Te, joiden lapsilla synttärit ajoittuu keskelle kesää
Ketä tulee synttäreille?
Meillä kesäkuun alussa oli kato, moni ei oikeasti päässyt. Oli leirejä, muita juhlia yms ja piti viikkoa ennen tai viikkoa jälkeen, melkein kaikilla oli jotain menoa. Muuten pojalla oli kavereita ja välillä meillä oli koko luokan pojat muuten vain, joten syrjimistä ei ollut. Poika itse ei vielä oikein tykännyt, että olisi pidetty paljon etukäteen tai paljon jälkikäteen, vaan halusi, että mieluummin perheen ja niiden parin kaverin kesken, niiden, jotka tulevat vaikka vain käväisemään.
Kommentit (11)
Itse olen syntynyt viikkoa ennen juhannusta. Joskus paikalle tuli kaikki kutsutut ja joskus vain kaksi kaveria ja je asuivat ihan naapurissa. Ei ikinä ollut puhettakaan syntymäpäivien siirtämisestä, minulle riitti tieto siitä, että kesällä ihmiset ovat vain kiireisiä. Jos joskus olisi kaikki kaverit jättänyt tulematta, niin se olisi aiheuttanut kyllä surua.
Mielestäni syntymäpäivien siirtäminen viikkoja aiemmin tai myöhemmin tapahtuvaksi on curling-meininkiä. Sen sijaan kannattaa vain keskustella asiasta lapsen kanssa. Se riitti minulle oikein hyvin, eikä lapsuuteni syntymäpäivät olleet ikinä kamalia vaan vain ihania. Kesä on ihana aika juhlia ja en olisi ainakaan itse tykännyt isosta siirrosta. Menee koko idea syntymäpäivistä jos niitä juhlii kuukautta etukäteen.
Meidän tyttö on syntynyt juhannuksena. Pidetty synttärit lähellä oikeaa päivää. Silloin kun oli pieni, niin hyvin pääsi kaverit paikalle. Nykyään ei enää välitä kaverisynttäreistä. Tänä vuonna juhlittiin synttärit samalla, kun oltiin sukulaisten kanssa meidän kesäpaikassa juhannusta viettämässä.
Meillä lapsen synttärit ennen kesäkuun puoltaväliä ja on yleensä suurin osa päässyt paikalle arki-iltana tai viikonloppuna. Lapsi tosin vasta kolmannella eli kesäleiritkin on melkein kaikilla kavereillakin olleet päiväleirejä kodin lähellä.
Jonkun kerran on aikaistettu synttäreitä (enemmänkin oman perheen kesämenojen takia) toukokuun lopulle.
Kiva kun kesäaikaan voi miettiä myös erilaisia ulkona tapahtuvia aktiviteetteja synttäreille ;)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syntynyt viikkoa ennen juhannusta. Joskus paikalle tuli kaikki kutsutut ja joskus vain kaksi kaveria ja je asuivat ihan naapurissa. Ei ikinä ollut puhettakaan syntymäpäivien siirtämisestä, minulle riitti tieto siitä, että kesällä ihmiset ovat vain kiireisiä. Jos joskus olisi kaikki kaverit jättänyt tulematta, niin se olisi aiheuttanut kyllä surua.
Mielestäni syntymäpäivien siirtäminen viikkoja aiemmin tai myöhemmin tapahtuvaksi on curling-meininkiä. Sen sijaan kannattaa vain keskustella asiasta lapsen kanssa. Se riitti minulle oikein hyvin, eikä lapsuuteni syntymäpäivät olleet ikinä kamalia vaan vain ihania. Kesä on ihana aika juhlia ja en olisi ainakaan itse tykännyt isosta siirrosta. Menee koko idea syntymäpäivistä jos niitä juhlii kuukautta etukäteen.
Kyllä meidän 5v:lle tärkeintä oli, että kaverit pääsevät juhliin. Sillä pidettiinkö synttäri oikeaan aikaan ei hänelle ollut mitään merkitystä.
Minusta on vain reilua, että kaikkien lapsien synttäreille tulee kavereita. Reilua ei ole, että yhden synttäreille ei vuodesta toiseen pääse kuin muutama.
Me pidetään heinäkuussa syntyneen lapsen oikeana syntymäpäivänä juhlat perheen kesken. Elokuussa pidetään kaverisynttärit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän 5v:lle tärkeintä oli, että kaverit pääsevät juhliin. Sillä pidettiinkö synttäri oikeaan aikaan ei hänelle ollut mitään merkitystä.
Minusta on vain reilua, että kaikkien lapsien synttäreille tulee kavereita. Reilua ei ole, että yhden synttäreille ei vuodesta toiseen pääse kuin muutama.
Ymmärrän myös lastasi. Olen ison perheen tyttö ja toisiksi nuorin sisarusparvesta. Minulla oli lapsena paljon kavereita ja vietin paljon aikaa heidän kanssaan. Itselleni ei ollut kuitenkaan kynnyskysymys se, että kuinka paljon porukkaa synttäreille pääsi tulemaan, sillä pienessä ringissä teimme kaikkea hauskaa! Isommilla synttäreillä oli myös hauskaa, kun kerralla näki kaikkia ystäviä.
