Paras tuoksu luonnossa?
a) Koivu
b) Kuusi
c) Kukat
d) Ruohikko
e) Meri
f) Joku muu, mikä?
Kommentit (17)
f) suo, olen aina tykännyt siitä vähän happamasta hajusta
Kuusimetsä, varsinkin kuin sataa. Sateen tuoksu muutenkin on vain niin ihana.
Vasta leikattu nurmikko, juhannusruusu, ahomansikat.
Kevät, vähän sellainen mullan tuoksu sekoitettuna raikkaaseen sateen jälkeiseen metsän tuoksuun.
Vasta leikattu ruoho😘
Alkutalven kylmän kirpsakka tuoksu
Puusauna tuoksu (no ei ihan luontoa, mut mökillä tai muualla luonnonhelmassa tuon usein haistaa)
Kuuman kesäpäivän varhainen aamutuoksu
Lasten iho, kun ne on uineet ja olleet auringossa päivän
Monta hyvää. Jos saa mainita jonkin muunkin maan luonnon kuin Suomen, niin tässä kaksi ihan ensimmäisenä mieleen tulevaa: teepuu- ja aukalyptusmetsän tuoksu Australiassa - aah! Tälle ei havumetsäkään pärjää! Samoin mieleen tulee appelsiininkukkien tuoksu Etelä-Afrikassa. Olin siellä vaihdossa, ja tuon tuoksun haistoi illalla pimeän aikaan, ilmeisesti appelsiinipuun kukka on pimeäaktiivinen.
On Suomessakin paljon hyviä luonnontuoksuja, nuo nyt tulivat vain ekoina ja elämyksellisinä mieleen. Vaikkapa tässä mainittu suopursu, sitä haistelen niin, että meinaa pää tulla kipeäksi. Eri metsätyypit haisevat myös erilaisilta, niitä on hauska varsinkin moottoripyöräillessä haistella, kun ympäristön tuoksut voivat vaihdella äkkiäkin, kun erilaiset maastotyypit vaihtelevat. Ikonisin noista mulle on varmasti hiekkainen mäntykangas hellepäivänä. Myös suomalaisen järven tuoksu voi olla tosi hyvä, etenkin sen järven, jonka rannalla entinen mökkimme oli. Alkusyksystä on hauskaa, kun kävelee jossain paikassa, jossa kasvaa isot määrät peltosaunioita, ja nenään tulee kamomillateen haju.
On niin paljon erilaisia hyviä luonnon tuoksuja, että tuntuu työläältä niitä kaikkia luetella!
Vanamon tuoksu. Sen kun saisi pullotettuna :)
Turve. Joissakin suotyyppisissä metsissä tulee joskus ihana turpeen tuoksu. Kun mä olin lapsi niin meidän taloa lämmitettiin mm. turvebriketeillä. Kun kuorma saapui niin mun isä kävi purkamassa kuorman johonkin pannuhuoneen lähelle ja tuoksui ihanasti turpeelle aina sen homman jälkeen. Tämä tulee aina mieleen kun se turpeen tuoksu tulee harvakseltaan metsässä nenään.
Toinen ihana tuoksu on kypsyvä vilja varhain aamulla elokuussa.
f) Hampurilainen ja mahdollisimman muovisen hajuinen suihkugeeli. Niin ihanaa törmätä näihin metsässä.
Metsä