Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vauva tarvitsee? Mikä on turhake?

Vierailija
11.10.2016 |

Meille tulee iltatähti 15 vuoden ikäerolla! Kun seuraa tuttuja pikkulapsiperheitä niin tuntuu että kämpät on täynnä jos jonkinlaista vempainta ja telinettä ja hilavitkutinta. En halua meille tavarahelvettiä vaan vain tarpeellisimmat tavarat.

Kertokaapa tärkeimmät vauva-ajan hankintanne (mitä ilman et olisi pärjännyt), ja mikä taas oli täysin turhaa. Tilanteet on erilaisia mutta saisin vähän näkökulmaa.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan järkevää ostellakin tavarat vasta kun vauva on syntynyt... Turvakaukalo on pakko olla ja vaunut olen jo aikalailla päättänyt. Mutta muut ehtinee hankkia sitten jos siltä tuntuu. Mihin niitä harsoja muuten tarvii niin paljon? Aikoinaan meillä oli 5 jotka tuli äitiyspakkauksesta, en koskaan kokenut että niitä olis pitäny olla enemmän.

ap

Harsoja tarvitsee varmaankin vähän vauvasta riippuen. Itselläni sellainen kiusallinen haaste, että maitoa tuli tosi vauhdilla (ns. suihkutissi, hirveä jo sananakin :/ ), eli siinä maito lentää niin paineella, että imetyksessä oli pakko olla aina se rätti apuna ettei välillä olisi ruiskinut ympäriinsä. Samasta syystä johtuen vauva sai myöshelposti ilmaa syödessään, eli oli pakko röyhtäyttää joka imetyksen jälkeen, ja niitä pikku puklujakin tuli usein. Meillä siis oli jatkuva harsokaruselli pyykissä, mutta kiva tietysti, jos jotkut pääsevät helpommalla.

Ai niin, käytin harsovirityksiä myös lämpiminä vaunuissa suojaamassa vauvaa auringolta.

Apua, nyt muistin että suihkutissi minäkin olin :D Onkohan vielä sama vai onko vanhat kurtut tissit kuivanu kasaan :D Millähän minä niitä maitoja kuivasin silloin... dementiakin vielä ap

Vierailija
22/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä leikkimatto lelukaarella oli ihan toimiva viihdyke, jota vauva tykkäsi katsella ja räplätä useamman kuukauden ajan, eli se oli ihan toimiva juttu meille, vaikka tilaahan se vei. Kannattaa varmaan kuitenkin tutustua siihen omaan vauvaan ja miettiä lapsen kasvaessa, että onko sellainen tyyppi jolle tuollaisesta olisi iloa. Joskus tosiaan ne kaukosäätimet ja muovikauhat on mielenkiintoisempia kuin varsinaiset lelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun turvakaukalo, pinnasänky(mahdollisimman pitkäikäinen), yhdistelmävaunut, vaippoja, vaatteita, itkuhälytin, muutama harso,kylpyamme, ja perus hygieniatarvikkeet.

Loppuja voi ostella tarpeen mukaan. Itse sain kantoliinan lahjaksi, mutta kaupungissa liikuessa en uskaltanut sitä käyttää, minulla on epilepsia ja vaunut lapselle turvallisemat. Ja kotona viihtyi paremmin lattialla leikkimatolla. Se jäi siis käyttämättä, samoin sitterille en kokenut tarvetta mutta moni taas on pelastanut arkensa sillä, myös hyppykiikut, kävelytuet yms taitaa olla nykyään aika out...

Ja itse ostin tuttipullonlämmittimen ja tuttipulloille jonkun mikrossa käytettävän sterilointihässäkän. Täysin turhia molemmat!

