Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi joku haluaa työskennellä päiväkodissa?

Vierailija
09.10.2016 |

Olen työskennellyt päiväkodissa vuoden verran ja nyt olen muissa hommissa. Mieleeni vaan edelleen tulee kysymys, miten kukaan voi haluta olla päiväkodissa töissä? Toki lapset on ihania, ja se etten viihtynyt siellä ei ollut lasten vika.

- aina liian vähän henkilökuntaa ja ryhmäkoot vaan kasvaa. Esim. henkilökunnan piti tehdä myös keittäjän\siivoojan työt niin, että yksi työntekijä oli ulkona 12 lapsen kanssa, toinen laittoi ruuat esille että lapset sai syödä. Tästä kysyimme esimieheltä, että mitäs jos jotain sattuu tuona aikana, kun yksi aikuinen ulkona ja kuka ottaa vastuun niin emme saaneet
vastausta.
- ryhmässä on erityislapsia, jotka kuuluisivat erityisryhmiin mutta heidän kanssa on vain pärjättävä sillä porukalla mikä sattuu minäkin päivänä olemaan
- koskaan ei saanut syödä ruokaa lämpimänä ja aina kun otti ruokaa suuhun niin joku asia oli hoidettava, ihme ettei tukehtunut ruokaan
- vessassa käyntiinkin piti olla työkavereiden lupa eikä siellä saanut käydä rauhassa
- lasten vanhemmissa oli todella mukavia ja sitten toinen ääripää; todella vaikeita.

Mitä mietteitä herätti?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit sais kyllä lakkauttaa ainakin nykymuotoisina. Samoin peruskoulu.

t. yläkoulun opettaja

Vierailija
2/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. T.lto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä!!

t.lastenhoitaja

Vierailija
4/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen, että päiväkodeissa ei ole enempää satttunut vahinkoja lapsille, kun välillä niin vähällä työntekijöiden määrällä mennään. Rehellisesti sanottona en tiedä laittaisinko omaa lasta päiväkotiin, ainakaan kovin pienenä.

T; ap

Vierailija
5/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemukset päiväkodissa työskentelystä eivät ole ap:n kertoman kaltaisia. Siksi kai viihdyn.

Oliko ap yksityisessä pk:ssa töissä? Kuulostaa hieman siltä.

Vierailija
6/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kunnallisessa olin töissä. Ehkä tämä on myös päiväkodin esimiehestä johtuvia tekijöitä; hyvä esimies ymmärtää että lasten turvallisuudella ei ole leikkimistä.

Vierailija
7/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallisella tuota ruokaongelmaa ei pitäisi olla, mutta muuten aloittajan kanssa samaa mieltä. T. Pitkään pk:ssa työskennellyt lto

Vierailija
8/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisessa päiväkodissa meno on ihan eri. Kasvatushenkilökunta tekee kasvatushenkilökunnan töitä, ei tarvitse kokata tai siivota. Tämä on myös syy siihen, miksi en hakeudu koskaan yksityiselle töihin. Jos sellainen ihme tapahtuisi että työt alalta loppuisi, niin mieluummin koulutus uudelle alalle kuin yksityiselle töihin. Siellä on meno ihan absurdia tietyissä jutuissa ja lapsen etu tulee kaukana bisneksen takana.

Mutta miksikö minä, nuori lastentarhanopettaja rakastan työtäni? Syitä on oikeastaan kolme: lapset, luovuus ja yhteiskunnallinen merkitys. Lapset ovat ihan huippuja työkavereita. Ei mene päivääkään ilman, että joku kertoo kuinka ihana olen ja miten olen maailman nätein ja ihan kaikista kivoin ope. Olen aina ollut tyyppi, joka tulee paremmin toimeen lasten kuin aikuisten kanssa. Sukujuhlissa se, joka hengaa mieluummin vaahtosammuttimen kokoisten kanssa kuin menee kahvipöytään juttelemaan aikuisten kanssa brexitistä ja maidon hinnan kehityksestä. Tulen kyllä toimeen aikuistenkin kanssa ja toki työni puolesta teen paljonkin hyvää yhteistyötä lasten vanhempien ja tiimin muiden kasvattajien kanssa, mutta lapset ovat se työn suola.

Luovuus on toinen. En keksi mitään muuta yhtä hyvin työllistävää ammattia, jossa käytännössä vain taivas on rajana sille, mitä kaikkea voi tehdä. Musiikki-, kuvataide-, ympäristö- ja liikuntakasvatus tarjoavat ihan loputtomia mahdollisuuksia hyödyntää omia ideoita ja valjastaa luovuus muiden ihmisten (= lasten ja välillisesti niiden vanhempien) iloksi. 

Yhteiskunnallinen merkitys puolestaan on sitä, että päivähoidolla on tutkitusti iso merkitys lasten lähtökohtaerojen tasoittamisessa, lasten saattamisessa oikea-aikaisesti oikean tuen pariin ja mm. kouluvalmiuksien nostamisessa. Ei ole parempaa fiilistä kuin saada joku perhe tajuamaan, että lapsi tarvitsee ja myös saa apua, ja nähdä sitten, kuinka lapsen ja perheen elämä muuttuu parempaan suuntaan ja lapsen tulevaisuus näyttää avoimemmalta. En ole vielä siinä vaiheessa työuraani, että aikuisia entisiä hoitolapsia kävelisi missään vastaan, mutta vanhemmilta kollegoilta olen kuullut sydäntä lämmittäviä kertomuksia siitä, kuinka parikymppiset miehet tulevat kassajonossa kertomaan, miten he vieläkin muistelevat jotain päiväkodin työntekijää lämpimästi. 

Tässä minun syyt siihen, miksi teen mielestäni maailman ihaninta työtä <3

Vierailija
9/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kunnallisessa kyllä kasvatushenkilöstö joutuu lakaisemaan lattiat, pyyhkimään pöydät, petaamaan sängyt, valmistelemaan välipalan, viemään astiat tiskiin, huoltamaan kuravaatteita... meille on resursoitu vain puolikas laitosapulainen ja se todella tuntuu.

Vierailija
10/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommat riippuu ja roikkuu monesti myös ihan johtajasta ja hänen osaamisestaan / vittumaisuudestaan. 

Olen tehnyt sijaisuuksia paikoissa jossa oli aivan hirveitä johtajia. Säännöt oli sitten juurikin luokkaa "lapsia ei saa herättää klo 14 vaikka välipala alkaa, mutta välipalakärry pitää palauttaa klo. 14.30 ja kaikkien olisi hyvä syödä välipala". Joo, oikeasti. En koskaan ymmärtänyt miten tuo yhtälö toteutuu, sen verran sain jutun juonesta kiinni että johtajalla taisi olla nupissa jotain vikaa. 

Se päiväkoti missä vietin suurimman osan ajasta, johtajaa ei paljon näkynyt. Se oli huono sekin kun sitten työntekijät jää omilleen ja te ymmärrätte millaista kismaa se herättää yli 20 naisen porukassa. 

Sijaisia ei saatu, paljon piti tehdä töitä yksin. 

Mutta vessaan ei tarvinnut pyytää lupaa, korkeintaan tietty ilmoittaa kaverille jos lapset on juuri silloin sun valvonnan alla. Ruuan sai syödä ihan rauhassa, yksi meistä aina vahti ruokakärryä ja jakoi lisää jos lapset tahtoi mutta sitäkään ei siis tarvinnut tehdä joka päivä. Maitoa lapset toki tuli pyytämään lisää, mutta ei se minua häirinnyt että he kävi aikuisten pöydästä sitä hakemassa ja minä toisella kädellä sitä heille kaadoin. 

