Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä kannattaa matkustaa 4kk vanhan vauvan kanssa?

Vierailija
11.10.2016 |

Olen matkustamassa yksin vauvan kanssa ensimmäistä kertaa Helsingistä Joensuuhun, eli tiedossa vähintään viiden tunnin matka. Vaihtoehtoina matkavälineelle on oma auto, bussi tai juna. Olen yrittänyt miettiä mikä vaihtoehto on paras/mukavin mutta kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa (hinta, turvallisuus, paljon tavaraa mukana, vauvan viihdyttäminen jne). Kertoisitteko konkarit omista kokemuksistanne?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junalla paljon reissanneena (ilman lasta) olisin junan kannalla. Muutaman kerran olen sattunut samaan vaunuun useamman äiti-vauva yhdistelmän kanssa ja ainakin he ovat matkasta nauttineet. Junaan saa lapsen vaunuineen ja asemalla konduktööri auttaa tavaroiden yms. kanssa. (ainakin olen nähnyt) 

Vierailija
2/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla autolla tietysti. Hoidat ennen lähtöä syötöt ja vaipan vaihtamiset. Vauvalle sopivasti päälle niin ettei tuu liian kuuma autossa. Vauva varmaan nukahtaa autossa pian lähdön jälkeen ja pidät sitten jollain huoltsikalla pidemmän tauon milloin syötät, vaipanvaihto yms. Ja jatkat taas matkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juna on ehdottomasti paras,  lasten leikkivaunun paikoilla, sillä siellä on muitakin lapsia tai ainakin oletusarvoisesti tarjolla on lasten ääniä, niin ei vituta kanssamatkustajia niin paljon ja voit tarvittaessa pyytää apuakin esim. siksi aikaa että itse käyt vessassa. Myös hyttipaikka voi olla hyvä, mutta vaarana on että saatat saada hyttikaveriksi esim. työrauhaa kaipaavan matkustajan. Junaan mennessä voi pyytää apua konduktööriltä esim. matkatavaroiden roudaamisen kanssa. Jos ei tarvitse raahata mukana turvakaukaloa, niin pärjäätte ihan mainiosti. Turvakaukalon kanssa joutuu kikkailemaan vähän enemmän. Vaatteet ja muut kannattaa pakata selkäreppuun tai pieneen rinkkaan, ei missään nimessä mitään perässä vedettävää matkalaukkua. Mahdollisimman vähän nyssäköitä, eli pakkaa omaan käsimatkatavaraan vauvan vaihtovaatteet, eväät ja muut.

Seuraavaksi paras on sitten oma auto, mutta matka voi olla pitkä, jos vauva ei jaksakaan olla kaukalossa ja tulee huutoa. Silloin pitää joko pystyä ajamaan hermot rauhallisina, vaikka vauva huutaisi, jos matkaa on enää vähän, tai sitten varautua siihen, että matka-aika on tyyliin 6-7 h, sillä helposti menee se 30 min per pysähdys.

Bussilla en lähtisi.

Vierailija
4/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla autolla, jos on paljon tavaraa mukana. Vauvan matka menee hyvin, kun ajoitat sen oikein. Me olemme ajaneet säännöllisesti samanlaista ja pidempääkin matkaa, pienen lapsen kanssa yhdellä pysähdyksellä ja isomman kanssa kahdella pysähdyksellä (ei nuku enää tunteja automatkoilla).

Bussi on omalla listallani viimeinen vaihtoehto, junalla liikkuminen on helpompaa (vaunut käytössä ym.).

Vierailija
5/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juna on ollut päällimmäisenä mielessä, juuri sen takia että matkustaminen on mukavaa ja perille tultaessa en olisi itse ihan kuitti. Matkalla ehtisi mukavasti ehkä kutoa vähän sukkaakin samalla kun viihdyttäisi vauvaa. Kuitenkin asemalle pääseminen (yli puoli tuntia) lisää molemmissa päissä matka-aikaa sen verran että taidan lähteä omalla autolla ja vaan toivoa että vauva pysyy tyytyväisenä. Kiitos mielipiteistänne!

-ap

Vierailija
6/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ajoaika on vrt. junamatkustusaika? VR saattaa olla yllättävän nopea tietyillä tieosuuksilla.

Itse matkustan säännöllisesti Hki-Vaasa väliä. Nopein juna menee matkan 3.5h, mutta autolla normaalivauhtia köröttäessä kestä 4.5h+tauot. Huomioi tämäkin!

En lähtisi matkustamaan bussilla, ja jos hyppäät junaan ota paikka lastenvaunusta.

Vierailija
7/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pitkän matkan tekisin ehdottomasti junalla! 

Vierailija
8/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin jos vauvan kanssa menisin niin junalla. Autolla ajo alkaa väsyttää ja jos vauva vielä alkaa kitistä. Kokemusta on. Kun lapset oli pieniä, reissasin paljon junalla heidän kanssaan ja se oli kivaa. Bussi on ihan liian hankala. Mieti jos vauva tekee hernekeittotortut niskaan asti ja oot jossain kuoppaisella syrjätiellä. Olette sinapissa molemmat.

