Miksi synnyin tähän kurjuuteen, työttömyyteen ja köyhyyteen
paskaaaa! oon laittanut ihan helvetisti työhakemuksia eri paikkoihin mutta ei vaan nappaaa. "kiitos hakemuksestasi, mutta valitettavasti valintamme ei tällä kertaa osunut sinuun" tälläistä tulee.
ei jaksa tätä työttömyyttä ja köyhyyttä. paska aikakausi. ennen pääs kaikki töihin.
Kommentit (13)
No, ethän sä siihen syntynytkään. Synnyit lapsuuteen ja leikkiin ja peruskouluun niin kuin kaikki muutkin.
Milloin kaikki sai töitä?
-60 kuluu saakka työttömät laitettiin hätäsputöihin. Ei ollut työttömyyskorvauksia
1970-luvun öljykriisi toi ison työttömyyden
1990-luvun alussa lama toi 20% työttömyyden
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/18/aikamatka-arkeen-tyo
Vierailija kirjoitti:
paskaaaa! oon laittanut ihan helvetisti työhakemuksia eri paikkoihin mutta ei vaan nappaaa. "kiitos hakemuksestasi, mutta valitettavasti valintamme ei tällä kertaa osunut sinuun" tälläistä tulee.
ei jaksa tätä työttömyyttä ja köyhyyttä. paska aikakausi. ennen pääs kaikki töihin.
Mita olet itse tehnyt asian korjaamiseksi? Moneenko paikkaan olet soittanut ja kysynyt miksi sinua ei valittu, mita puuttui? Amerikkalainen soittaisi, rupeaisi paikkaamaan puuttuvia tietoja ja yrittaisi uudelleen.
Googletin Miksi synnyin... ja päädyin tähän keskusteluun. Olen umpikujassa. Aiemmin oli jotain työtä. Nyt olen 41v , ahdistunut, aktiivimallin nimissä kuntouttavassa työtoiminnassa. Yritän raahautua päivästä toiseen. Nuorin lapsi vielä kotona,muut omillaan. Vituttaa lähinnä kaikki. Ongelmia on,muuta oikeastaan ei ole. Liikunta ja tupakka vähän rauhoittaa hermoja. Oikeastaan odotan vain kuolemaa,aiemmin pelkäsin,mutta nyt ajattelen vain,että saisipa nukkua ikiuneen,vaikka lapsiani säälin...
Vierailija kirjoitti:
-60 kuluu saakka työttömät laitettiin hätäsputöihin. Ei ollut työttömyyskorvauksia
1980-luvulla. 18-vuotiaana lampsin vaan HYKSin työhönottoon ja kysyin töitä. Siellä kysyttiin, onko mulla mitään todistuksia mukana. No eipä ollut, kunnes muistin, että onhan mulla. Siihen aikaan ravintola Arkadiaan ikäraja oli 20 vuotta paitsi jos olit ylioppilas, niin 18 vuotta. Mulla oli valokopio yo-todistuksestani taiteltu noin 4*3 cm mytyksi henkkareiden väliin ja niinpä kaivoin ja ojentelin sen työhönottajalle. Seuraavana aamuna aloitin työt Lastenklinikalla sairaala-apulaisena, joka oli kuukauden sijaisuus. Muutenkin sairaaloissa oli siihen aikaan paljon nk avustavia tehtäviä, joihin ei tarvittu mitään koulutusta. Vahtimestareita, potilaskuljettajia, toimistovirkailijoita, välinehuoltajia, potilasemäntiä, röntgenissä kehittäjiä jne jne. Yksi sijaisuus kun oli loppumassa, työhönotto soitti ja tarjosi jo viittä uutta, joista sai itse valita. Myös poikaystäväni sai töitä niin varastoilta, satamista, tehtailta, jaleuautonkuljettajana jne. Ei tarvinnut kuin marssia firmaan ja kysyä töitä. Kolmekymppiseksi asti tein sijaisuuksia, vaikka siinä välissä opiskelinkin sairaanhoitajaksi. Kesälomasijaisena kotisairaanhoidossa, äitiyslomasijaisena vanhainkodissa, äitiyslomasijaisena Meilahden sairaalassa poliklinikalla. Vasta 1991 hain vakituista paikkaa ja sain sen. Päivääkään ei tarvinnut olla työttömänä, jos ei itse halunnut pitää vähän taukoa työsuhteiden välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei jaksa tätä työttömyyttä ja köyhyyttä. paska aikakausi. ennen pääs kaikki töihin.Mita olet itse tehnyt asian korjaamiseksi? Moneenko paikkaan olet soittanut ja kysynyt miksi sinua ei valittu, mita puuttui? Amerikkalainen soittaisi, rupeaisi paikkaamaan puuttuvia tietoja ja yrittaisi uudelleen.
