Sanoin työhaastattelussa, ettei mulla ole mitään vapaa-aikaa
Rekrytoija kysyi, kuinka vietän vapaa-aikaani, ja minä ajattelematta vastasin, että kun on vaativa työ ja kolme lasta, joista nuorin on vasta 2v., niin ei minulle jää vapaa-aikaa. Voi hitsi! Oli typerästi sanottu ja tarkoitinkin, ettei ole vapaa-ajanvietto-ongelmia. Tuskinpa haluavat palkata naista, joka vetää itsensä ihan piippuun töissä ja kolmea lasta hoitaessaan. Vai voiko tulla vielä valituksi? Onko joku joskus saanut haluamansa työn, vaikka vastailee mitä sattuu?
Kommentit (11)
Kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäinen vastaus. Ei kukaan voi vastata kaikkeen täydellisesti, kaikkia jännittää työhaastatteluissa enemmän tai vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäinen vastaus. Ei kukaan voi vastata kaikkeen täydellisesti, kaikkia jännittää työhaastatteluissa enemmän tai vähemmän.
Ei kaikkia jännitä. Itse puhun työssäni joka päivä ihmisille, ja hyvin harvoin jännitän esiintymistä saati työhaastattelua. Olen palkannut työntekijöitä kymmenittäin, ja ikävä viedä luulot hakijoilta, mutta pikemminkin mieleen jää hakijoista yksittäisiä vastauksia, ei kokonaisuuksia. Muistan vieläkin erään nuoren miehen noin 8-10 vuotta sitten. Kun kysyin, miksi hän haluaa meille töihin, kaveri vastasi, että tyttöystävä on kyllästynyt kun hän lorvailee kotona kaikki päivät ja pelaa koneella yöt. Rehellinen vastaus, mutta houkutteleeko palkkaamaan töihin? Ei tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkia jännitä. Itse puhun työssäni joka päivä ihmisille, ja hyvin harvoin jännitän esiintymistä saati työhaastattelua. Olen palkannut työntekijöitä kymmenittäin, ja ikävä viedä luulot hakijoilta, mutta pikemminkin mieleen jää hakijoista yksittäisiä vastauksia, ei kokonaisuuksia. Muistan vieläkin erään nuoren miehen noin 8-10 vuotta sitten. Kun kysyin, miksi hän haluaa meille töihin, kaveri vastasi, että tyttöystävä on kyllästynyt kun hän lorvailee kotona kaikki päivät ja pelaa koneella yöt. Rehellinen vastaus, mutta houkutteleeko palkkaamaan töihin? Ei tosiaan.
Palkkaat siis vain epärehellisiä.
Kuule ei ne teidän työt niin tärkeitä ole miten sinä ylennät itsesi ja luulet. Bluuseri olet.
Luulen, että asian ydin on siinä, miten asian esittää. Jos naureskellen sanot "ei minulla ole vapaa-aikaa, 3 lasta ja työt pitävät kiireisenä", se on täysin normaali vastaus. Jos huokaisten sanot saman, niin voi olla että se jää rekrytoijan mieleen, tai sitten ei. Älä stressaa yksittäisiä vastauksia, kokonaisuus ratkaisee :) nykyäänhän sitä paitsi ihannoidaan kiireellisiä naisia ;) hienoa, että löytää tasapainon kolmen lapsen ja työn välille.
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että asian ydin on siinä, miten asian esittää. Jos naureskellen sanot "ei minulla ole vapaa-aikaa, 3 lasta ja työt pitävät kiireisenä", se on täysin normaali vastaus. Jos huokaisten sanot saman, niin voi olla että se jää rekrytoijan mieleen, tai sitten ei. Älä stressaa yksittäisiä vastauksia, kokonaisuus ratkaisee :) nykyäänhän sitä paitsi ihannoidaan kiireellisiä naisia ;) hienoa, että löytää tasapainon kolmen lapsen ja työn välille.
Eh, siis väitätsä ihan tosissas, että nykyään joku ihannoi kiireistä naista, jolla on 3 lasta ja työstressi päällä?!
No, voivat ajatella että elämän kriisien pukatessa tulee työnteossa ongelmia. Pärjäät juuri ja juuri nyt. Entä jos lapsi vaikka sairastuu? Tai muu ongelma tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eh, siis väitätsä ihan tosissas, että nykyään joku ihannoi kiireistä naista, jolla on 3 lasta ja työstressi päällä?!
No jos sen lapsiperhe- ja työrumban hoitaa loistavasti + kaunis koti ja puutarha + juoksee maratoneja ja harrastaa varjoliitoa, niin kyllä siitä kerää pisteet kotiin. Niin se vain on. Vaikka ei ehkä pitäisi?
Tuo on niin tulkinnanvarainen vastaus, ettei sen takia kannata vielä toivoaan heittää. Ja jos paikkaa ei tule, niin välttämättä juuri tuo asia ei merkannut mitään.
Jotkut voivat tosiaan tulkita sen negatiivisesti ja ajatella, että työn ja perheen yhdistäminen olisi sulle liikaa stressiä, toiset taas voi vaan tulkita sen niin, että puuhaat aktiivisesti lasten kanssa ja kodinhoidossa ja sulla on paljon energiaa töiden ulkopuoliseenkin elämään. Tai jotain siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sen lapsiperhe- ja työrumban hoitaa loistavasti + kaunis koti ja puutarha + juoksee maratoneja ja harrastaa varjoliitoa, niin kyllä siitä kerää pisteet kotiin. Niin se vain on. Vaikka ei ehkä pitäisi?
Kuka hoitaa 3 lasta, vaativan työn, pitää kotinsa ja puutarhansa kunnossa ja juoksee maratoneja? Ei kukaan. Enkä usko, että haastattelussa tuo kusetus menee edes läpi.
Bridget Jones elävässä elämässä..