Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parta-agama

Partis
10.10.2016 |

Moikka! Olen pitkään jo halunnut ostaa parta-agaman. Tietoa olen hankkinut paljon netistä, mutta muutama asia pitää kysyä; jos partiksen päästää jaloittelemaan lattialle, kakkaako se lattialle?
Ja toinen kysymys; partikset syövät ruuaksi toukkia ja koppakuoriaisia yms. josta ne saavat proteiinia ja kalkkia. Partikset voivat myös syödä koiran ja kissan purkkiruokaa. Onko siis väliä syöttääkö partikselle jauhomatoja jotka kierittelee vitamiinijauheessa vai purkkiruokaa jota kierittää vitamiini ja kalkkijauheessa ja antaa vielä kananmunaa josta saa proteiinia. Jos jauhomadot, sirkat tms on parempi vaihtoehto, niin miksi? Voiko purkkiruuasta olla haittaa?
Kaipaan ASIALLISIA vastauksia, kiitos!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-voi kakkia lattialle. Jotkut kakkii vain terraan mutta tapauskohtaista. Pökäle on suht helppo siivottava.

-ötökät ovat liskon luontaista ruokaa ja siksi parempia kuin koiralle tai kissalle tarkoitettu ruoka. Partis myös innostuu ötökästä enemmän kun se liikkuu ja lisko saa "saalistaa" sen.

Molempia voi antaa. Partis tykkää myös hedelmistä ja salaatista.

Vierailija
2/7 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksesta! Eli jos lisko syö purkkiruokaa, minun ei tarvitse syöttää eläviä otuksia sille? Eli lisko voi syödä myös pelkkää purkkiruokaa?

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei purkkiruokaa liskolle pliis :/ Ötökkä on parempaa ravintoa. Hedelmiä voi antaa, mutta ei sitrushedelmiä. Vihanneksia myös ruokavalioon. Ruoasta n90% pitäisi olla ötökkää, loput 10% kasvista. Kasvisravinnon antamisessa pitää perehtyä ravintoaineisiin ja vitamiini-arvoihin. Ötököihin karaistuu, eikä niitä syötetä liskolle kädellä vaan annetaan pihdillä tai laitetaan lattialle, että lisko saa tosiaan itse saalistaa :) Oma lisko pari kertaa puraissut sormesta, kun tyhmänä syötin kädestä. Kyllä se haava saa aikaan hampailla ja siten myös bakteerien leviäminen on vaarana. Parta-agamassa on kuitenkin salmonella-tartunta vaara

Vierailija
4/7 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että kuulostaa älyvapaalta että otan liskon mutta en haluaisi syöttää sille mitään elävää... Jotenkin oksettaa sellaset öttiäiset. Sirkkoihin en todellakaa koske ja jauhomadot mua ei ällötä, mutta niitä pitää säilyttää viileässä ja jääkaappiin en niitä laita! Oon kuullu kauhutarinoita niiden kotiloitumisesta ja muusta että sitten niistä on tullu sellasia koppakuoriaisia ja tuholaisia. Aattelin että ei sillee nyt varmaakaa itelle pääsis käymää, sitten kysyin asiasta kaverilta joka omistaa siilin (joka syö jauhomatoja)... Hänelle oli itelleen käyny pari kertaa silleen :/ siksi ei elävät houkuta

Vierailija
5/7 |
10.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli vuosia sitten kamala tilanne. Halusin lemmikin, mutta olin ja olen edelleen älyttömän allerginen kaikille karvaisille. Akvaariota en halunnut, koska se olisi liian tylsä, käärmeistä en välitä, siili oli ensimmäiseksi lemmikiksi haastava. Minulle suositeltiin parta-agamaa. Innostuin, mutta ongelmana oli, että saan ötököistä paniikkikohtauksia eli pelkään järkyttävästi ötököitä. Parta-agaman kasvattaja suositteli ruokapellettejä! Nykyään olen 3 partiksen onnellinen mamma ja partikseni syö kasviksia, pellettejä ja purkkiruokaa :)

Vierailija
6/7 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
7/7 |
11.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä ottaa mitään sellaista lemmikkiä jolle ei pysty luonnonmukaista ravintoa tarjoamaan.