Haluaisitko saada tietää jos alaikäinen tyttäresi tekisi abortin?
Kuuluisiko lääkärin mielestäsi ilmoittaa asiasta vanhemmille?
Kommentit (27)
Haluaisin tietää, mutta lääkärillä vaitiolovelvollisuus.
Kyllä se nyt niin vaan on ,että siihen asti kun mittari lyö 18v niin kaikki asiat kuuluu vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt niin vaan on ,että siihen asti kun mittari lyö 18v niin kaikki asiat kuuluu vanhemmille.
Perustelisitko?
Haluaisin saada tietää lapselta itseltään, en lääkäriltä, paitsi jos lapsi alle 15 v.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää.
Miksi? Koetko että aborttipäätksen tekeminen kuuluisi jotenkin sinulle?
Totta kai haluaisin tietää. Ja toivon, että suhteeni lapseeni tulevaisuudessa on sellainen, ettei hänen tarvitsisi pitää noin kamalaa salaisuutta sisällään.
En siis halua kuulla tätä lääkäriltä, vaan lapseni omasta suusta. Mielellään jo ennen abortin tekoa.
Haluaisin tietää. Haluaisin, että lapseni saisi puhua asiasta, ja ymmärrystä ja hyväksyntää ihmisenä vaikean päätöksensä kanssa.
Olen itse sukupolvea, jolle ei tullut mieleenkään puhua näistä vanhemmille. En tiedä vaikka he olisivat reagoineet aivan eri tavalla kuin kuvittelin. Tähän kuvittelun kulttuuriin toivon muutosta.
Olisin järkyttynyt, jos tyttö ei kertoisi minulle. Tuntisin itseni huonoksi äidiksi, kun tyttäreni ei uskaltaisi kertoa minulle noin isoa asiaa. Miettisin pitkään, mitä olen tehnyt väärin. Lääkäriltä en asiaa haluaisi kuulla.
Minulle ei ole tehty aborttia, mutta jos olisi, en olisi halunnut vanhempieni kuulevan asiasta mistään. Äiti olisi nakannut minut pihalle sillä siunaamalla sekunnilla.
Luulen että jos näin pääsisi käymään, tyttö tulisi itse hakemaan minulta tukea ja turvaa.
Mutta jos kokee, että ei voi tulla ongelmineen vanhempien luokse, niin ei todellakaan ole lääkärin asia kertoa.
Itselleni on tehty alaikäisenä abortti. Söin kyllä pillereitä, mutta oli kai sitten ollut jotain mahatautia tai unohdin ottaa pillerin.
Poikaystävälle (nykyinen mieheni) kerroin, mutta vanhemmille en voinut.
Haluaisin ilman muuta saada tietää sen tyttäreltäni itseltään ja olisin todella surullinen, jos hän ei haluaisi/uskaltaisi sitä minulle kertoa. Lääkärin ei minusta kuulu kertoa vanhemmille, poliisille kyllä, jos kyse on laittoman nuoresta tytöstä tai seksuaalisesta hyväksikäytöstä.
Jos lapsi ei uskalla kertoa vanhrmmilleen, olisi aika kauheaa, jos hän ei uskaltaisi hakea lääkäriltäkään apua, jos tietäisi lääkärin kertovan vanhemmille. Lapsen mahdollisuus saada lääketieteellistä apua luottamuksella on kuitenkin se suurin ja tärkein asia, vanhempien oikeus tietää on sen suhteen toissijainen, ja jos jälkimmäinen vaarantaa ensimmäisen, niin ei missään nimessä saa luottamuksellisuutta rikkoa.
Mikä täsäs asiassa on muuten se voimassaoleva käytäntö? Tämähän ei ole mikään vanhemmista riippuva äänestysasia, vaan siihen on joku lääkärien ohje olemassa varmaankin. Tietääkö kukaan, miten se oikeasti menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää.
En ole tuo jolta kysyit mutta kyllä minä haluaisin tietää voidakseni antaa lapselleni hänen mahdollisesti kaipaamaansa tukea. Haluaisin tosin kuulla asiasta tyttäreltä itseltään, en lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla muutenkin elämässä kontrollifantasioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää.
En ole tuo sama, mutta siksi, että ison päätöksen tekemiseen tarvitsee tukea. Tuki ei tarkoita taivuttelua suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluisiko lääkärin mielestäsi ilmoittaa asiasta vanhemmille?
Haluaisin toki mielellään tietää, mutta toisaalta lääkärillä ei mielestäni ole oikeutta tai velvollisuutta kertoa.
Toivoisin, että tytär itse kertoisi, jos pitäisi kertomista tarpeellisena.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää. Haluaisin, että lapseni saisi puhua asiasta, ja ymmärrystä ja hyväksyntää ihmisenä vaikean päätöksensä kanssa.
Olen itse sukupolvea, jolle ei tullut mieleenkään puhua näistä vanhemmille. En tiedä vaikka he olisivat reagoineet aivan eri tavalla kuin kuvittelin. Tähän kuvittelun kulttuuriin toivon muutosta.
mä olen alle 30vnä tehnyt kaksi aborttia, on 4 lasta, en ole kertonut äidilleni näistä. olen sterilisaatiojonossa
Haluaisin tietää, että voisin olla tukena.
Kyllä. Aina voi tulla joku komplikaatio niin kyllä vanhemman kuuluu tietää, että mikä on homman nimi. Ajatteles jos ei ymmärrä ollenkaan kuskata lasta lääkäriin kun ei tiedä mistään mitään.
No ei todellakaan kuulu ilmoittaa vanhemmille. On henkilön itsensä asia.