En omista kuin kahdet kengät... help needed
Kotiäitivuosina ei oikein ole tullut kenkiä uusia ostettua. Ja vanhoja on myös hajonnut tasaiseen tahtiin ja lentänyt roskikseen. Tilanne on se että minulla on nyt jäljellä vain kahdet käyttökengät (+ kumisaappaat). Toiset on cittarista ostetut halvat lenkkarit, missä on huono pohja ja niissä kastuu heti varpaat jos on kosteaa. Toiset on nekin cittarista ostetut pitkävartiset saapikkaat, ne on ihan ok mutta en oikeastaan pidä ollenkaan niiden ulkonäöstä. Ja minulla on usein pientä jalkakipuja jalanpohjissa eli ainakaan nuo lenkkarit ei ole hyvät.
Haluaisin nyt hankkia pikkuhiljaa tilalle uusia laadukkaampia kenkiä, mitkä kestäisi kauemmin kuin kaksi vuotta. Tehdäänkö sellaisia enää? Mitä materiaaleja kannattaisi valita? Merkkejä? Nyt talvea vasten tarvitsen ainakin kunnon talvisaappaat ja sitten jotkut loskakelejä kestävät gore-texit. Ikää 28 v eli ei mitään mummokenkiä kuitenkaan. Toisaalta ei saa olla paljon korkoakaan. Olen käynyt noita kenkiä nyt pyörittelemässä ihan marketeissa ja dinskossa jne, mutta mikään ei oikein iske ja jos iskee niin ne on jotain muovista tehtyjä kertakäyttöhärpäkkeitä selvästi.
Pakkaskeleille olen haaveillut uggeja. Ne on tehty lampaanvillasta ja nahasta ja ovat ilmeisesti hyvin lämpimät. Kenelläkään kokemusta näistä?
Kommentit (16)
Hankit jotkut goretexit ulkoiluun jotkut mukavat ja laadukkaat kävelykengät kuten riekerit tai geoxit ja sitten vielä avokkaat joko korolla tai ilman, esim Gabor on laadukas merkki. Niin ja satsaa kunnon lenkkareihin.
Näillä pärjäät hyvin.
No nahka tai goretex. Sinuna hankkisin ne goretexxit nyt ensiksi. Nekin ovat aika kalliit. Pärjäät niillä loskassa, sateessa ja lumessa.
Uggit on todella lämpimät, mutta mokka/nappanahkainen pinta ei kestä kosteutta. Eli koville pakkaskeleille ok, mutta ei loskakeleille. Uggit on myös järkyttävän liukkaat!
Kun etsit pakkaskenkiä, niin osta sellaiset joissa vuori on aitovillainen. Keinovuoret ei oikeasti lämmitä juuri yhtään.
Itse ostin Crocsin aitovillaiset vähän Soreleita matkivat talvikengät koiran ulkoilutukseen ja ulkona pyörimiseen. On todella kevyet verrattuna Soreleihin. Eihän ne kauniit ole, mutta en käytäkään niitä silloin kun menen töihin jne.
Hulluilla päivillä myydään gore tex Merreleitä. Itse olen ollut tyytyväinen Merrel-merkkiin, joten jos haluisin gore texit, ostaisin varmaan sellaiset.
Tietty Sorelit on olleet myös suosiossa loskakeleille, itselläni ei ole niistä kokemusta.
Riekereillä on maine, että ovat hyvät jalassa, omasta mielestäni monet niistä on mummomaisia, mutta jos etsisin mukavia jalkineita niin kävisin kyllä sovittelemassa. Clarksit on myöskin olleet miellyttävät jalassa, mutta niissä ei ole mitään noita loskankestävyysominaisuuksia.
Osta pakkaskeleille Kuomat. Ne on tosi lämpimät.
Kiitos, tässä tulikin jo paljon merkkejä mitä voin tutkia lisää, jes :)
Ja ymmärrän kyllä että uggit ei ole kaikkien mieleen, mutta etsin kenkiä itselleni ja itse pidän niiden pelkistetystä ulkonäöstä + uskon että ne on todella lämpimät kovilla pakkasilla.
Goretexit tietysti olisi järkevämpi hankinta ensin. En kuitenkaan haluaisi sellaisia perus "retkikengän" näköisiä, vaan sellaiset jotka kehtaa vetää vaikka farkkujen kaveriksi kaupungille, mieluiten saapasmalliset.