Minulle synttärit ovat olleet lapsesta saakka jotain todella odottamisen arvoista ja iso kiitos myös perheelleni tästä. Rakastan sitä, että syntymäpäivieni aikaan omenapuun kukat kukkivat ja kesä alkaa olemaan täydessä terässä. Lapsena minun identifioituminen kesäkuun lapseksi oli tärkeää ja minusta itsestäni olisi ollut tyhmää viettää syntymäpäiviä väärään aikaan vuodesta. En kokenut riittämättömyyden tunteita ajoittaisesta vieraskadosta, sillä vanhempani osasivat asian selittää kuten ne olivat.
Jos lapsen itsetunnolle vieraskato vaikuttaa voimakkaasti ja hän itse haluaa oma-aloitteisesti siirtää juhlia toiseen ajankohtaan, niin päätös siirrosta on varmasti tärkeä ja perusteltu. On luonnollista haluta juhlistaa tärkeitä päiviä isommalla porukalla. Ei kaikkien lasten elämä siitä kärsi, jos syntymäpäivien osanottajamäärä vaihtelee 2-18 hengen väliltä. Itse otin ilon irti aina kussakin tilanteessa.
- Se viikko ennen juhannusta syntynyt
Meillä esikoinen on syntynyt heinäkuun puolessa välissä. Ei mitään järkeä pitää silloin juhlia, varsinkaan kavereille. Sukulaistenkin pääseminen on vähän niin ja näin.
Ollaan pidetty joko hyvissä ajoin toukokuussa, tai sitten vasta syyskuussa.
Ei kait leiri-ikäiset enää pidä synttäreitä, koska se on "noloa". Ei ainakaan meidän murkkuikäiset, eikä myöskään kaverit, vaikka heitä on paljon. Järjestetään vain perhepiirissä ja synttäreille tulevat vain sukulaiset ja ne jotka pääsevät. Meillä yhden synttärit on jouluna ja toisen uutena vuotena, eipä ole haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsen synttärit ennen kesäkuun puoltaväliä ja on yleensä suurin osa päässyt paikalle arki-iltana tai viikonloppuna. Lapsi tosin vasta kolmannella eli kesäleiritkin on melkein kaikilla kavereillakin olleet päiväleirejä kodin lähellä.
Jonkun kerran on aikaistettu synttäreitä (enemmänkin oman perheen kesämenojen takia) toukokuun lopulle.
Kiva kun kesäaikaan voi miettiä myös erilaisia ulkona tapahtuvia aktiviteetteja synttäreille ;)
Kuinka avuttomia lapset nykyaikana oikein ovat! Vielä vuonna 2002 sanottiin, että paras ikä leireilyyn (viikon kestävä yöleiri) on 6-9 vuotta. Toki sitä myöhemminkin voi leireillä, mutta tuon ikäisenä se on mukavinta ja siitä saa eniten irti. Itsekin olin leireillä tuon ikäisenä, kuten muutkin lapset siihen aikaan. Kolmasluokkalaiset ovat tuon iän lopussa, eivätkä sinun tuttavapiirissäsi näköjään osaa yöpyä leirillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kait leiri-ikäiset enää pidä synttäreitä, koska se on "noloa". Ei ainakaan meidän murkkuikäiset, eikä myöskään kaverit, vaikka heitä on paljon. Järjestetään vain perhepiirissä ja synttäreille tulevat vain sukulaiset ja ne jotka pääsevät. Meillä yhden synttärit on jouluna ja toisen uutena vuotena, eipä ole haitannut.
Sekä minä itse että lapseni ovat olleet leireillä nimenomaan ala-asteikäisenä, murkkuikäisenä enää vain rippileirit. Urheiluleirit on sitten asia erikseen, mutta meillä ei olla niin aktiivisia, vaikka jotain onkin harrastettu.
Itse ap on syntynyt elokuussa, juuri ennen koulun alkua oli aina synttäripäivät Meillä oli niin, että synttäreillä kierrettiin muutamien naapurin lasten kanssa. Kaksi naapurin lasta oli kanssani samalla luokalla ja yksi veljeni kanssa, mutta meni niin, että kaikki leikittiin isossa porukassa. Luokalta ei kutsuttu koskaan ketään, eikä nämä naapuritkaan kutsuneet, kai. Tai ainakin meillä oli sen naapuruston kaveriporukan kanssa omat synttärit. Oli vain niin, että samalla luokalla olevat olivat juuri meidän kanssa vastakkaista sukupuolta, eli minun ikäiset poikia ja veljeni ikäinen tyttö.
Meillä synttärit pidetään sitten syyskuussa toisen sisaruksen kanssa samaan aikaan. Iso talo, joten kaverisynttäreille mahtuu enemmänkin väkeä.
Turha niitä on heinäkuussa pitää, kun ei sinne ketään tule. Syyskuussa yleensä sitten parikymmentä osallistujaa.
Heinäkuussa tyttäret saavat huvipuistopäivän siihen aikaan, kun nuorimmaisen synttärit on, joten siitäkin tulee ihan hauska päivä, eikä jää huonoja muistoja.