Vierailija
9/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin junalla, joska siellä on lastenvaunu, jossa leluja, voi imettää (tai muuten syöttää) aina kun vaatii, lapsen ei tarvitse olla kaukalossa kokoajan ja mukavampi lapselle kun voi olla äidin sylissä :)

Vierailija
10/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin junalla siksi että en jaksa ajaa noin pitkää matkaa, kun ottaa huomioon että matkan jälkeen pitää jaksaa myös hoitaa vauvaa, kyläillä yms. Rennompaa mennä junalla. Ottaa lomailun kannalta.

Vierailija
11/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junalla. Varaat paikan perhehytistä, niin hyvällä tuurilla saat olla ihan rauhassa siinä kopissa. Rattaiden tavarakorissa saa kuljetettua matkatavarat kivasti.

Vierailija
12/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Junalla. Varaat paikan perhehytistä, niin hyvällä tuurilla saat olla ihan rauhassa siinä kopissa. Rattaiden tavarakorissa saa kuljetettua matkatavarat kivasti.

Lisään, että perhehytissä lasta voi päästää välillä vaikka lattialle möyrimään.

Vierailija
13/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junalla helpompi teille molemmille. Istumapaikat lastenvaunusta niin vauva voi epäergonomisen turvakaukalon sijaan lepäillä vaunuissa tai sylissä. Voit imettää silloin kun tarvitsee eikä silloin kun tulee huoltoasema vastaan, ei siis tarvitse huudattaa pientä. Junassa voi kävellä ympäriinsä (noh, ainakin omaa vaunua kiertää) ja sinäkin pystyt ottamaan rennommin, kun ei tarvitse keskittyä ajamiseen. Minä en ole mikään erityisen kokenut kuski, joskaan en ihan aloittelijakaan, joten tietynlainen paniikkimieliala valtaa aina mielen kun pitäisi lähteä pitkään reissuun pimeänä vuodenaikana. Vauvan kanssa en lähtisi ollenkaan, jos olisin ainoa vastuullinen aikuinen. 

Vierailija
14/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin junalla.

Vierailija
15/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljon lapsesta. Meillä esikoinen nukkui erittäin huonosti autossa, kun taas kuopus nukahti jo parkkipaikalla. Autolla pääsee ovelta ovelle, mutta toki ajaminen voi olla raskasta, jos siitä ei pidä.

Juna on mukava, mutta kallis ja jos asemalle matkaa, niin epäkäytännöllinen.

Busista en vain itse tykkää, koska se on ahdas ja muksun kanssa epäkäytännöllinen.

Vierailija
16/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon ajanut kahdestaan vauvan kanssa ja imettänyt autossa Kainuun korvessa linjuripysäkillä syyspimeällä. Onneksi vauveli ei keksinyt kakata. Selvittiin mutta menisin nyt junalla :)

Vierailija
17/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juna on ollut päällimmäisenä mielessä, juuri sen takia että matkustaminen on mukavaa ja perille tultaessa en olisi itse ihan kuitti. Matkalla ehtisi mukavasti ehkä kutoa vähän sukkaakin samalla kun viihdyttäisi vauvaa. Kuitenkin asemalle pääseminen (yli puoli tuntia) lisää molemmissa päissä matka-aikaa sen verran että taidan lähteä omalla autolla ja vaan toivoa että vauva pysyy tyytyväisenä. Kiitos mielipiteistänne!

-ap

Mun mielestä puolen tunnin matka asemille on tosi lyhyt. Junahan menee nopiemmillaan HKI-JSN jotain neljä ja puoli tuntia. Autolla pelkkään matkaa menee n. kuusi tuntia (tietyöt) ja joudut varmasti pysähtymään useaan kertaan. Juna ehdottomasti.

Vierailija
18/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin matkustin juuri tuota väliä vauvamme kanssa! Oma auto ok, jos vauva nukkuu hyvin autossa, mutta huoltoasemat ovat usein nuhjuisia ja jopa likaisia ajatellen vaipanvaihtoa ja imettämistä (eikä imettämiseen juurikaan saa yksityisyyttä mikäli sitä tarvitsee).

Lentäen suhteellisen ok, paitsi jos vauva herkkä ilmanpaineen vaihteluille. Oma lapsi ei ollut moksiskaan, mutta kyllä lennoilla jotkut vauvat ja pikkulapset olivat selvästi aika tuskissaan korviensa kanssa.

Junassa riippuu vuorosta, eli jos on tosi täyteen buukattu juna, niin ei kiva. Varsinkin ne vaunupaikat povat huonoja, jos paljon vauvoja matkustamassa samaan aikaan. Paljon hälyä, huutoa, kovaäänisiä kuulutuksia ja kirkkaat valot, eli oma (ehkä vähän herkempi) lapseni ei osannut kunnolla syödä eikä nukkua matkalla. Suosittelenkin junan perhehyttiä, jossa tavalliseen osastoon verrattuna erittäin rauhallista. 

Vierailija
19/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy kotonasi.

vauva tarvitsee rytmin ja rutiinin, sinä olet velvollinen sen nyt takaamaan.

pysy kotonasi.

Vierailija
20/20 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysy kotonasi.

vauva tarvitsee rytmin ja rutiinin, sinä olet velvollinen sen nyt takaamaan.

pysy kotonasi.

Pysy sinä poissa näistä ketjuista, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi