Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei edes käpyjen kerääjäksi voi hakea, masentavaa! (MOL-ilmoitus)

Vierailija
09.10.2016 |

http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/9066788_fi.htm

Hetken voi työtönkin ilahtua ilmoituksesta, jossa etsitään käpyjen kerääjää..kunnes
lukee ilmoitustekstin:
"Työkorkeus max 20 metriä. Työ tehdään koneavusteisesti, eli on osattava ajaa traktoria, metsätraktoria ja tela-ajoneuvoa. Kaikissa on käytössä henkilönostin. Hakemukset työnantajan sähköpostiin"

Eli pitää osata ajaa noita ajoneuvoja, että mikään käpyjen keräys onnistuu. Tämmöisiä työpaikkojako mahtoi Susanna Koskikin tarkoittaa?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokemus 1-5 vuotta.:D Siinä kelpaa baarissakin rehvastella "on mulla viiden vuoden kokemus tuosta käpyjen keräämisestä"!

Nauroin itse samaa :DD

Miten tuollaisen hakemuksen voi edes kirjoittaa tosissaan?

"Olen erittäin kokenut käpyjen kerääjä ja ammattiylpeyteni on suuri. Valmistuin kansainvälisestä Käpyakatemiasta vuonna 2009 loistavin arvosanoin, erikoistuin kuusenkäpyihin, mutta sivuaineenani olivat männynkävyt ja muutamat vähän harvinaisemmatkin kävyt.

Suosittelijoina toimii Käpyakatemian lehtori professori Tommi Orava, lisäksi loistavat suositukset lupasi antaa myös kenttäharjoitteluni vastaava Jaakko Kurre-Käpynen."

Vierailija
42/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

..

Tämä on testi, av ei näytä taas kaikkia viestejä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokemus 1-5 vuotta.:D Siinä kelpaa baarissakin rehvastella "on mulla viiden vuoden kokemus tuosta käpyjen keräämisestä"!

"Olen erittäin kokenut käpyjen kerääjä ja ammattiylpeyteni on suuri. Valmistuin kansainvälisestä Käpyakatemiasta vuonna 2009 loistavin arvosanoin, erikoistuin kuusenkäpyihin, mutta sivuaineenani olivat männynkävyt ja muutamat vähän harvinaisemmatkin kävyt.

Suosittelijoina toimii Käpyakatemian lehtori professori Tommi Orava, lisäksi loistavat suositukset lupasi antaa myös kenttäharjoitteluni vastaava Jaakko Kurre-Käpynen."

Miksi naurat ammattilaiselle? Urakalla käpyjen keräämisestä saa jopa 40 e/h eli ei ihan vähän rahaa ainakaan minulle. Kun parissa viikossa tienaa enemmän kuin suomalaiset kuukaudessa keskimäärin, niin kyllähän se naurattaa, vaikka ei olisi käpyakatemiassa edes käynyt. Taitavaa ja tarkkaa kerääjää arvostetaan ammattipiireissä.

Varmaan olet niitä, joita huvittaa myös apuvälineiden valmistajan työ (#tirsk) tai salaojittajan tehtävät.

Vierailija
44/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin nuo käpyset oikein menee?

Niistä otetaan siemeniä metsänistutukseen. Miten pihalla jengi oikein on.

Itse oot pihalla. Mä oon inessä. Miksi helsinkiläisen pitäisi arvata, millä lailla taimia kasvatetaan? Jokuhan voisi ajatella, että ne kävyt voi/täytyy poimia vasta pudottuaan, eli kypsinä. Ette ole sitä siellä maalla keksineet? Tyhmä paljon työtä tekee, viisas katsos pääsisi vähemmällä. Mutta ilmankos asuttekin aina vaan siellä pöndellä takapajulassa.

Ihana :) Ootkos nähnyt maahan pudonnutta kuusenkäpyä vs. puussa olevaa kuusenkäpyä? Siinä pudonneessa ne silmut ovat auki ja siemenet tiessään. Niillä pudonneilla kävyillä on arvoa ehkä saunan sytykkeinä.

