Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuodevaatteiden pesu, auttakaa nuorta vaimoa!

Vierailija
08.10.2016 |

Luin netistä, että vuodevaatteet pitäisi pestä hienopesulla 60 asteessa. No meidän kone ei anna hienopesulla 40 astetta kuumempaa lämpötilaa, joten minkähänlainen ohjelma kannattaisi ottaa?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hienopesulla? Valkopyykki 60 astetta. Tai itse käytän tunnin tehopesuohjelmaa 60 asteella.

Itseä vähän ihmetetyttää tämä että pyykkäämistä opetellaan vasta kun on muutettu omilleen. Yhdenkin tuttavan tytär (20v) muutti opiskelun perässä ja soittelee äidille ja kyselee että miten pesee mitäkin pyykkiä. Kyllä meillä lapset osanneet pyykätä ennen kuin ovat muuttaneet kotoa pois.

Vähän ohis, mutta pisti silmään tämä kommentti. Se on hyvä että olet opettanut lapsesi pyykkäämään. Itse en kotona joutunut ikinä tekemään pyykkiä, en ruokaa enkä mitään muitakaan kotitöitä. Kun muutin, kysyin itse että miten ne pyykit pestään. Kun olin asunut jo vuoden omassa kämpässä ja muuttamassa poikaystävän kanssa yhteen, vasta SILLOIN äitiini iski paniikki ja opetti minua tekemään makaroonilaatikkoa, joka oli varmaan ainoa ruoka jonka osasin jo tehdä. Kaiken jouduin opettelemaan itse, ja aika loogista oli soittaa äidille ja kysyä kun ei jotain tiennyt. Minulla oli hyvä lapsuus, vanhempani ovat kunnollisia, työssäkäyviä vanhempia. Nuorimmaisena olin vain auttamattomasti niin hemmoteltu enkä usko että vanhempani edes tajusivat kuinka hukassa olin kun omilleni muutin.

Vierailija
22/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hienopesulla? Valkopyykki 60 astetta. Tai itse käytän tunnin tehopesuohjelmaa 60 asteella.

Itseä vähän ihmetetyttää tämä että pyykkäämistä opetellaan vasta kun on muutettu omilleen. Yhdenkin tuttavan tytär (20v) muutti opiskelun perässä ja soittelee äidille ja kyselee että miten pesee mitäkin pyykkiä. Kyllä meillä lapset osanneet pyykätä ennen kuin ovat muuttaneet kotoa pois.

Pistän paremmaksi. Broidi 29v laittaa mulle viestiä, miten vaate x pestään. Äiti pesi pyykit viime vuoteen asti...

Nokitan. Mun exällä (40 v) käy äiti pesemässä pyykit :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yks hailee onko joku keinokuituohjelma vai ei kunhan peset 60 asteessa jos siinä pesulapussa lukee 60 astetta. Ei ole rakettitiedettä.

Vierailija
24/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistän paremmaksi. Broidi 29v laittaa mulle viestiä, miten vaate x pestään. Äiti pesi pyykit viime vuoteen asti...

Et ole tosissasi?! Voi halvattu. Siihenkö teidän suhde loppu?

Mulla ainakin loppuisi.

Vierailija
25/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tosissasi?! Voi halvattu. Siihenkö teidän suhde loppu?

Mulla ainakin loppuisi.

Äiti ei toki meidän suhteen aikana käynyt, mutta loppui siihen että minä tein kaikki kotityöt. Hoidin myös sen kuuluisan auton ja pihan eli ei tarvitse palstamiesten alkaa siitä vouhkaamaan.

Vierailija
26/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on erikseen tekokuiduille tai siliäville tarkoitettu 60 asteen ohjelma, käytä sitä.

Entisissä koneissa, mm. pesukarhussa oli vapaavalintainen lämpötila ja niissä saattoi pestä vaikka 90 asteessa villaohjelmalla.

Vierailija
27/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun pikkuveli muutti kotoa päälle 2-kymppisenä ja päätyi asumaan samoihin opiskelija-asuntotaloihin kuin missä minä ja miehenikin asuttiin. Oli sitten käynyt pesutuvassa pistämässä pyykkiä koneeseen, ja poikkesi meillä todeten "Pistin 90 asteeseen, niin tulee ainakin puhdasta. "

Vierailija
28/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa koneen käyttöohjeesta, onko keinokuituohjelma tarkoitettu täysille koneellisille. Monissa koneissa tuo on vain 2,5 kg:n pyykkimäärälle. Itse pesen täkit ja tyynyt kuudenkympin valkopesuohjelmalla.

Tämä ei myöskään ole mikään paniikin asia. Älä ole noin avuton.

Vierailija
29/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö naimattomat ihmiset käytä vuodevaatteita/pese niitä? Vai miksi oli olennaista otsikossa ilmoittaa olevasi vaimo? Kotityöt liittyvät siihen että on koti, eivät siihen, onko puoliso. Tuu pois sieltä 50-luvulta, täällä 2010-luvulla on mukavampaa.

Vierailija
30/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy Ikeasta uudet.

Vierailija
31/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideana ohjeessa on varmaan, että peitot ja tyynyt pysyvät kuohkeina, kun ne pyörivät koneessa vähemmän ja linkousnopeus on matalampi. Ei mullakaan ole 60 asteen hienopesua, mutta laitan normi 60 asteen ohjelman lyhyelle pesulle ja vähennän linkousta 1200 kierroksesta 600 tai 800 rpm.

Vierailija
32/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lienee jo tyynynsä ja peittonsa pessyt. Ketjussa ei kukaan ole varoittanut häntä siitä, mitä tapahtuu, kun pesee vuodevaatteet samalla pesuainemäärällä kuin muutkin tekstiilit. :/

Vierailija
33/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi yksinkertaisesti noudattaa pesulapussa suositeltua lämpötilaa?

Vierailija
34/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi,kun pelkkä lämpötila ei ole ainoa pesutulokseen vaikuttava tekijä. Esimerkiksi untuvat kestävät kiehuvan kuumaa, mutta ehdottomasti vain hienopesun eikä kovaa linkousta.

Villakin vanuu viimeistään linkouksessa, vaikka olisi pesun kestänyt.

Yksinkertaista ei ole siksi, että nykyisissä koneissa ei voi valita hienopesua yli 40-asteiseen pesuun, vaikka voi valita 20-asteisin tehopesun esipesuineen.

Vierailija
35/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minäpäs tungen nuo tuonne keinokuituohjelmaan 60 asteeseen ja tulen myöhemmin itkemään miehelle soitetun paniikkipuhelun jälkeen, jos ovat riekaleina :D Ap.

No miten kävi vuodevaatteille ap?

Vierailija
36/36 |
08.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi,kun pelkkä lämpötila ei ole ainoa pesutulokseen vaikuttava tekijä. Esimerkiksi untuvat kestävät kiehuvan kuumaa, mutta ehdottomasti vain hienopesun eikä kovaa linkousta.

Villakin vanuu viimeistään linkouksessa, vaikka olisi pesun kestänyt.

Yksinkertaista ei ole siksi, että nykyisissä koneissa ei voi valita hienopesua yli 40-asteiseen pesuun, vaikka voi valita 20-asteisin tehopesun esipesuineen.

Niissä pesulapuissa pn merkitty myös muut pesuun vaikuttavat tekijät kuin vain lämpötila. Uudet keinokuitupeitot kestävät ihan normaalin 60 asteen pesun, ne eivät ole mitää helvetin merinovillatuotteita jotka kitsahtavat ja vanuvat pesussa.