Tiesittekö että kuorma-autoissa talvirenkaat ei ole pakollisia käyttää? Edes -20 asteessa!
Tämä oli minulle järkytys, ilmankos tapahtuu ja sattuu vaikka ja mitä...
Kommentit (19)
Tällä hetkellä ei ole, mutta kyllähän tuosta on puhetta ollut että tulisi Suomeenkin. Norjassa ja Ruotsissa taitaa olla.
Ööh, mitä tuo pakkas-aste tähän liittyy? Kun on enemmän, niin on sitä paitsi vähemmän liukkaat. Kuorma-autoissa on M+S renkaat, eli voi ajaa sekä kesällä että TALVELLA.
Vierailija kirjoitti:
No onhan.
Ei ole. Samoin kun linja-autoissakaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli minulle järkytys, ilmankos tapahtuu ja sattuu vaikka ja mitä...
Oletko ajatellut jos kuorma autoon laitetaan nastarenkaat niin missä kunnossa meidän tiestömme on sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli minulle järkytys, ilmankos tapahtuu ja sattuu vaikka ja mitä...
Oletko ajatellut jos kuorma autoon laitetaan nastarenkaat niin missä kunnossa meidän tiestömme on sitten?
Miten olisi edes kitkat?
Tiesitkö sä että -20 pakkasella ei ole edes liukasta vaan se nollakeli-pikkupakkanen on kaikista liukkain? No joo, ehkä tuo -20 on hetkellisesti liukas silloin kun keli lauhtuu nopeasti ja hetki aiemmin oli -35 astetta.
Kantsisko sunkin järkyttyä ihan oikeasti järkyttävistä asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli minulle järkytys, ilmankos tapahtuu ja sattuu vaikka ja mitä...
Oletko ajatellut jos kuorma autoon laitetaan nastarenkaat niin missä kunnossa meidän tiestömme on sitten?
Miten olisi edes kitkat?
Mitenkä olisi sitten lainmuutos joka vaatisi niitä alle?
Ja kuinka moni oikeasti tietää asiasta yhtään mitään? Siis kuorma-autoista ja niiden talvirenkaista? Se ettei laissa määrättyä pakkoa ole kertoo jo jotain ja vaikka pakkoa ei olisikaan niin yrittäjähän saa käyttää niitä talviversioitakin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli minulle järkytys, ilmankos tapahtuu ja sattuu vaikka ja mitä...
Kaikesta näköjään voi järkyttyä. :)
Tiesitkös muuten että -20 asteen pakkasella ei ole enää järin liukasta? Pahin keli on tuossa nollan molemmin puolin, ihan omaan ajamiseesi liittyen kannattaa pitää mielessä.
Kuorma-autolla pärjää maan mainiosti nastattomilla renkailla kunhan vain muistaa sen ajaessaan, eli ennakointi ym.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinka moni oikeasti tietää asiasta yhtään mitään? Siis kuorma-autoista ja niiden talvirenkaista? Se ettei laissa määrättyä pakkoa ole kertoo jo jotain ja vaikka pakkoa ei olisikaan niin yrittäjähän saa käyttää niitä talviversioitakin.
Kuinka moni yrittäjä käyttää talviversiota? Ei taida kovinkaan monta olla koska raha on tiukilla ja kuorma-autojen, rekkojen ja linja-autojen renkaat maksaa aikalailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli minulle järkytys, ilmankos tapahtuu ja sattuu vaikka ja mitä...
Oletko ajatellut jos kuorma autoon laitetaan nastarenkaat niin missä kunnossa meidän tiestömme on sitten?
Miten olisi edes kitkat?
Mitenkä olisi sitten lainmuutos joka vaatisi niitä alle?
KitKat on kyllä hyvää.
Eipä ole vielä pakollisia talvirenkaat. Mutta usein tehdään niin että syksyllä ostetaan uudet karkeakuvioiset renkaat millä pärjää talvikeleillä kohtuullisesti ja ajetaan ne sitten kesän aikana loppuun. Ja sitten taas seur. syksynä uudet.
Kun rekanvaunu lähtee liukkaalla liukumaan puolelta toiselle niin ainut keino on nostaa nopeutta ja suoristaa yhdistelmä. JA jos ajaa rajoitinta vastaan kokoajan niin tätä mahdollisuutta ei ole. JA kyllä kokoajan on pakko ajaa rajotin vastaan.
Konginkaan traaginen onnettomuus johtui siitä miten vaunu liukasteli ja kuski ei saanut vedettyä suoraksi.
Vierailija kirjoitti:
Konginkaan traaginen onnettomuus johtui siitä miten vaunu liukasteli ja kuski ei saanut vedettyä suoraksi.
Talvirenkailla olisi ollut pitoa
Näkeehän sen ap kävellessäkin, että pakkasella ei ole liukasta, vaan pahin on se, kun loskan tai vesisateen jälkeen tulee pikkupakkanen, tai keväällä kun jää alkaa sulaa ja tulee yöpakkasia. Silloin on sitä kirkasta mustaa jäätä, mikä on pahin. Joskus puhuttiin Liisan liukkaista, eli marraskuun kelit on pahoja.
Tukkirekoissa ja monissa muissakin kuorma-autoissa alkaa olemaan talvella nastarenkaat edessä ja vetävillä akseleilla käytetään avoimempaa nappulakuviota vähänkuin kitkarengas,mutta lain mukaan suomessa saa ajaa lähes sileillä renkailla kesät talvet.
Tiesin. Varsinkin ulkomaalaiset Suomen keliolosuhteisiin tottumattomat kuskin aiheuttavat onnettomuuksia. Erityisesti Kilpisjärventie on paha paikka.
20 asteen pakkanen ei ole ollenkaan paha. Kaikkein hankalin keli on juuri lähellä nollaa syksyisin, erityisesti jään päällä oleva sohjo on paha.
No onhan.