T:helsinkiläinen, mutta metsässä käynyt ja kesämökin omistava.

Olen ja ne suomut on auki vain kuivina, vitun urpo, märkinä kiinni. Ja vaikka käpy on auki, niin siellä ne siemenet on tallella.

PS. Mullakin on kyllä mökki, (Nuuksiossa, eli varmaan vähän kalliimpi kuin omasi), mutta ei se silti tee minusta metsänistutuksen ammttilaista.

Vierailija
45/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi naurat ammattilaiselle? Urakalla käpyjen keräämisestä saa jopa 40 e/h eli ei ihan vähän rahaa ainakaan minulle. Kun parissa viikossa tienaa enemmän kuin suomalaiset kuukaudessa keskimäärin, niin kyllähän se naurattaa, vaikka ei olisi käpyakatemiassa edes käynyt. Taitavaa ja tarkkaa kerääjää arvostetaan ammattipiireissä.

Varmaan olet niitä, joita huvittaa myös apuvälineiden valmistajan työ (#tirsk) tai salaojittajan tehtävät.

Ei hän nauranut ammattilaiselle. Hyvä, että tienaat kerääjäntyössä.

Hän ideoi hauskan tarinan Käpyakatemiasta.

Ohis

Vierailija
46/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hetken voi työtönkin ilahtua ilmoituksesta, jossa etsitään käpyjen kerääjää..kunnes

lukee ilmoitustekstin:

"Työkorkeus max 20 metriä. Työ tehdään koneavusteisesti, eli on osattava ajaa traktoria, metsätraktoria ja tela-ajoneuvoa. Kaikissa on käytössä henkilönostin. Hakemukset työnantajan sähköpostiin"

Eli pitää osata ajaa noita ajoneuvoja, että mikään käpyjen keräys onnistuu. Tämmöisiä työpaikkojako mahtoi Susanna Koskikin tarkoittaa?

Kyllähän sä tohon voit hakea. Ne on vaan niiden vaatimuksia, ei muuta. Pistä paperit sisään ja kato miten käy. Traktorin ajamisen oppii hetkessä. Ei siinä tarvi muuta kun tietää mistä mikin vipu löytyy. Ja tuskin niitä kauheasti löytyy, jotka haluavat poimia käpyjä keskellä talvea lumen alta. Homma on aika vittumaista, joten tuskin sulla on paljoa kilpailua.

Vierailija
47/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeasaareen pyydettiin oravanpoikasia varten vihreitä käpyjä hiljattain kaadetusta kuusesta.

Kävyt (siemenineen) pakastetaan poikasille ruoaksi. :) 

Vierailija
48/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkuualueiden latvuksista on ainakin ennen kerätty paljon.

Keräyksessä on kyllä hieman sääntöjä, eli pitää olla metsänomistajalta lupa, jonka saannissa ei yleensä ole ongelmia ja niitä siemeniä käytetään hiukan keräysaluueen pohjoispuolen istutuksiin aj kylvöihin, eli se keruupaikka pitää olla tiedossa. Kansantalouden kannalta olisi hyväksi, jos vain hyvin kasvaneiden metsien puista kerättäisiin käpyjä, sillä se vaikuttaa siihen miten meillä menee joskus kymmenien vuosien päästä.

Vierailija
49/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse oot pihalla. Mä oon inessä. Miksi helsinkiläisen pitäisi arvata, millä lailla taimia kasvatetaan? Jokuhan voisi ajatella, että ne kävyt voi/täytyy poimia vasta pudottuaan, eli kypsinä. Ette ole sitä siellä maalla keksineet? Tyhmä paljon työtä tekee, viisas katsos pääsisi vähemmällä. Mutta ilmankos asuttekin aina vaan siellä pöndellä takapajulassa.

Kävyt toimivat niin, että kun siemenet ovat valmiita, käpyjen suomut aukeavat, jolloin siemenet varisevat lähimaastoon ja leviävät hiukan tuulen mukana. Kun siemenet ovat irronneet, niin käpy putoaa tyhjänä.

