Te, joiden lasten ihoa pitää rasvata (ihosairaus) - miten yökyläily?
Meillä on 5-vuotias psoriaatikkolapsi, joka on yökyläillyt vain toisilla isovanhemmillaan, jotka ovat tosi tuttuja. Mietin tässä, että mitenhän mahtaa mennä rasvauksen kanssa, jos menee jonnekin muualle yökylään. Onhan se kuitenkin aika yksityinen juttu, ja ihottumaa on takapuolessakin. Miten teidän lapsilla?
Kommentit (39)
5-vuotias on sen verran pieni, että kyllä mä ihan käskisin vieraammankin ihmisen huolehtimaan kropan rasvauksesta. Pestäänhän / pyyhitäänhän esim päiväkodissakin vanhempienkin lasten pyllyjä.
Lapsen kaverit ovat vierailleet meillä. Nyt lapsi jo kymmenen ja pystyy itse rasvaamaan niin, että pärjää yhden yön. Kaverit viihtyvät hyvin meillä, kun ovat käyneet paljon yökylässä. Ovat siis edelleen paljon meillä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 5-vuotias osaa jo itsekin rasvata ihoaan, ainakin itse osasin.
No en kyllä luota siihen, että osaa rasvata koko ihon, varsinkin ne ihottumakohdat ja laittaa kortisonia.
Ap
Jos hän ite rasvaa pyllyosaston ja tää vieraampi ihminen kattoo et tulee rasvatuks koko keho / ne alueet mitkä vaatii rasvausta?
Vierailija kirjoitti:
5-vuotias on sen verran pieni, että kyllä mä ihan käskisin vieraammankin ihmisen huolehtimaan kropan rasvauksesta. Pestäänhän / pyyhitäänhän esim päiväkodissakin vanhempienkin lasten pyllyjä.
Niin, toki aikuisen pitää rasvata, mutta miten muiden lapset siihen reagoi? Mun lapsi ei käy päiväkodissa kakalla, koska ei halua, että joku pyyhkii.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos hän ite rasvaa pyllyosaston ja tää vieraampi ihminen kattoo et tulee rasvatuks koko keho / ne alueet mitkä vaatii rasvausta?
No ne pahimmat on just siellä takapuolessa.
Ap
Miksi lapsesi menisi yökylään niin vieraille ihmisille, että rasvaaminen olisi ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsesi menisi yökylään niin vieraille ihmisille, että rasvaaminen olisi ongelma?
Miksi koet, että tämä asia koskettaa sua?
Ap
No eiks kannata odottaa vähän että kasvaa ennenkuin yökyläilee jos ei kerta halua kakatakaan vieraassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Missä tuonikäisen pitää yökyläillä ilman vanhempia?
Eipä tule kovin montaa tuonikäistä lasta, jotka ei olisi yökyläilleet ilman vanhempia. Mua ei kiinnosta puida asiaa tämän enempä! Pyysin muiden ihosairautta sairastavien lasten kokemuksia, niitä lukisin mielelläni. Jos haluatte keskustella lasten yökyläilystä yleensä, sille voi varmasti avata oman ketjun.
Ap
Etkö voi rasvata pyllyä kotona ennen yökyläilyä? Ei tuon ikäisen ole pakko yökyläillä kavereilla. Meidän lapsillaei ole mitään sairauksia, mutta ovat aloittaneet yökyläilyt vasta koululaisina (omasta tahdostaan).
Kyllähän se ihottuma ja rasvaaminen joitakin lapsia ihmetyttää ja kertovat sen myös ääneen :(
Siksi on parempi, että asia tulee esille teillä kotona ja voit itse selittää asian vieraalle lapselle. Ei tule turhia väärinkäsityksiä.
Meillä lapsen ihottuma on jo kavereille arkipäivää. Sitä ei ihmetellä eikä yökötellä. Pienempänä jotkut kaverit luulivat, että ihottuma tarttuu samoin kuin vesirokko.
T. 4
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi rasvata pyllyä kotona ennen yökyläilyä? Ei tuon ikäisen ole pakko yökyläillä kavereilla. Meidän lapsillaei ole mitään sairauksia, mutta ovat aloittaneet yökyläilyt vasta koululaisina (omasta tahdostaan).
Ei ole kyse yökyläilystä kavereiden luona, vaan toisten isovanhempien ja perheystävien. Ei voi rasvata, kun ne rasvat laitetaan suihkun jälkeen. Olen kiinnostunut nyt lukemaan muiden ihosairautta sairastavien lasten vanhempien kokemuksia, en ymmärrä, miten kellään riittää mielenkiinto pohtia jonkun tuntemattoman perheen kyläilyjä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se ihottuma ja rasvaaminen joitakin lapsia ihmetyttää ja kertovat sen myös ääneen :(
Siksi on parempi, että asia tulee esille teillä kotona ja voit itse selittää asian vieraalle lapselle. Ei tule turhia väärinkäsityksiä.
Meillä lapsen ihottuma on jo kavereille arkipäivää. Sitä ei ihmetellä eikä yökötellä. Pienempänä jotkut kaverit luulivat, että ihottuma tarttuu samoin kuin vesirokko.
T. 4
Kyse ei tosiaan ole kavereiden luona yökyläilystä, mutta tuo oli ihan hyvä kokemus lukea, kiitos siitä! Olen miettinyt, miten esim. päiväkotikaverit mahtavat suhtautua lapsen ihottumaan. Nyt ihottuma on niin paha, että olen miettinyt, voinko pyytää päiväkodin työntekijöitä rasvaamaan sitä kesken päivän.
Ap
Vaihtoehdot:
A) rasvaatte kotona ennen lähtöä, lapsi menee vaikka sen verran myöhemmin
B) lapsi rasvaa itse, opettelee tämän ennen kyläilyä
C) pyydät kyläpaikan vanhempaa rasvaamaan tai tarkistamaan lapsen rasvaus
D) käyt rasvaamassa illalla siellä kyläpaikassa
Ei nyt muita järkeviä vaihtoehtoja tule mieleen.
Mitä se nyt auttaa jos kerron että mun lapsen yökyläilyt sujuu hyvin ja siellä rasvataan. Kyllä sun pitää tää keskustelu käydä oman lapsen ja kyläpaikan välillä.
Rasvaisin lapsen ihon ennen kuin menee yökylään ja kun tulee kylästä pois.