Venäjän touhu rupeaa oikeasti pelottamaan.
Yrittävät tahallaan provosoida yhteenoton Suomen kanssa. Lennellään ohjuksien kanssa meidän ilmatilassa miten sattuu. Ja hommat Syyriassa menevät kamalammiksi koko ajan. Miksi meillä pitää olla tommoinen barbaarivaltio naapurissa? Mitä tässä vielä käy?
Kommentit (61)
Enemmän minua pelottaa Suomen on ulkoministeri ja koko hallitus, joka unohtaa missä kohtaa maailman karttaa Suomi sijaitsee.
Jokainen normaali järjellä varustettu yrittäisi pysyä väleissä, eikä huutaa natoa ja usata, mitä intressejä niillä on Suomea puolustaa? Tulevat toki apuun niinkuin Krimillä vai?
Tänään on YK:n turvallisuusneuvoston hätäistunto, jossa yritetään saada Aleppoon tulitauko ja kaupungin ylle lentokielto. Venäjä tulee estämään tämän päätöksen veto-oikeudellaan. Länsimaat ovat kohta pakotettuja toimimaan jollakin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli tahallinen, ei venäläisetkään niin idiootteja ole.
Kyse ei ole kuin pienestä ylityksestä. Eivät välttämättä Venäjän puolella senttiviivaimen kanssa mittaa noita ylityksiä toisin kuin Suomessa.
Just joo, kuuluisat venäläiset toleranssit. Kunhan sohaistaan vähän sinne päin ja ei haittaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minua pelottaa Suomen on ulkoministeri ja koko hallitus, joka unohtaa missä kohtaa maailman karttaa Suomi sijaitsee.
Jokainen normaali järjellä varustettu yrittäisi pysyä väleissä, eikä huutaa natoa ja usata, mitä intressejä niillä on Suomea puolustaa? Tulevat toki apuun niinkuin Krimillä vai?
Jokainen järjellä varustettu yrittää saada turvaa ja apua, kun joku öykkäri on käymässä päälle. USA tuskin haluaa jätättää Baltiaa täysin pussiin luovuttamalla Suomen Venäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jomppuli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jomppuli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oli tahallinen, ei venäläisetkään niin idiootteja ole.
Kyse ei ole kuin pienestä ylityksestä. Eivät välttämättä Venäjän puolella senttiviivaimen kanssa mittaa noita ylityksiä toisin kuin Suomessa.
Joo, ihan sattumalta kaksi hävittäjää loukkaa samana päivänä ilmatilaa samassa paikassa, vaikka edellisen kerran hävittäjä on tehnyt saman 2013. Varmasti joo.
No siinäs näet, ettei edellisenkään kerran jälkeen ole sotaa syttynyt, vaikka silloinkin varmaan hulluimmat olivat jo sotaa hieromassa.
Maailmassa on pari asiaa muuttunut vuoden 2013 jälkeen. Suosittelen tv-ohjelmaa nimeltä Uutiset, kannattaa joskus katsoa.
Ja mitä olennaista Suomen kannalta on sen jälkeen muuttunut?
Krimin valtauksen ja Itä-Ukrainan sodan jälkeen pitäisi olla selvää kaikille että Venäjä on äärimmäisen vaarallinen maa liittoutumattomien naapureiden kannalta. Venäjä voi ihan hyvin vallata ainakin osan Suomesta mikäli Suomi ei hypi Venäjän pillin mukaan tarpeeksi.
Nationalismi on kriisissä muutenkin. Ennustan, että kansallisvaltiot ovat pitkälti hävinneet 50 vuoden sisällä.
Ja sekö tekee valtaamisesta hyväksyttävän ilmiön? On ihan okei että tuhansia suomalaisia nuoria miehiä lahdataan koska kansallisvaltiot häviävät muutaman vuosikymmenen sisällä?
Maailma on geopoliittisesti palaamassa 1500-luvulle, jolloin ei vielä ollut suvereniteettia. Voimme itkeä muutosta, mutta se ei mene pois niin helposti. Rajattomuus on lännen kohtalo - idästä en ole varma. Joku voinee katsoa tätä viestiä v. 2066 jollain laitteella, olinko oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen pitää liittoutua Kiinan kanssa. Maailman suurin armeija. Pystyy taloudellisesti laittamaan sekä USAn että Venäjän kyykkyyn. Kiina on lisäksi rauhanomainen maa joka ei pullistele voimallaan.