Tästä syystä kävyt pitää kerätä ennen kuin ne ehtivät karistaa siemenensä.

Karistamossa kävyt kuivataan, siemenet seulotaan kävyistä ja pakataan erät merkittyinä jatkokäyttöä varten.

Vierailija
50/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävyt toimivat niin, että kun siemenet ovat valmiita, käpyjen suomut aukeavat, jolloin siemenet varisevat lähimaastoon ja leviävät hiukan tuulen mukana. Kun siemenet ovat irronneet, niin käpy putoaa tyhjänä.

Tästä syystä kävyt pitää kerätä ennen kuin ne ehtivät karistaa siemenensä.

Karistamossa kävyt kuivataan, siemenet seulotaan kävyistä ja pakataan erät merkittyinä jatkokäyttöä varten.

Kiitos asiallisesta tiedosta, tätä en tosiaankaan tiennyt! Mieluummin oppii uutta, kuin kuuntelee kuittailua!

Vierailija
51/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli työkkäristä tulee kohta pakolliset pikakurssit isojen koneiden kuljettamiseen -> oikeasti ammattilaisen arvo vähenee jälleen

Vierailija
52/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva pikku lyhyen sesongin työ jollain 8 euron tuntipalkalla...

Vierailija
53/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että pudonneessa kävyssä olisi enää siemenet tallella. En oo ainakaan huomannut siellä siemeniä.

Puu tietenkin haluaa pudottaa ensin sinemenet leviämään tuulen mukana ja vasta myöhemmin putoaa se turhaksi jäänyt siemenetön loppukäpy.

Vierailija
54/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lukee ilmoitustekstin:

Kyllähän sä tohon voit hakea. Ne on vaan niiden vaatimuksia, ei muuta. Pistä paperit sisään ja kato miten käy. Traktorin ajamisen oppii hetkessä. Ei siinä tarvi muuta kun tietää mistä mikin vipu löytyy. Ja tuskin niitä kauheasti löytyy, jotka haluavat poimia käpyjä keskellä talvea lumen alta. Homma on aika vittumaista, joten tuskin sulla on paljoa kilpailua.

Höpö höpö. Ei mene kuin kuukausi, kun tuokin työnantaja valittaa Ilta-lehdessä, kun ei saa ammattitaitoista työvoimaa. Jos työnantaja etsisi tosissaan työntekijöitä, hän laittaisi ilmoitukseen, että työkokemus on suotavaa, mutta työhön opetetaan.

Vierailija
55/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käpyjen kerääminen On erittäin kannattava. Isoimmat tulot noin 7000e kuussa Ja verottomana. Kerätään maanomistajan luvalla juuri kaadetuista puista. Vaatii käytännössä auton Ja hyvän kunnon. Kysy hakkuuaikoja metsänhoitoyhdistykseltä. Keruuaika vain marras-maaliskuussa. Siementen hinta On noin 1000e lukolta Ja siksi hyvät kävytkin On arvokkaita.

Vierailija
56/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattais kerätä itse nuo kävyt jostakin kaadetusta kuusikosta/männiköstä ja myydä omaan piikkiin, litrahinta on ihan hyvä, 100 litran säkki, 75€.

Eli köyhille vinkiksi, että ei kerätäkään niitä marjoja ja sieniä, vaan käpyjä.

Miksei vaikka rikkaatkin poimimaan? Rikastuu vielä lisää. Näkisin mielelläni jonkun rikkaan emännän tai vaikka bloggaajan keräämässä käpyjä Chanelin laukkuun Louboutinin korkkarit jalassa ja turkki päällä. Joku blogisti voisi tehdä yhteistyöpostauksen käpyjä keräävän yrtityksen kanssa, niin saataisiin nuoriso kiinnostumaan asiasta.

Vierailija
57/57 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pihalla makedonianmänty ja siinä on tosi isot kävyt. Ostaiskohan joku niitä? Ne on siis paljon isompia kuin esim. kuusenkävyt. Askartelussa ne on hienoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä