Kotikonsteja kuivurin korjaamiseen? Kuivuri ilmoittaa, että vesisäiliö täynnä. Säiliö tyhjä ja silti kuivuri toimii vain
minuutin. Sitten ilmoittaa säiliön täyttymisestä.
Kaikki vesipoistoletkut yms. tarkistettu.
Onko tähän jotain kotikonstia millä saisin kuntoon?
Kommentit (22)
Meillä ei toennut. Korjaaja kävi sen "korjaamassa" mutta yhden kuivauskerran jälkeen vika palasi. Ostimme uuden kuivurin.
Kiitos!
Testaan tätä! :)
Vierailija kirjoitti:
Jossin takana tai alla tms aaattaa olla nappi nimeltään "lämpörele". Paina sitä ja vekotin saattaa toeta. Joissain malleissa sitä pitää painaa esim 30 sekuntia.
Onko se "tukossa" eli sitä pölyä ja nukkaa on muuallakin kuin siinä sihdissä.
Onko siellä alhaalla lattiantasossa sellainen luukku? Yritäppä saada alapaneeli auki, koska siellä alhaallakin on säiliö, taitaa huutaa sitä.
Onko vaihtoehtoista tyhjennystä suoraan viemäriin? Valinta "nappi" on voinut mennä väärään asentoon.
Sekin kokeiltu. Eli alhaalla koneen etupuolella on luukun takana iso mötikkä mikä (kerää myös pölyä) pitää vetää aika-ajoin ulos ja huudella veden alla. Se siis on tehty :)
En pääse käsiksi koneen takaosaan :(
Vierailija kirjoitti:
Onko siellä alhaalla lattiantasossa sellainen luukku? Yritäppä saada alapaneeli auki, koska siellä alhaallakin on säiliö, taitaa huutaa sitä.
Riippuu.
Miten sen vedenkorkeuden havaitseminen on anturoitu?
Eli onko siellä vesisäiliössä jokin korkki, joka kelluu veden pinnalla.
Jos on korkki, niin siellä on pieni kytkin säiliön päällä tai takareunassa, jota tuon korkin vipu painaa.
Jostain syystä se on silloin jumissa ja kone kuvittelee säiliön olevan täynnä.
Eli silloin heiluttele sen kytkimen vipua tai nappulaa.
Tai sitten siellä säiliön kannessa on reikä ja ultraäänianturi tutkii sitä pinnankorkeutta reiän läpi.
Silloin jotain voi olla joutunut anturin eteen, eli onko siellä suurehko roska tai muuta estettä.?
Tai sitten se vesisäiliön täyttymisvalo on samalla kaikkien häiriöiden valo ja vika on jossain aivan muualla.
"service manual" ja laitteen tyyppi hakusanoiksi, niin voi löytyä korjausopas.
Ei kai vaan on lg? Meillä korjattu toi takuuna viisi kertaa. Vesiletkut tukossa nöhdästä, tarvii huollon. Oikein odotan että hajois taas, niin hommaisin toisen. Kone ollut enemmän rikki kuin kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai vaan on lg? Meillä korjattu toi takuuna viisi kertaa. Vesiletkut tukossa nöhdästä, tarvii huollon. Oikein odotan että hajois taas, niin hommaisin toisen. Kone ollut enemmän rikki kuin kunnossa.
Täällä on Miele, joka taitaa olla jo 30 vuotta vanha.
Käynnistyskytkimen olen joutunut korjaamaan ja senkin vain siksi etten heti puhdistanut sitä nöyhdästä kun se alkoi jumittaa.
Mun pitää etsiä se "LÄMPÖRELE" ja koneen käyttöohje.
Himputti kun sinne koneen takaosaan ei kunnolla pääse käsiksi :(
Kiitos KAIKILLE neuvoista!!
ap :)
Vierailija kirjoitti:
Jossin takana tai alla tms aaattaa olla nappi nimeltään "lämpörele". Paina sitä ja vekotin saattaa toeta. Joissain malleissa sitä pitää painaa esim 30 sekuntia.
Vierailija kirjoitti:
Mun pitää etsiä se "LÄMPÖRELE" ja koneen käyttöohje.