Hankalia vanhempia on tullut vastaan suhteellisen vähän. Toki ne usein sitten on sitäkin ongelmallisempia tapauksia... Suurin osa vanhemmista on todella mukavia ja/tai sitten sellaisia "näkymättömiä" (tuo ja hakee lapsen eikä paljon mitään kysele tai juttele koskaan. 

Vierailija
11/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennykseksi vielä kaikille; olin kunnallisessa päiväkodissa töissä. T; ap

Vierailija
12/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kunnallisessa kyllä kasvatushenkilöstö joutuu lakaisemaan lattiat, pyyhkimään pöydät, petaamaan sängyt, valmistelemaan välipalan, viemään astiat tiskiin, huoltamaan kuravaatteita... meille on resursoitu vain puolikas laitosapulainen ja se todella tuntuu.

Vaaditaanko teiltä hygieniapassi? Pitäisi vaatia jos valmistelette välipalan. Lattian lakaisut ja sängyn petaukset on ihan ok, aina ne on tällä alalla tehty itse.

t. työstään pitävä lastenhoitaja

Vierailija
13/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

melua, täitä ja kihomatoja, ei mikään unelmaduuni.

Vierailija
14/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt sijaisuuksia paikoissa jossa oli aivan hirveitä johtajia. Säännöt oli sitten juurikin luokkaa "lapsia ei saa herättää klo 14 vaikka välipala alkaa, mutta välipalakärry pitää palauttaa klo. 14.30 ja kaikkien olisi hyvä syödä välipala". Joo, oikeasti. En koskaan ymmärtänyt miten tuo yhtälö toteutuu, sen verran sain jutun juonesta kiinni että johtajalla taisi olla nupissa jotain vikaa. 

Meillä tuo on ratkaistu niin, että pitkään nukkuville otetaan välipala syrjään, kärry palautetaan keittiöön ajallaan ja jokainen lapsi syö sitten, kun on herännyt. Ei sen kummempaa ongelmaa, tai nupissa vikaa meillä kenelläkään.

Vierailija
15/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, että siitä saa palkkaa ja se on kuitenkin suht helppoa hommaa verrattuna moneen muuhun. Siis siinä mielessä, että tietää palkan aina tulevan samanlaisena ja ongelmat ovat arkisia ongelmia, eivät mitään matemaattisia tai tietojärjestelmällisiä ongelmia.

Vierailija
16/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii-i. Plus häly, ainaiset ohjelmanumerot, iltatyöt vanhempainiltojen ja joulujuhlien organisoinnista alkaen. Niin paljon raatamista minimibudjetilla, ja oma palkkakin vielä käsittämättömän pieni!

Vierailija
17/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Me laitoimme vielä aamupalan lastenhoidon lomassa, veimme roskikset, siivosimme aamupalan, lounaan ja välipalan jälkeen jne. Siivoojan tehtäviin kuului vain käydä lakaisemassa lattiat ja pesemässä vessat. T; ap

Vierailija
18/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaaditaanko teiltä hygieniapassi? Pitäisi vaatia jos valmistelette välipalan. Lattian lakaisut ja sängyn petaukset on ihan ok, aina ne on tällä alalla tehty itse.

Juu, hygianiapassi on ainakin minulla. T; ap

Vierailija
19/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pyytää tehtäväkuvaus itselle ja pyytää lisää palkkaa jos tekee sen ulkopuolisia tehtäviä. Kaikkeen ei pidä suostua.

Vierailija
20/21 |
09.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pyytää tehtäväkuvaus itselle ja pyytää lisää palkkaa jos tekee sen ulkopuolisia tehtäviä. Kaikkeen ei pidä suostua.

Juuri tämä, kun päiväkodin esimiehet eivät kuuntele eivätkä ole kiinnostuneita työntekijöiden sanomisista esim. työtehtävien ja henkilökunnan riittämättömyyden suhteen. T; ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän