Apua epillereiden kanssa !
Olen nyt syönyt hyvin pari kuukautta gestinyl epillereitä ja tauot pitänyt. Nyt unohdin 1 pillerin viikolla 3 (oli ihan loppupäiviä liuskasta ) pakkauksessa neuvottiin olla pitämättä taukoa eli jatkaa suoraan seuraavaan liuskaan. Unohdin sitten ottaa myös uuden liuskan ensimmäisen pillerin, mutta otin sen seuraavana päivänä ja jatkoin liuskaa. Menkat alkoi sitten parin päivän päästä ja jatkoin liuskaa kun olin aloittanut, teinkö oikein?.. nytten menkat kestänyt yli viikon jo ja yleensä kestää alle viikon.. olen ollut yhdynnässä aika usein ennen ja jälkeen unohdusta.
Kommentit (3)
Pillerit eivät ole hyvä ehkäisyväline kun unohdat ottaa pillerin säännöllisesti.
Olen tietoinen asiasta unohdin mainita että vain mun kysymykseen auttavat vastaukset kiitos.. ap
Hei!
Gestinyl- ehkäisypillerit ovat nk. yhdistelmäehkäisypillereitä, joiden ehkäisteho säilyy melko hyvänä, vaikka liuskan aikana unohtaisi ottaa yhden pillerin. Olet tehnyt ihan oikein, kun toisen liuskan ensimmäisen pillerin unohduksen jälkeen jatkoit liuskaa. Näin ehkäisyteho säilyy hyvänä.
Kun käyttää kaksi liuskaa pillereitä putkeen, on tavallista, että kuukautisvuoto pitkittyy tai tulee välivuotoa. Tämä pitäisi loppua viimeistään seuraavan tauon jälkeen aloitetun liuskan aikana.
Jos haluat tulevaisuudessa välttyä tiputtelulta vastaavassa tilanteessa, käytä kondomia viikon ajan siitä päivästä eteenpäin, kun unohdit pillerin. Tällöin voit jatkaa pilleriliuskaa ottamalla kaksi pilleriä kerralla ja sitten jatkamalla liuskaa normaalisti ja pitämällä tauon sen loputtua.
Jos sinun on vaikea muistaa ottaa pilleri joka päivä, voit vaihtaa ehkäisyn ehkäisylaastariin tai ehkäisyrenkaaseen. Laastaria vaihdetaan viikon välein kolmen viikon ajan, jonka jälkeen pidetään tauko. Ehkäisyrengasta pidetään kolme viikkoa, jonka jälkeen se poistetaan ja viikon kuluttua jatketaan uudella renkaalla.
Pillerit eivät ole hyvä ehkäisyväline kun unohdat ottaa pillerin säännöllisesti.