Onko mielestänne pakko tervehtiä poskisuudelmilla sellaisessa kulttuurissa, jossa tällainen tapa on?
Kommentit (18)
Saa kieltäytyä, mutta kannattaa tosiaan heti laittaa käsi suorana eteen kättelyä varten, ettei ne ehdi lähietäisyydelle. Mutta pian niihin poskisuudelmiinkin tottuu (eihän siinä oikeasti suudella vaan vai vähän posket tai suunnilleen hiukset vastakkain ja jotain pientä muah-ääntä, pikkulapset saattaa antaa oikean pusun poskelle) ja kuinka monta ja kummalta poskelta aloitetaan.
Miksi ihmeessä siitä pitäisi kieltäytyä???
Pakko ei ole, mutta onhan se vähän epäkohteliasta. Samoin kuin on vähän epäkohteliasta kieltäytyä kättelemästä sillä perusteella, että ei ole sellaisesta kulttuurista, jossa se olisi ok. Terveyhdyksissä on parempi mennä aina sen ylenpalttisemman mukaan, ja puhutteluissa sen kunnioittavamman.
Pakko ei ole tervehtiä. Mutta minulla on ranskalainen naisystävä ja hänellä on joskus tapana tervehtiä poskisuudelmilla. Hän kyllä ymmärtää, etteivät ihmiset täällä vastaa siihen välttämättä siihen kuuluvalla tavalla tai ollenkaan. Se tässä vain ihmetyttää, että hän on sanonut, että toiset naiset katsovat häntä paheksuvilla ilmeillä, jos hän tervehtii miehiä poskisuudelmilla, joten siksi hän on alkanut paremmin Suomeen tutustuttuaan jättämään poskisuudelmat vähemmälle. En ymmärrä tuota käytöstä toisilta naisilta. Voin vakuuttaa, naiseni ei ole minkäälainen "uhka" toisille naisille, eikä ole vikittelemässä kenenkään miestä, eikä myöskään vapaita miehiä. Se on vain hänen tapansa joskus tervehtiä, yrittäkää ymmärtää.
Mieti jos suomalainen kieltäytyy kättelemästä liiketapaamisessa tai tavatessaan virallisen (itseään korkeamman) henkilön.
No kai sitä voi kättelystäkin vetäytyä jos on vaikka flunssassa, mutta aika outona, nolona ja ennen kaikkea junttina pidän jos virallisissa tilanteissa ei kykene tervehtimään kulttuuriin sopivalla tavalla.
Otin käyttöön sellaisen kulttuurin, että vieraileva rouva, sekä emäntä, käyvät heti polvilleen eteisessä, ja ottavat kullia suuhun (vieras isännältä, emäntä vieraalta tietysti).
Samalla kun miehet tekevät Stubb/Sipilä FIST BUMBIT, ja huutavat miehekkäästi: "EI MULLA MUUTA!"
Täytyy nyt toivoa että muut sopeutuvat tähän kulttuuriin, en haluasi enää palata jäyhään, impivaaralaiseen kulttuuriin.
Saahan siitä toki kieltäytyä, mutta ainakin itse olen opetellut mieluummin kyseisen tavan, kun huomasim että se käy itseltäni lopulta luontevammin, kuin siitä tahdikkaasti kieltäytyminen. Maassa maan tavalla, vai kuinka se meni. Eli yhtä lailla sitä odottaa Suomessa, että tänne tulleet ja täällä pitempään olevat hallitsevat tapojamme. - Tapoja, joihn ei välttämättä edes aina erityisesti kiinnitä huomiota koska osa taaphtuu niin vahvasti refleksinä tai muutoin ajattelematta. Ja vasta jos joku toimii kokonaan toisin odotettusta siihen saattaa kiinnittää huomiota.
Ei, mutta jos toinen on jo antamassa sitä, niin silloin ehkä toiselle tulee fiilis ettet pidä häntä ystävänä. Neutraalimpi tuo on kuin halaus vaikka aluksi kuvitteleekin toisin.
Ei tuo kättelykään niin itsestään selvää ole vaikka Suomessa sitä innokkaasti harrastetaankin, esimerkiksi venäläisen esimieheni ensimmäistä kertaa tavatessani odotin että hän "aloittaa" kättelyn, mutta siellä onkin tapana että "asemasta" huolimatta nainen ojentaa ensin kätensä, jos haluaa käteltävän.
Todellakin! Halaus on 1000 x henkilökohtaisempi ja lähentelevämpi kuin ihan tavallinen poskisuudelma.
Eipä se käy suomalaiselta kovinkaan luontevasti, emmehän osaa vielä halatakaan luontevasti, vaan se näyttää enemmänkin romahdukselta toisen päälle. Suosin ja harrastan kättelyä. Siinä ei tungeta liiaksi toisen reviirille.
Saa kieltäytyä. Ymmärtävät hyvin asian ulkomaalaiselta. Ja ymmärtävä jo aika hienovaraisista torjuvista eleistä että parempi kätellä vain. Näin ainakin Ranskassa, jossa olen ollut töissä.
Suomalaisen pitää aina taipua muiden tahtoon, mutta ei päinvastoin.
En henkilökohtaisesti tykkää, äklö ajatus, mutta "when in Rome..." ja en ole kaksinaismoralistinen.
Vierailija kirjoitti:
Pakko ei ole tervehtiä. Mutta minulla on ranskalainen naisystävä ja hänellä on joskus tapana tervehtiä poskisuudelmilla. Hän kyllä ymmärtää, etteivät ihmiset täällä vastaa siihen välttämättä siihen kuuluvalla tavalla tai ollenkaan. Se tässä vain ihmetyttää, että hän on sanonut, että toiset naiset katsovat häntä paheksuvilla ilmeillä, jos hän tervehtii miehiä poskisuudelmilla, joten siksi hän on alkanut paremmin Suomeen tutustuttuaan jättämään poskisuudelmat vähemmälle. En ymmärrä tuota käytöstä toisilta naisilta. Voin vakuuttaa, naiseni ei ole minkäälainen "uhka" toisille naisille, eikä ole vikittelemässä kenenkään miestä, eikä myöskään vapaita miehiä. Se on vain hänen tapansa joskus tervehtiä, yrittäkää ymmärtää.
Okei, *naisesi saa ymmärrykseni*, mutta eikö nainenkin voisi yrittää ymmärtää, miltä moinen näyttää ja tuntuu tässä meidän kontekstissamme, suomalaisessa kulttuurissa? Sosiaalinen pelisilmä on kiva ominaisuus.
Mä en loukkaannu. Kättely on ihan ok, varsinkin Suomessa. Mun mielestä poskisuudelmat ovat kohteliaampi tapa, mutta en näe, että yksikään suomalainen mies ikinä voisi poskisuudella mun kanssa. En edes yritä 😃. Tutut naiset kyllä tykkää! M29 ja latino
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, *naisesi saa ymmärrykseni*, mutta eikö nainenkin voisi yrittää ymmärtää, miltä moinen näyttää ja tuntuu tässä meidän kontekstissamme, suomalaisessa kulttuurissa? Sosiaalinen pelisilmä on kiva ominaisuus.
Samaa mieltä! Itselleen kaivaa kuoppaa kun pyllistää av-mammoille. Ei me hyväksytä kauniita ranskattaria hinkkaamassa rintojaan miehiämme vasten ja viehkosti suutelemassa muka poskille.
Saa, mutta yleensä ei ehdi ja sitten nenät törmää yhteen, kun ei muista montako kertaa pitää puolelleen suukottaa ja missä ilmaan ja missä oikeasti. Ja pitääkö samalla kätellä vai mitä.