Vierailija
24/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliskohan järkevää ostellakin tavarat vasta kun vauva on syntynyt... Turvakaukalo on pakko olla ja vaunut olen jo aikalailla päättänyt. Mutta muut ehtinee hankkia sitten jos siltä tuntuu. Mihin niitä harsoja muuten tarvii niin paljon? Aikoinaan meillä oli 5 jotka tuli äitiyspakkauksesta, en koskaan kokenut että niitä olis pitäny olla enemmän.

ap

Harsoja tarvitsee varmaankin vähän vauvasta riippuen. Itselläni sellainen kiusallinen haaste, että maitoa tuli tosi vauhdilla (ns. suihkutissi, hirveä jo sananakin :/ ), eli siinä maito lentää niin paineella, että imetyksessä oli pakko olla aina se rätti apuna ettei välillä olisi ruiskinut ympäriinsä. Samasta syystä johtuen vauva sai myöshelposti ilmaa syödessään, eli oli pakko röyhtäyttää joka imetyksen jälkeen, ja niitä pikku puklujakin tuli usein. Meillä siis oli jatkuva harsokaruselli pyykissä, mutta kiva tietysti, jos jotkut pääsevät helpommalla.

Ai niin, käytin harsovirityksiä myös lämpiminä vaunuissa suojaamassa vauvaa auringolta.

Apua, nyt muistin että suihkutissi minäkin olin :D Onkohan vielä sama vai onko vanhat kurtut tissit kuivanu kasaan :D Millähän minä niitä maitoja kuivasin silloin... dementiakin vielä ap

Sympatiani sinulle ja tsemppiä, AP! :)

T. nro20

Vierailija
25/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunut/rattaat joihin saa adaptereilla turvakaukalon ovat olleet meille välttämättömät. Vastasyntyneellä olen pitänyt vain kietaistavia bodeja joissa hihansuut kääntynyt tumpuiksi (vauvat olleet kovia raapimaan naamaansa). Unipussi on ollut ihan ehdoton,k un ei tarvitse miettiä potkiiko peittoa ja vauva ei huomaa pussissa ollessaan lämpötilan muutoksia siirrettäessä sylistä sänkyyn jne.Keskimmäinen 3v ei luovu unipussista varmaan koskaan ja nuorimmainen vauva rauhoittuu heti unipussissa. Yksi tärkeimmistä kaikkien kolmen lapsen kanssa on ollut makuupussi,jossa reiät turvavöille niin helppo pukea kevyesti turvakaukaloon. Lansinoh liivinsuojat ihan parhaat muita en käytä ja Boob imetyspaidat.Kaikki muu on ollut turhaa,esim kylpyammetta ei ole käytetty,lapset tykänneet vauvasta asti olla sylissä suihkussa.

Vierailija
26/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva nyt 4kk ja lähespäivittäin on käytössä leikkimatto, sitteri, vaunut, auton turvakaukalo sekä matkarattaat johon auton turvakaukalon saa kiinni. Viimeisin helpottaa äärettömästi esim kaupassa käyntiä ja muissa ahtaissa paikoissa liikkumista.

Tähän asti olen pääasiassa imettänyt, joten kahdella tuttipullolla olemme pärjänneet. Nyt ostin pari lisää kun imetys on päättymässä pian.

Vauva on alusta asti nukkunut omassa pinnasängyssään joka on minun sänkyni vieressä.

Varsinaista hoitopöytää ei ole, vain hoitoalusta kodinhoitohuoneessa tason päällä.

Turhakkeita meillä on vaipparoskis (tavallisella pärjää) sekä kantoreppu. Riippuu tietenkin vauvasta, mutta meidän vauva ei siinä ole viihtynyt kuin ihan hetken kerrallaan. Mielummin on joko sylissä tai esim sitterissä katselemassa.

Vauvan Kylpyammeen ostin Ikeasta mutta käytän sitä vain noin parin viikon välein sillä mielestäni on helpompi pestä vauva suihkussa.

Vierailija
27/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän käytetyimmät oli:

- Yhdistelmävaunut

- Turvakaukalo

- Lämpöpussi kaukalossa/vaunuissa

- Harsot

- Itkuhälytin

- Sitteri

Tuttipulloja kannattaa varalta hankkia pari, vaikka olisikin tarkoitus imettää. Jos on kodinhoitohuone, jossa pöytätilaa, sellainen hoitoalusta on ihan kätevä.

