Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kärsiikö lapsi jos ei saa älylaitteita käsiinsä ennen kouluikää?

Vierailija
09.10.2016 |

Näin olen ajatellut. Tyttö nyt 4v. Meillä luetaan sadut oikeista kirjoista ja pelit lauta/palapeleinä. Ruutujen tuijottamisen sijaan väritämme, piirrämme, harjoittelemme kirjoittamista ihan kynällä paperille. Liikumme luonnossa, leikimme ja laulamme. Voiko tästä olla jotain haittaa? Muutaman tutun saman ikäisiä kun olen seurannut niin esim. kaupassa alkaa heti 10 minuutin jälkeen narina "Äiti anna mun puhelin, on tylsää" eivätkä osaa yhtään viihdyttää itseään ilman ruutuja. Omani keksii tekemistä vaikka paperilappusesta eikä narise tai vingu kärsimättömänä ruutua.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole haittaa. Päinvastoin kärsisi siitä, jos ei saa kontaktia ruutua tuijottavaan vanhempaan tai on itse jatkuvasti nenä kiinni ruudussa.

Vierailija
2/2 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei välttämättä kärsi, mutta on aika ison opettelun edessä verrattuna diginatiiveihin kanssaikäisiin.

Meillä molemmat vanhemmista työskentelevät it-alalla ja lapset ovat diginatiiveja. Ei meillä pelkästään ruudun ääressä istuta, vaan pelaamme vanhanaikaisia lautapelejä, patikoimme, leivomme, askartelemme, muovailemme jne. Mutta jopa 3v osaa kirjautua pin-koodillaan tablettiin ja avata sovelluksen, jossa opetellaan äänteitä ja kirjaimia + numeroita. Kuopus opetteleekin siis parhaillaan lukemaan.

Isommat lapset (4v ja 5v) osaavat jo lukea ja kirjoja kuluu ahkerasti - suurin osa näistä lainataan digikirjastosta ja ne luetaan tabletilla, sillä tuota määrää kirjoja ei kukaan jaksaisi kirjastosta kantaa, eikä edes kotiin mahtuisi. Kirjoja kuluu päivässä kahdesta kolmeen per lapsi, ihan tekstillisiä lastenkirjoja suomeksi ja englanniksi.

5v opettelee jo ohjelmointia (OSMO on huippu!) ja alakoulussahan tuota jo tuleekin. Jokainen lapsi on osannut 2-vuotiaana jo itse soittaa isovanhemmille, jos ikävä yllättää. Hätänumero on kaikille tuttu ja se, miten apua saa sitä tarvitessa. 

Kaupassa jokaisella lapsella on varmasti tylsää, kuka siitä nyt tykkäisi ettei mihinkään saa koskea, ei saa juosta eikä riehua, vaikka tilaa olisi? Tekniikkaa on turha pelätä, sen voi valjastaa tehokkaasti kunhan laittaa käytölle rajat. Sehän vanhemman tehtävä muutenkin on. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla