Milloin lasten kanssa helpottaa niin, että saa taas a) nukkua kun nukuttaa, b) harrastaa omia juttuja ja c) kulkea kodin ulkopuolella ilman lapsia?
...eli siis milloin lapsiperheessä on taas vanhemmalla aikaa loikoilla sängyssä, lukea kirjoja, käydä ravintolassa pitkän kaavan mukaan..?
Enkä nyt tarkoita lapsettomaan aikaan verrattavaa tilannetta, vaan ihan konkreettisesti esim. sitä, milloin teidän lapset alkoi tehdä itse aamupalansa ja pärjätä kotona tai ulkomaailmassa ilman vanhempia.
Kommentit (23)
itsekuria peliin kirjoitti:
Olen 6 lasta kasvattanut täytyy sanoa että kyllä se toisellekymmenelle menee .Pienen lapsen valtaa helposti paniikki ja kauhu jos hänet jättää yksin..jos suinkin älä jätä yritä ajatella että se aika tulee niin on minullekin tullut itselläni oli 5.5vuodessa 4 lasta .....silloin joskus vähän ahdistui kun omat sukulaise olivat pohjanmaalla ja itse olin savossa.aivan erilainen kulttuuri kuin olin tottunut......mutta kestin...........keksin kaikkea lasten kanssa ja nautin heidän seurastaan.kun lapset huomaavat että heitä arvostetaan ja luotetaan kohdellaan hyvin he alkavat käyttäytymään hyvin ei ole tarvetta häiriökayttäytymiseen.......jos ei ole jokin sairaus .no meillä ei ollut. josta olen kiitollinen....yritä jaksaa ,jos pääsisit lenkille joskus vetämään happea niin se auttaa jaksamaan..........rakasta miestäsi todenteolla...........se antaa voimia.....nyt on minulla olleet lapset jo kauan aikuisia ja ihmettelevät miten äiti jaksoit et koskaan ajanut meitä pois että olist päässyt harrastamaan.no pitkäjänteisyyttä peliin ja itsehillintää kyllä se joskus helpottaa............laula ja lue ja leiki lasten kanssa retkeile myös vaikka puistoon eväitten kanssa................
ja... sekä............. ja .......... tai ehkäpä......... tai............................ mahdollisesti myös................ tietenkin se .................... ja tämä............ niin.... kun............ lakkaa pätkimästä kovin............ huomaat ............... että hoitolaitoksessa.................... olet ja ne lapset............. on harhaa..................... surullista mutta........ totta.
Kyllä nykylapset kasvatetaan sitten huolella. Kyllä omassa lapsuudessani jo ekaluokalla tein aamupalan itselleni, ala-asteen ylemmillä luokilla yksin kotona jos vanhemmat kävi jossain. Viikonloppuna heräsin itse katsomaan lastenohjelmia. Olen siis 25.
Kyllä siihen pystyy vaikuttamaan, kun pienestä pitäen pitää tietyn rytmin. Varmasti on synnynnäisiä taipumuksia, mutta keskivertoihminen taipuu moneen suuntaan totuttelemalla.
Jopa aivan aikuisenkin unirytmiä voi yrittää siirtää, mikä jottei vastasyntynyttä opettaa.