Vierailija
28/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hittolainen, meille on tulossa kevätvauva ja hirvittää kaikki tuo tarvittava tavaramäärä! Raskaus on nyt noin puolivälissä, enkä ole tähän mennessä uhrannut ajatustakaan hankintoihin.

Missäköhän vaiheessa kannattaisi lähteä esim. vaunuostoksille? En tiedä onko niissä pitkiäkin tilausaikoja. 

Vierailija
29/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Tämä on ainoa järkevä tapa toimia. Kaupat ovat auki vielä synnytyksen jälkeenkin, ja monet tavaroista (sitterit, leikkimatot jne) ovat myös sellaisia että vastasyntynyt ei niitä tarvitse, ehtii myöhemminkin. Lapsi tarvii ehdottomasti ruokaa, vaatteet ja syliä. Kaiken muun kohdalla voi odottaa tarpeen ilmenemistä.

Useilta löytyvistä kamoista meillä esimerkiksi ei ole hoitopöytää eikä ammetta, kun tilaa on niin vähän. Kävimme vauvan kanssa suihkussa ja vaihdoin vaipat hoitoalustalla milloin missäkin. Rintapumpun pakollisesta hankkimisesta naisväki toitotti minulle plussasta lähtien ja kun en itse sitä heti hankkinut, anoppi toi sellaisen. Käytin kerran, ja senkin tapauksen olisin voinut hoitaa käsin.

Sinä saatat näitä kaikki tarvitakin/kokea hyödylliseksi. Mutta pointtini on, hanki vasta sitten jos tarvitset. Jos se oli naapurin lissulle elinehto, ei ehkä ole silti sinulle.

Vierailija
30/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudu varauksella jokaiseen "no varuilta muutama" kehotukseen, sitenhän se ylimääräinen tavara kertyy.

Meillä tarpeellisia:

Kaukalo (jonka sai kiinni vaunuihin)

Yksi tuttipullo satunnaisia korvikkeita varten

Pienehkö ohut peitto (esim. lämmikkeeksi matkalla autoon, alustaksi tarpeen tullen jne)

Sitteri

Kantoliina

Aqualan L

Ulko- ja sisävaatteet joiden käsiosat kääntyvät tumpuiksi

Ei hankittu:

Amme

Hoitopöytä

Itkuhälytin

Lelukaari

"Vauvakosmetiikka"

Mikrosteriloijat

Vaipparoskis

Vierailija
31/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli turhakkeita:

Pinnasänky (ei nukkunut siellä kertaakaan, vaan välissä)

Matkasänky

Kantoreppu (ei suostunut olemaan siellä)

Maidonkerääjät

Turhakkeita olisi olleet ja onneksi ei hommattu etukäteen:

Sitteri (autokaukalo ajoi asian, jos joskus harvoin joutui ihan pieneksi hetkeksi laittaman vauvan "pois")

Vaipparoskis

Kestovaipat (muumivaipat loistavia iholle ja menee polttoon; en ois jaksanut lisäpyykkirumbaa)

Hoitopöytä tms. (Paksu pyyhe kylppärin lämmitetyllä lattialla toimi mainiosti ja siinä tykkäsi ilmakylpeä ja katella kun olin suihkussa tai laittelin pyykkejä)

Rintapumppu (lypsin käsin)

Ehdoton:

Kunnon vaunut/rattaat (en olisi pärjännyt ilman enkä olisi jaksanut kanniskella jatkuvasti liinassa/repussa)

Vierailija
32/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva 6kk ja nämä on ollut tarpeelisia:

-Sitteri

-Varmaan 20 harsoa:D(kova pulauttelemaan.)

- leikkimatto

-turvakaukalo

-yhdistelmärattaat

-lelukaari

-tuttipulloja

-rintapumppu

-amme

-hoitopöytä

Osahan noista on sellaisia, että tarvitsee hieman vanhempana kuin vastasyntyneenä. Hoitopöytä ollut meillä tarpeelinen puutteellisen säilytystilan vuoksi, mutta jos on kaappitilaa, niin eihän sitä silloin niin tarvitse.

