Arvostaako työnantaja enemmän sitä, että olen ollut siivoojana kuin työttömänä
Koulutus mulla on ihan muu kuinsiivousalan, mutta oman alan töitä en vain löydä. Oon hakenut nyt siivoustyötä ja päässyt haastatteluun. Oman alan töitä etsin koko ajan, vaikka sattuisin siivoojaksi pääsemään. Arvostaako työnantaja sitä, että oon ollut siivoamassa? Itse järkeilisin niin, että parempi sekin kuin aukko cv:ssä... tykkään siivoustyöstä ja arvostan, mutta haluaisin päästä oman alan töihin.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Ei minusta ole sinulle mitään apua, kun en ole työnantaja, mutta...
Voi arvostaa ahkeruutta, voi ymmärtää rahantarpeen tai sitten kokea negatiivisena, "olet varmaan aika huono ammatissasi kun et ole vielä päässyt oikeisiin töihin", "tietotaitosi on varmaan vanhentunutta kun olet tehnyt siivoushommia välissä"... jne.
Jep. Varmaan riippuu paljon työnantajasta, miltä kantilta hän asiaa sattuu katsomaan.
Tietotaito tosin ehtii vanheta ihan samalla tavalla myös kotona makaamalla...
En mainitsisi CV:ssä valmistumisen jälkeistä siivoustyötä, ainakaan jos ei ole kyse pitkäaikaistyöttömyydestä.
Muista sitten valehdella siivousalan työhaastattelussa, että siivous on just se mitä haluat tehdä, kun tuli vahingossa kouluttauduttua väärälle alalle. Jos työnantaja edes haistaa, että haet koko ajan oman alan töitä, hän ei palkkaa sinua, koska et ole sitoutunut.
Se oman alan työnantaja voi myös olla sitä mieltä, että väärän alan työ on pyyhkinyt sinusta pois kaiken koulutuksen. Onneksi joukossa on myös fiksujakin tapauksia.
Riippuu ihan työnantajasta. Kuvittelisin että vaikka joku kouluttamaton mutta menestynyt yrittäjä arvostaisi siivoustyökokemusta kovastikin. Sitten jossain isossa yrityksessä vaidaan pitää huononakin asiana, jos korostat ahkeruuttasi ja sitä että haluat tehdä mitä työtä tahansa. Silloin kannattaa ehkä enemmän puhua siitä, miten olet pitänyt ammattitaitoasi yllä kun et saanut oman alasi töitä.
Eli: töihin kannattaa mennä, mutta sitä siivoustyötä ei kannata aina laittaa siihen ansioluetteloon. Harkitse tilanteen mukaan.
Siivoustyö on parempi kuin pitkä aukko cv:ssä, mutta hyvin marginaalisesti. Parempi olisi, jos teet siivoustyön ohessa pikkumäärän oman alasi lisäopintoja tai auta alaasi liittyvässä yhdistyksessä, jos sellaisia on, ja voit niiden perusteella sanoa pitäneesi ammattiosaamista yllä.
Se hyvä puoli kun työpaikassa on, että työkkäri ei enää estä opiskelua tai vapaaehtoishommia.
En halua latistaa, mutta kun itse en valmistuttuani saanut oman alan töitä niin hain ja pääsin siivousfirmaan töihin. Olen nyt ollut neljä vuotta kyseisessä firmassa enkä usko, että kukaan enää omalle alalleni minua palkkaisi, kun moneen vuoteen en ole alan kanssa tekemisissä. Toki olisin myös voinut olla koko tuon ajan työtön, että taloudellisesti tilanne on parempi kuin mitä työttömänä.
En laittaisi CV:hen ja arvostaisin rekrytoijana enemmän opiskelua, kursseja... Mutta näitähän ei työtön oikeastaan saa kovastikaan tehdä ilman karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Muista sitten valehdella siivousalan työhaastattelussa, että siivous on just se mitä haluat tehdä, kun tuli vahingossa kouluttauduttua väärälle alalle. Jos työnantaja edes haistaa, että haet koko ajan oman alan töitä, hän ei palkkaa sinua, koska et ole sitoutunut.
Se oman alan työnantaja voi myös olla sitä mieltä, että väärän alan työ on pyyhkinyt sinusta pois kaiken koulutuksen. Onneksi joukossa on myös fiksujakin tapauksia.
Minä sanoin suoraan, että en halua siivota loppuikääni ja sain silti työn. Kyllä ne työnantajatkin tietävät että koulutettu ihminen totta kai hakee oman alansa töitä. Ja tietävät myös, että nykyaikana on hyvin todennäköistä että eivät niitä töitä saa. Se siivousfirman haastattelija on todennäköisesti haastatellut satoja ihmisiä uransa aikana kun siivousalan vaihtuvuus on niin suurta. Se haastattelija tietää kyllä kaikki temput.
Naamioit sen siivoustyön toimitilahuolloksi, assistenttipalveluksi tai joksikin muuksi sopivaksi. Ainoastaan siinä tapauksessa että kysyvät suoraan onko tämä siivousta tai vaativat nähdä työtodistuksen niin kerrot napakasti totuuden.
Ei minusta ole sinulle mitään apua, kun en ole työnantaja, mutta...
Voi arvostaa ahkeruutta, voi ymmärtää rahantarpeen tai sitten kokea negatiivisena, "olet varmaan aika huono ammatissasi kun et ole vielä päässyt oikeisiin töihin", "tietotaitosi on varmaan vanhentunutta kun olet tehnyt siivoushommia välissä"... jne.