Himputti kun sinne koneen takaosaan ei kunnolla pääse käsiksi :(
Kiitos KAIKILLE neuvoista!!
ap :)
Vierailija kirjoitti:
Jossin takana tai alla tms aaattaa olla nappi nimeltään "lämpörele". Paina sitä ja vekotin saattaa toeta. Joissain malleissa sitä pitää painaa esim 30 sekuntia.
Lämpörele on moottorinsuoja eli moottorin päävirta kulkee lämpöreleen läpi ja lämpörele "simuloi" moottorin käämien lämpenemistä joka taas riippuu virrasta. Virran kasvaessa liian suureksi esim. jumiutuneen rummun takia moottorin ottama virta kasvaa suuremmaksi kuin moottori kestäisi jolloin lämpörele laukeaa ja estää moottorin palamisen.
Lämpöreleen laukeaminen ei aiheuta tämänkaltaista vikaa eikä lämpörele ole todennäköisesti lauennut jos kuivuri muuten toimii vaan ongelma on vesisäiliön pinnankorkeutta tutkivassa anturissa. Huonolla tuurilla myös ohjauselektroniikassa.
Meillä boschin kuivuri. Alkoi tekemään tuota samaa. Muutaman minuutin toimi, sitten ilmoitus, että säiliö täynnä. Korjaaja korjasi, muistaakseni vika oli jossain anturissa, joka tunnisti tuon vesisäiliön tilannetta. Oiskohan vuoden verran toiminut, kun alkoi tehdä samaa. Sitten tuo vesisäiliö täynnä ilmoitus katosi ja kone vain alkoi sammuilemaan. Minuutti päällä, sitten sammui. Otin johdon pois seinästä ja oli koko kesän irti. Nyt on muutaman kerran toiminut moitteetta, mutta tiedän, että vika palaa.
Se on just tämä: "Muutaman minuutin toimi, sitten ilmoitus, että säiliö täynnä."
Himputti kun ei pääse siihen takaosaan käsiks. Testaan jos töpselin irtiottaminen yöksi tepsisi ;) :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kai vaan on lg? Meillä korjattu toi takuuna viisi kertaa. Vesiletkut tukossa nöhdästä, tarvii huollon. Oikein odotan että hajois taas, niin hommaisin toisen. Kone ollut enemmän rikki kuin kunnossa.
Vielähköhän tämän viestin kirjottaja palstailee. Mistä kohtaa letku oli tukossa?
Meidän muutaman vuoden vanha LG kuivuri alkoi tempppulla. Kuivaa 10 minuuttia ja sitten hälyttää vesisäiliön pintaa. Vesisäliö on rutikuiva, koska kone on kytketty suoraan viemäriin. Täytyy varmaan repiä se irti kaapistosta ja tutkia letkut.
Ainakin mulla korjaantunut Bosch muutaman kerran jo tällä:
Meillä toimii kuivatus hyvin. Saunassa narulla kuivuu kalsarit.
Tota sattuu. Nivopilotti paskana tai jumittaa
Kuivausrumpu toimii niin että kondensoitunut vesi valuu laitteen pohjalla näkymättömissä olevaan säiliöön jossa oleva pumppu käynnistyy ja siirtää veden ylänurkassa olevaan irrotettavaan säiliöön joka tyhjennetään (tai suoraan letkulla viemäriin)
Ja nyt tulee oleellinen asia: kun tyhjennettävä säiliö on täynnä, pumpattu vesi valuu siitä takaisin alhaalla näkymättömissä olevaan säiliöön jossa vedenpinta nousee niin että korkeusanturi katkaisee ohjelman ja ilmoittaa että säiliö on täynnä.
Jos ja kun tämä sisäinen säiliö on niin täynnä vaatteista tulevan pölyn moskaa että pumppu ja letku ovat tukossa, säiliö täyttyy kun siihen valuu vettä jota ei saakaan enää pumpattua pois ja laite ilmoittaa "säiliö täynnä" vaikka pisaraakaan vettä ei ole tyhjennettävässä säiliössä tai poistoletkussa.
Jossin takana tai alla tms aaattaa olla nappi nimeltään "lämpörele". Paina sitä ja vekotin saattaa toeta. Joissain malleissa sitä pitää painaa esim 30 sekuntia.