Ja rahaa piisaa. Saataisiin Suomenkin talous nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Teikäläisten mielestä Suomen pitäisi vain hymistellä vierestä kun Venäjä tekee mitä tahtoo. Syyriassa Venäjä ei välitä siviiliuhreista pätkän vertaa vaan rypälepommeja lyödään siviileiden niskaan ilman tunnontuskia. Tavoitteena on vain aiheuttaa uusi pakolaisaalto Eurooppaan ja luoda kaaosta. Että sellainen naapuri meillä on, sitä paitsi Suomen ystävällisyydellä ei ole merkitystä jos Venäjä ei osaa olla ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen pitää liittoutua Kiinan kanssa. Maailman suurin armeija. Pystyy taloudellisesti laittamaan sekä USAn että Venäjän kyykkyyn. Kiina on lisäksi rauhanomainen maa joka ei pullistele voimallaan.
Voitaisiin auttaa kehitysmaiden asukkaita kiinalaisten kanssa KEHITYSMAISSA PAIKAN PÄÄLLÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin auttaa kehitysmaiden asukkaita kiinalaisten kanssa KEHITYSMAISSA PAIKAN PÄÄLLÄ.
Telkkarista tuli dokumentti missä kiinalaiset rakensi Afrikkaan teitä.
Minä olen pelännyt Venäjää aina. Molemmat isoisäni olivat II m-sodassa. Suomen pitäisi pysyä puolueettomana, eikä kerjätä verta nenästä.
Venäjä ja USA, molemmat sellaisia valtioita, jotka voisi hävittää maailman kartalta ihan hyvillä mielin. Saataisiin vihdoin se maailmanrauha, tai oltais ainakin huomattavasti lähempänä. Ne jotka pelkää vain Venäjää ja symppaa Yhdysvaltoja: nyt kannattaa seurata USAn pressavaaleja ja miettiä ihan vakavasti sitä, että äänestää usalaiset kumpaa tahansa, paskaa on tulossa roppa kaupalla. Kannattaa ottaa ne USA lasit silmiltä pois kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pelännyt Venäjää aina. Molemmat isoisäni olivat II m-sodassa. Suomen pitäisi pysyä puolueettomana, eikä kerjätä verta nenästä.
Suomi oli puolueeton vuonna 1939. Mitä teki itänaapuri? Tekaisi rajavälikohtauksen ja kävi päälle. Olisiko tullut, jos Suomella olisi ollut voimakkaita liittolaisia? Ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin Natoon liittyminen. Itse en olisi sitä halunnut ja vielä kymmenen vuotta sitten vastustin liittymistä mutta nämä ilmatilaloukkaukset eivät jätä valinnanvaraa. Saattaa myös olla että Venäjä ei vetäydy Krimiltä, jolloin pakotteita on lisättävä.
Minä mieluummin joudun Venäjän vallan alle kuin jään natomaana Venäjän ja USAn välisen sodan jalkoihin. Suomessa ei jäisi kiveä kiven päälle sen jälkeen. Mikä estäisi USAa käyttämästä atomipommia? Onhan ne käyttäneet sitä ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Venäjä ja USA, molemmat sellaisia valtioita, jotka voisi hävittää maailman kartalta ihan hyvillä mielin. Saataisiin vihdoin se maailmanrauha, tai oltais ainakin huomattavasti lähempänä. Ne jotka pelkää vain Venäjää ja symppaa Yhdysvaltoja: nyt kannattaa seurata USAn pressavaaleja ja miettiä ihan vakavasti sitä, että äänestää usalaiset kumpaa tahansa, paskaa on tulossa roppa kaupalla. Kannattaa ottaa ne USA lasit silmiltä pois kanssa.
Ei minulla ainakaan ole mitään USA-laseja silmillä, enkä todellakaan kaikkia heidän touhujaan hyväksy. Fakta nyt vaan on se, ettei USA muodosta minkäänlaista uhkaa yhdenkään länsimaan yhteiskuntajärjestykselle. Ei edes Trumpin tai Clintonin johtamana. Jokainen voi sitten miettiä, minkälaista elämä olisi Venäjän miehityksessä. Krimin tataareilta voi kysyä ihan tuoreita kokemuksia. Toinen fakta on se, että USA on ainoa taho, jolta Suomi voi saada uskottavaa ja riittävää suojaa tätä vaaraa vastaan.
jomppuli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ainakaan ole mitään USA-laseja silmillä, enkä todellakaan kaikkia heidän touhujaan hyväksy. Fakta nyt vaan on se, ettei USA muodosta minkäänlaista uhkaa yhdenkään länsimaan yhteiskuntajärjestykselle. Ei edes Trumpin tai Clintonin johtamana. Jokainen voi sitten miettiä, minkälaista elämä olisi Venäjän miehityksessä. Krimin tataareilta voi kysyä ihan tuoreita kokemuksia. Toinen fakta on se, että USA on ainoa taho, jolta Suomi voi saada uskottavaa ja riittävää suojaa tätä vaaraa vastaan.