Ja sitten vuonna 2020 kun on saanut kasaan ne tiedot, joita tarvittiin elokuussa 2018, vaatimukset ovatkin muuttuneet.
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla ennen lamaa pyyhki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/18/aikamatka-arkeen-tyo-
1980-luvulla.
Minä hain kesätöitä 80-luvulla. Soittelin omatoimisesti lukuisia firmoja läpi. Ei tärpännyt. Onneksi pääsin parina kesänä vanhempieni työpaikoille.
Mutta tietysti vain sinun kokemuksesi 80-luvusta on oikeaa ja pätevää ja kaikki muut valehtelijoita.
Mut
Ole onnellinen, että tulet toimeen ilman työntekoa. Niin Jumala aikojen alussa tarkoitti, kunnes karkoitti ihmisen paratiisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei jaksa tätä työttömyyttä ja köyhyyttä. paska aikakausi. ennen pääs kaikki töihin.Mita olet itse tehnyt asian korjaamiseksi? Moneenko paikkaan olet soittanut ja kysynyt miksi sinua ei valittu, mita puuttui? Amerikkalainen soittaisi, rupeaisi paikkaamaan puuttuvia tietoja ja yrittaisi uudelleen.
Ja sitten vuonna 2020 kun on saanut kasaan ne tiedot, joita tarvittiin elokuussa 2018, vaatimukset ovatkin muuttuneet.
Tämä pitää paikkansa. Olen nykyisin itse työnantaja ja tarpeen mukaan rekrytoin. Työtehtävissä tarvitaan erityisosaamista, jota ei oppilaitoksissa opeteta. Niillä, joilla tätä osaamista on, on myös työpaikat. Jokainen heistä on oppinut homman työssään, ei ennen työsuhdetta. Oleellisempaa kuin osata jokin asia on mielestäni se, että on motivoitunut ja oppii nopeasti. En voi edellyttää tämän tietyn erikoisasian osaamista hakijoilta, ellen sitten ala hakemaan uusia työntekijöitä kilpailijoilta. Tähän en ole halunnut lähteä, koska kilpailijat ovat varsin monissa projekteissa myös yhteistyökumppaneita ja on parempi pitää hyvät välit näihin yrityksiin kuin alkaa kalastella heidän avainhenkilöitään.
Valitettavasti työelämä on mennyt sellaiseksi, että uuden työntekijän pitäisi olla valmis guru alallaan, jotta saisi töitä. Yrityksissä ei enää rekrytoida uutta väkeä tulevaisuutta varten vaan vasta, kun uusia tilauksia jo tulee. "Keltanokkia" ei voi palkata, koska työn pitäisi olla valmis ennenkuin nämä uudet tulijat olisivat edes oppineet homman. Yritysten rahat jaetaan mieluummin osinkoina omistajille kuin investoidaan riittävään työvoimaan. Mulla ei ole varaa kieltäytyä yhdestäkään tilauksesta eikä myöskään polttaa työntekijöitäni loppuun, joten mieluummin huolehdin siitä, että mulla on tekijöitä. "Luppoaikana" on mahdollisuus opiskella sellaisiakin asioita, joita ei vielä elokuussa 2018 tarvita. Tällä tavalla musta ei toki koskaan tule miljonääriä, mutta enpä sellaisesta yrittäjäksi ryhtyessäni haaveillutkaan.
Ymmärrän että olet työtön. Ole kiitollinen siitä mitä sinulla on ja elämäsi muuttuu. Minulla oli tuollainen tilanne, kunnes yksi ystäväni sanoi, että kiitä kaikesta. Aloin kiittää rahattomuudesta, köyhyydestä, asunnottomuudesta, leipäpalasta, sairaudesta ja aivan kaikesta. Kun olin tehnyt tätä muutamia kuukausia ja keräilytavara pulloja kadulta, huomasin Osa-aikaisen työpaikan lähellä kotiani. Laskin, että sillä korjaan tilannetta parilla satasella kuussa. Työtön saa ansaita 300 euroa bruttopalkka eikä korvaukset pienene. Sain vuokrattua kimppakämpästä pienen ja halvan huoneen. Kiittämistä riitti. Opiskelin työn ohella ja sain vihdoin kokopäivätyö toimistossa. Sain vuosien jälkeen osaomistusasunnon. Nyt on kaikki hyvin. Joku voi luulla, että tämä on huuhaata. Elämme maailmankaikkeudessa, jossa menestys avautuu kiitollisuuden kanavaa pitkin.
On se tottakin, että kahdeksankytluvulla riitti kun käveli 18-vuotiaana ylioppilaana firmaan ja pyysi töitä, sai töitä.
Nyt pitää olla erityistaitoja, kokemusta ja suhteita.