Vierailija
33/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintapumppukin on aika fiksu hankinta! Mulla täytty rinnat tosi nopeasti ja alkuun tuli tulehduksiakin, mutta ne parani ja loppuivat, kun aloin pumppaamaan imetysten välillä, jos rinnat tuntuivat kovin täysiltä. Rintakumikin osoittautui tärkeäksi, vauva ei suostunut sairaalassa imemään tissiä ennen, kuin kokeiltiin rintakumia. En saanut ottaa sairaalasta kumia mukaan, joten kotimatkalla joutui käymään apteekista sellaisen ostamassa.

Vierailija
34/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi syntyi reippaasti ennenaikaisena ja se hyvä siinä oli, että turhaa tavaraa ei etukäteen oltu ehditty hankkia. Sairaalassakin kätilö lohdutteli, kun panikoin, kun "meillä ei ole vielä kaikki valmista!!", että riittää, kun lapselle on ruokaa ja rakastava lämmin syli sekä jotain vaatetta. Ja vaippoja, mut niitä saa sit kaupastakin vaikka paluureissulla haettua.

Meillä ei tarvittu ammetta, koska pelkäsi kylpyä ja käytiin sit suihkussa vaan, eikä itkuhälytintä (pieni kaksio), eikä hoitotasoa, ei sitteriä, kantoliinaa, imetystyynyä, ei mitään talkkeja, vauvaöljyjä ym. Eikä vastasyntynyt oikeastaan tarvi mitään lelujakaan heti, syli ja tissi ja muu seurustelu riittää alkuun.

Kaukalo ja rattaatkin oli vielä tilauksessa/matkalla, kun vauva syntyi. Taksilla tultiin kotiin ja pyydettiin sellainen taksi, johon saa kaukalon. Oma kaukalo kyllä tulikin sitten aika pian onneksi. Rattaissa kesti pari viikkoa, mutta oli niin kylmät ilmat talvella, ettei ulos oikein olisikaan voinut mennä. Hyvä lämpöpussi oli ehdoton. Tuo erillinen kantokoppa on tosiaan ollut aika ärsyttävä myöhemmin, kun ei oikein ollut paikkaa, minne sen tunkisi säilöön.

Aikalailla siis pystyy pärjään alkuun silläkin, että ei ole kuin muutamat vaihtovaatteet, peitto ja vähän harsoja sekä ulkovaatteet. Kukin tyylillään ja nyt jos tulis toinen, en ehkä hommaisi ja panikoisi kaikkien tykötarpeiden perään ennakkoon, vaan katsoisit juuri mitä oikeasti tarvitaan. Tietty sit ois vaan eri juttu, jos asuttaisiin jossain Lapin perukoilla. Täällä isossa kaupungissa on hyvä, kun on hypermarketit ja melkein kaikkea saa 24/7 tossa läheltä.

Vierailija
35/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli turhakkeita:

Pinnasänky (ei nukkunut siellä kertaakaan, vaan välissä) Minä en ole koskaan halunnut/uskaltanut lasta nukuttaa vieressä, aina pinnasängyssä joka on oman sängyn vieressä ihan kiinni.

Matkasänky Varmaan on turha jos ei lapsen kanssa matkusta, meillä oli kyllä ne käytössä monta vuotta kaksosten kanssa, mummolassa ja hotellissa, ja jopa kotona alakerrassa kun makuuhuone oli yläkerrassa.

Maidonkerääjät Oli kyllä hyvä keksintö, onneksi joltain kuulin aikoinaan että tuollaisia on, kun pumppasi toista tissiä ei mennyt toisestakaan maidot hukkaan.

Sitteri (autokaukalo ajoi asian, jos joskus harvoin joutui ihan pieneksi hetkeksi laittaman vauvan "pois")  Autokaukaloa ei varmaan kukaan sellainen osta jolla ei ole autoa. Ja sitteri on hyvä kyllä jos vauva ei tykkää olla vaan lattialla makaamassa.