USA on jo muodostanut uhan koko Euroopan yhteiskuntajärjestetykselle aiheuttamalla kaaoksen lähi-idässä ja ihmisten vaeltamisen tänne. Kymmenen vuotta ja USA on tuhonnut Irakin, Syyrian ja Libyan. Jos Clinton pääsee valtaan Iran on varmaan seuraava?
Vierailija kirjoitti:
jomppuli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA on jo muodostanut uhan koko Euroopan yhteiskuntajärjestetykselle aiheuttamalla kaaoksen lähi-idässä ja ihmisten vaeltamisen tänne. Kymmenen vuotta ja USA on tuhonnut Irakin, Syyrian ja Libyan. Jos Clinton pääsee valtaan Iran on varmaan seuraava?
Siitä olen samaa mieltä, että Irakin sota oli suuri virhe, kuten myös Lähi-idän "demokratialiikkeiden" sinisilmäinen tukeminen ja lietsominen. Lisäksi on onnetonta ja munatonta touhua ensin antaa toivoa onnistuneesta kapinasta (Syyria), ja sitten kuitenkin jättää kapinalliset oman onnensa nojaan ja siviilit hallitsemattoman verilöylyn uhreiksi.
Ihmisvirta Eurooppaan taas on asia, jonka hallinta on Euroopan itsensä käsissä. Jos meikäläiset johtajat eivät osaa tehdä välttämättömiä ratkaisuja ja rajoituksia, niin oma vika se on, ei kenenkään muun.
Ja Lähi-idässäkin ihmiset voisivat vähitellen ottaa itse vastuun itsestään ja jatkuvan despotismin ja väkivallan kierteen katkaisemisesta. Perimmäinen ongelma alkaa i:llä, eikä sillä ole USA:n kanssa mitään tekemistä. Laittaisivat asiansa kuntoon, niin eivät olisi ikuisesti muiden maiden pelinappuloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin Natoon liittyminen. Itse en olisi sitä halunnut ja vielä kymmenen vuotta sitten vastustin liittymistä mutta nämä ilmatilaloukkaukset eivät jätä valinnanvaraa. Saattaa myös olla että Venäjä ei vetäydy Krimiltä, jolloin pakotteita on lisättävä.
Minä mieluummin joudun Venäjän vallan alle kuin jään natomaana Venäjän ja USAn välisen sodan jalkoihin. Suomessa ei jäisi kiveä kiven päälle sen jälkeen. Mikä estäisi USAa käyttämästä atomipommia? Onhan ne käyttäneet sitä ennenkin.
venäjän osana yhdelläkään suomalaisella ei ole mitään tulevaisuutta. Kysykää virolaisilta - kaikki valitsevat siellä mieluummin nopan atomipommikuoleman kuin hankisen ja fyysisen kidutuksen vänäläisten vankileireillä.
jomppuli kirjoitti:
Ja Lähi-idässäkin ihmiset voisivat vähitellen ottaa itse vastuun itsestään ja jatkuvan despotismin ja väkivallan kierteen katkaisemisesta. Perimmäinen ongelma alkaa i:llä, eikä sillä ole USA:n kanssa mitään tekemistä. Laittaisivat asiansa kuntoon, niin eivät olisi ikuisesti muiden maiden pelinappuloita.
Olet oikeassa mutta se ei tule koskaan onnistumaan eikä myöskään demokratia. Sikäläisiä pitää jonkun vahvan johtajan paimentaa kuin itsepäistä pässilaumaa.
Seuraan monipuolisesti maailman medioita. Tarkoitus oli ihmetellä sitä, miten joltakin on jäänyt huomaamatta Euroopan turvallisuustilanteen dramaattinen huononeminen vuoden 2013 tilanteesta. Olen kanssasi samaa mieltä, Suomen media käsittelee Syyrian sotaa ja Venäjän osuutta siinä käsittämättömän pintapuolisesti ja varovasti. Suurin osa suomalaisista ei edes tiedä, että Venäjä ja USA ovat täydellisen välirikon partaalla ja suoranaisella törmäyskurssilla Venäjän toimien takia. Venäjä sotii nyt aivan avoimesti Assadin puolella kaikkia kapinallisia vastaan, eikä edes väitä enää pommittavansa vain Isisiä ja al-Nusraa. Tämä dramaattinen käänne on laajalti jäänyt Suomessa vaille huomiota. Myös taannoinen isku YK:n avustuskuljetukseen ja lukuisat sairaalapommitukset on painettu Suomen mediassa lähes villaisella.
Tämä uussuomettuminen selittää sen, ettei suurin osa suomalaisista tajua yleistilanteen vakavuutta ollenkaan. Ei Suomi ole ollut tällaisessa vaaranpaikassa sitten 40-luvun.