Ja todellakin koitan nyt välttää niitä keinovuoria ja tekonahkaisia muovihärpäkkeitä. Niistä ei ole kuin huonoja kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
No nahka tai goretex. Sinuna hankkisin ne goretexxit nyt ensiksi. Nekin ovat aika kalliit. Pärjäät niillä loskassa, sateessa ja lumessa.
Komppaan. Hyviä ja nättejäkin goretexejä löytyy myös esim SOSistä (Scandia vian Outdoor
Store) ja Intersportista.
Unohda Dinskot ja Sittarit kokonaan. Ei ne kengät mitään kestä.
Mites ois jotkut maiharityyppiset kengät? Ilman painavaa pohjaa ne on hyvät kävellä ja nahkasena ovat kestävät ja lämpimät.Niitä voi pitää farkkujenkin kanssa.
Mulla on varustelekan maiharit mallia saksan armeija ja niitä piän ihan loskakelilläkin koska ei ne vaan kastu ja sit on pinkkimustat maiharit siistimpään käyttöön.Kummatkin on talvikäyttöön nahkan ja vuoren ansioista.
Uggeilla pilaat jalkasi, eikä ainakaan Etelä-Suomessa ole viime vuosina kovia pakkasia ollut edes montaakaan päivää. Mene oikeaan kenkäkauppaan ja kysy sieltä myyjiltä nuo kysymykset. Partio-Aitta myy hyviä ulkoilukenkiä ja on yleensä hyvä palvelu. Yksityiset kenkäkaupat on hyviä paikkoja ostaa muita kenkiä. Marketista löydät ehkä ne Kuomat, ei juuri muuta. Minulla on Kuomat pakkasille, mutta ei tullut esim. viime talvena käytettyä ollenkaan, kun ei niitä kunnon pakkasia tullut. Ovat kevyet, mutta ulkonäkö ei tietysti ole kovin kaupunkiin sopiva. Itse en siitä välitä tosin.
Eikö kahdet kengät riitä? Mullakin on kahdet kengät: toiset salille ja toiset ulos. Hyvin pärjää
Minulla on ollut pitkään erilaisia goretexisiä ulkoilukenkiä, viime talvena päätin sitten sijoittaa Pomarin goretex-talvisaappaisiin. Aivan loisto-ostos! Nyt pysyy varpaat kuivina vaikka haluaisi kulkea mekossa loskakelillä.
Uggit on lämpimät, mutta jos yhtään arvostaa pystyssä pysymistä, eivät ne ehkä ole oikea vaihtoehto. Vastaavia, mokkanahkaisia "möhkösaappaita" on monella muullakin merkillä; ihan yhtä lämpimiä ja kun yhdistyy kunnon kumipohjaan, ovat jo käyttömukavuudeltaan ihan toista luokkaa.
Ihanaa kiitos! Löysin Sorelilta talvisaappaat ja Clarksilta gore-tex kengät, molemmat aikalailla sellaiset mustat siistit saapikkaat millaisia olen etsinytkin.
Laitoin tilaukseen, nyt vaan toivotaan että ovat sopivat! Jos sopivat niin tämä olikin nopea juttu, turhaa kiertelin kivijalkakaupoilla tuntikausia..
Goret
http://www.boozt.com/fi/fi/clarks/tri-aspen-gtx_14059388/14059834?group…
Talvisaappaat
http://www.boozt.com/fi/fi/sorel/the-campus_8061617/13868049?navId=61538
Uggeilla voi kaatua vaikka ei olisi edes jäätä. Lumi ja sohjo riittää
Itse olen ollut tosi tyytyväinen Pomarin goretex huopasaappaisiin, niillä pysyy jalat lämpiminä ja liukkaammallakin kelillä pystyssä. https://www.pomar.fi/tuote/koli-naisten-pomar-leve%C3%A4lestinen-gore-t…
Goretexejä on nykyään vaikka minkälaisia. Käy Sievin kaupassa, löytyy laatua, kotimaisuutta ja Goretexiä. Eivät ole hienoja, mutta mielestäni ihan ok kuitenkin. Ainakin meille vähän kypsemmille ihmisille.
Uggit???
0/5