Vaipparoskis

Kestovaipat (muumivaipat loistavia iholle ja menee polttoon; en ois jaksanut lisäpyykkirumbaa)

Hoitopöytä tms. (Paksu pyyhe kylppärin lämmitetyllä lattialla toimi mainiosti ja siinä tykkäsi ilmakylpeä ja katella kun olin suihkussa tai laittelin pyykkejä) Siis vaihdoit vauvalle vaipat kylppärin lattialla? Eikö ollu hankalaa kyykkiä?

Rintapumppu (lypsin käsin) Oho! Sulla sitten varmaan tuli tosi helpolla sitä maitoa ja paljon!

Ehdoton:

Kunnon vaunut/rattaat (en olisi pärjännyt ilman enkä olisi jaksanut kanniskella jatkuvasti liinassa/repussa)

En muuten tajua miten jotkut pesee vauvan suihkussa sylissä, minä en missään nimessä uskaltaisi, pelkäisin että se lipeää käsistä, kyllä meillä on lapset aina nauttineen nimenomaan kylvystä punkassa ja suihkua pelänneet.

Vierailija
36/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hittolainen, meille on tulossa kevätvauva ja hirvittää kaikki tuo tarvittava tavaramäärä! Raskaus on nyt noin puolivälissä, enkä ole tähän mennessä uhrannut ajatustakaan hankintoihin.

Missäköhän vaiheessa kannattaisi lähteä esim. vaunuostoksille? En tiedä onko niissä pitkiäkin tilausaikoja. 

Meidän vaunuissa oli 12 viikkoa ja siihenkin tuli vähän viivästystä päälle viikko-pari. Kaukalon hankkisin myös ajoissa. Me tilattiin ulkomailta kaukalo ja jouduttiin vaihtaan se, kun pakettia oli kolhittu ja ei ollut varmuutta, oliko kaukalo varmasti kunnossa.

Muuten pärjää vähälläkin tarvittaessa. Useimpien kirjoittajien melkein kaikki välttämättömyydet oli meillä turhakkeita. :-)

Vierailija
37/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli turhakkeita:

Pinnasänky (ei nukkunut siellä kertaakaan, vaan välissä) Minä en ole koskaan halunnut/uskaltanut lasta nukuttaa vieressä, aina pinnasängyssä joka on oman sängyn vieressä ihan kiinni.

Matkasänky Varmaan on turha jos ei lapsen kanssa matkusta, meillä oli kyllä ne käytössä monta vuotta kaksosten kanssa, mummolassa ja hotellissa, ja jopa kotona alakerrassa kun makuuhuone oli yläkerrassa.

Maidonkerääjät Oli kyllä hyvä keksintö, onneksi joltain kuulin aikoinaan että tuollaisia on, kun pumppasi toista tissiä ei mennyt toisestakaan maidot hukkaan.

Sitteri (autokaukalo ajoi asian, jos joskus harvoin joutui ihan pieneksi hetkeksi laittaman vauvan "pois")  Autokaukaloa ei varmaan kukaan sellainen osta jolla ei ole autoa. Ja sitteri on hyvä kyllä jos vauva ei tykkää olla vaan lattialla makaamassa.

Vaipparoskis

Hoitopöytä tms. (Paksu pyyhe kylppärin lämmitetyllä lattialla toimi mainiosti ja siinä tykkäsi ilmakylpeä ja katella kun olin suihkussa tai laittelin pyykkejä) Siis vaihdoit vauvalle vaipat kylppärin lattialla? Eikö ollu hankalaa kyykkiä?

Rintapumppu (lypsin käsin) Oho! Sulla sitten varmaan tuli tosi helpolla sitä maitoa ja paljon!

Ehdoton:

En muuten tajua miten jotkut pesee vauvan suihkussa sylissä, minä en missään nimessä uskaltaisi, pelkäisin että se lipeää käsistä, kyllä meillä on lapset aina nauttineen nimenomaan kylvystä punkassa ja suihkua pelänneet.

Ei siellä suihkussa seistä tarvi. ;-) Iso pyyhe suihkun viereen lattialle valmiiksi, jonka päälle vauvan voi lopuksi laskea ja vaikka imettää sen päällä, jos tulee ykskaks tarve saada maitoa tai vauva alkaa pelkäämään. Minä istuin suihkun lattialla (käsipyyhe pyllyn alla lämmittimenä) vauva sylissä ja mies avusti pidellen suihkupäätä kädessään. Ihan hyvin sujui ja mun mielestä taas vähemmän vaarallista kuin ammeessa pesu. Voihan sinne ammeeseekin vahingossa vauva livetä käsistä.

Vierailija
38/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä turhia oli tuttipullon steriloija, kun ei tarvittu pullojakaan, huono sitteri oli aika vähällä käytöllä. Muutamat perunamaistiaiset siihen päin annettiin ennen syöttötuoliin siirtymistä.

Lelumatto/kaari oli kiva viihdyke pitkän aikaa. Harsoja käytetään vieläkin päivittäin naaman siivoamiseen ja käsien pyyhkimiseen, aurinkosuojana jne. Pikkuvauvalla käytettiin myös vaippaharsoja. Hoitopöytä on hyvä, kun siinä on vaatteet ja vaipat käden ulottuvilla ja aika hyvä työskentelykorkeus.

Vierailija
39/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli turhakkeita:

Vaipparoskis

Ehdoton:

Niin mäkin sairaalassa pelkäsin vieressä nukkumista enkä siellä uskaltanutkaan, kun oli niin kamalan kapea sänky! Ois vauva varmaan tippunut sängystä... Kätilöt vakuutti, ettei äiti kyllä vauvan päälle käänny, kunhan ei ole kännissä tms. ja kotona sit se tuntuikin luontevalta. Jotenkin sitä vain osasi varoa ja imetys sujui tuon takia hyvin vaikka puoliunessa sit myöhemmin ja se oli varmasti iso syy, miksi selvisin järjissäni yöheräilyistä.

Kyllä me vauvakesänä itse asiassa reissattiin tosi paljonkin. Oltiin yksi kuukausi putkeenkin ulkomailla ja vauva nukkui sielläkin aina vieressä. Yhteen hotelliin oli oikein nätisti pedattu talon puolesta vauvasänky valmiiksi, mutta turhaksi sekin jäi. Paitsi valokuva otettiin vauvasta siinä. :-)

Joo, kyllä mä pystyin heti kotona kyykkimään (sairaalassa teki istuminen kipeää ekat pari päivää) ja istuinkin ite siinä lattialla vaippoja vaihtaessa ja jumpattiin jalkoja ja höpöteltiin ym. siinä samalla. Oli kätevää kun sai itekin käytyä samalla vaikka pidemmällä hädällä :-) tai pestyä hampaat ym. Tän ansiosta me ehkä pärjättiinkin hyvin ilman sitteriä. :-) Synnytys taisi tosiaan olla aika helppo mulla. Oli kieltämättä onni, kun ei meidän kylppäriin ois kunnon hoitotasoa oikein mahtunutkaan. :-) Harkittiin kokoontaitettavaa hoitopöytää, mutta se olisi kyllä ollut varmaan meillä ihan hasardi, kun vauva oli kova heilumaan. Makkariin myös suunniteltiin, mut ois kyllä pissannut monet kerrat lattialle siinä matkalla...

Maitoa ei alkuun tullut kunnolla ja vauva oli alkuun suureksi osaksi lisämaidolla muutaman viikon ennenkuin päästiin niistä eroon. Sairaalassa koitin jos jonkinlaisia käsipumppuja ja konettakin. Jotenkin niillä ei vain saanut kunnolla tuolta ihan tissien juuresta lypsettyä, kun pumppu peitti vain rinnan pään ja sinne juureen jäi myöhemmin pahkuroitakin. Mä en taas tajunnut, miten niillä pumpuilla joku onnistuu lypsämään. :-) Välillä oli kyllä olo kieltämättä kuin jollain navettatyöntekijällä...

Vierailija
40/42 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohi aiheen, mutta voikohan osa rintatulehduksista johtua siitä, kun pumpuilla ei saa kunnolla lypsettyä "ihan perin pohjin"? Vai saako joku?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan