Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä lapsen "kuuluu" alkaa käydä yksin lääkärissä?

Vierailija
05.10.2016 |

Lapsemme on ysiluokkalainen ja kyseli multa jo asiaa tänään. Hän on huomenna menossa lääkäriin pitkittyneen kuumeflunssan takia.

Ei ole mulle vielä tullut mieleen miettiä moista. Mitä mieltä olette?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde mukaan jos pyytää ja jäät aulaan odottamaan, jos kysyy mukaan huoneeseen niin menet sitten.

Vierailija
2/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa heti perään, että toisaalta helpommat käynnit alkaisivat kohta jo onnistua, mutta toisaalta voi unohtaa kokemattomuuttaan sanoa jonkun oleellisen asian ja toisaalta kokemattomuuttaan ymmärtää jonkin ohjeen väärin.

Toisaalta itsekin otan mieheni mukaan joskus lääkäriin. (Esim, kun loukkasin polveni, niin halusin miehen tuekseni, jotta varmasti muistan ja ymmärrän kaiken, kun leikkauksesta aletaan puhua.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on sen ikäinen että osaa esittää asiansa itse lääkärille? Meillä taisi olla 16-vuotias kun oli ekaa kertaa yksin lääkärin vastaanotolla, itse odottelin käytävässä. 

Riippuu toki lapsesta, kysyitkö haluaako hän sinut mukaan vai haluaako mennä yksin? 

Vierailija
4/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, että voisi aloittaa niin, että istuu itse aulassa ja menee sinne tarvittaessa / lopuksi kuulemaan ohjeet.

Ap

Vierailija
5/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ikäinen, joka HALUAA mennä yksin.. Joillakin se on 11v toisella 19v.

Vierailija
6/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä n. 15-vuotiaana alkoi mennä siihen, että minä olin kuskina ja lääkäri sanoi, että kutsutaan jos tarvitaan. Lapsella siis kontrollikäyntejä pitkäaikaissairauden vuoksi ja tuli lääkärit ja sairaalat tutuiksi. Verikokeet kävi jo itse tuolloin. Mutta meillä se hyvä puoli, että polillekin matkaa vain pari kilometriä. 

Vierailija
7/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen joskus käynyt alussa ketomassa lekurille tilanteen ja sanonut sitten pojalle että iskä odottaa aulassa kysy jos on jotain.

Vierailija
8/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihme ohjeita nyt flunssaan tarvii? Jos lääkettä saa niin niissä on ohjeet

Vierailija
9/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin että minkä ikäisenä lapsi haluaa mennä yksin.

Vierailija
10/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin mukana 22v poikani lääkärikäynnillä. Lääkäri oli venäläinen ja kutakuinkin kielitaidoton. En halunnut kovasta päänsärystä kärsivää lastani jättää tilanteeseen, jossa ohjeeksi annetaan kylmä pyyhe otsalle eikä tutkita mitään. Kun lääkäri kirjoitti buranareseptiä, ilmoitin, että emme lähde minnekään ellei tutkita ja että teen lääkäristä valituksen samantien. Ihme tapahtui, lääkäri teki ihan perustutkimukset ja samantien lähdettiin keskussairaalaan.

Vierailija
11/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pääset helposti mukaan, niin mene, ja anna lääkärin päättää, paljonko olet läsnä vastaanotolla. JOs sinun pitäisi olla töissä, lapsi voi mennä yksin, mutta pyydä häntä selkeästi sanomaan lääkärille, että äidille/isälle voi soittaa jos tarvetta. Voit myös laittaa lapselle lapun mukaan. Jos lapsi niin kipeä, että tarttee saattajan, silloin tetysti mukaan. Terveisin lastenlääkäri

Vierailija
12/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotias meni meillä yksin labraan ja ihotautilääkärin kontrollikäynnillle. Olin kyllä ennen sitä ollut lääkäriin puhelinyhteydessä. 16-vuotiaana meni yksin flunssan ja silmätulehduksen takia lääkäriin.

Vierailija
13/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 v on ikä jolloin voi kieltäytyä siitä että vanhemmille kerrotaan. Siksi ne lääkärit ajaa vanhemmat käytävään. Jos lapsi haluaa vanhemman mukaan niin hänen pitää se kertoa lääkärille.

Vierailija
14/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi on mahdollista, että vajaavaltainen voi kieltää edunvalvojansa osallistumisen ja päätöksenteon?

Vierailija
15/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ihminen ottaa missä iässä vaan mieluummin läheisensä lääkärikäynnille mukaan. Nuorella tämä on varmaan nolouskysymys. Kehtaanko enää mennä äidin kanssa, jos muut jo käyvät yksin.

Vierailija
16/24 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme on kyllä niin kuumeinen, että kuskiksi on joka tapauksessa mentävä.

Mietin sitäkin, että hermostuuko lääkäri siihen ajanhukkaan, että mut on mahdollisesti lisätietojen pyytämiseksi haettava erikseen käytävältä, kun en ymmärrä samaan tilaan tulla. Tuo ketjuun vastannut lääkäri kyllä totesi tämän toiminnan olevan normaalia.

Vierailija
17/24 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä siinä yläkouluiässä, lähempänä lukio/amisikää, nuoret alkavat tulla yksin mikäli on kyse pikkuvaivasta, kuten tavallinen flunssa, nilkannyrjähdys tms. Tärkeintä kysyä nuorelta itseltään kummin haluaisi toimia. Ihan aikuisetkin saattavat ottaa omaisen mukaan mikäli on vakava asia, esim. selkeä syöpäepäily ja järkeväähän tämä on. Kaksi muistaa paremmin kuin yksi etenkin järkyttävistä asioista keskustellessa.

Mutta sen sanoisin mussukoiden äideille, että jos käynnin aihe on lääkärintodistus työpaikkaa varten tai kutsuntatarkastus inttiin menijälle niin kyllähän se omituiselta näyttää äidin tunkiessa (yleensä vaivautuneen pojan) perässä ovesta sisään. Aikooko äiti survoa mukaan ekana työpäivänäkin tai sissikomppaniaan? Tai jos mussukka on pakotettuna hakenut kesätöitä, saanut vielä jotenkin paikasta joka jopa vaatii terveystodistuksen niin mahtaa työt sujua, jos nuori ei kykene edes omatoimisesti käymään lääkärissä.

Vierailija
18/24 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v on se ikä, kun lääkäri voi poistaa vanhemman pois huoneesta. Tuon ikäinen poikani oli menossa jalkaleikkaukseen, ja äitinä menin mukaan, sanoin lääkärille, että olin kysynyt luvan pojaltani tulla huoneeseen. Lääkäri sanoikin, että näin se on. Pienimmissä jutuissa käynyt itse vastaanotolla, samoin kutsuntatarkastus. Syöpäkontrollit hoitanut itsenäisesti 18 v lähtien, sitä ennen tarvitsi kyydin sairaalaan 😉 ja olin mukana.

Vierailija
19/24 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin jo ala-asteikäisenä. Terveyskeskus oli ihan koulun vieressä ja jouduin käymään siellä usein.

Omien lasten kanssa käyn niin pitkään kun he haluavat. Itse ainakin koin ahdistavana yksin käymisen.

Vierailija
20/24 |
06.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin käymään yksin (koulu)lääkärillä ekaluokkalaisesta alkaen, ja esim. kun umpilisäkkeeni tulehtui 10-vuotiaana niin yksin minä lääkärin huoneeseen menin ja leikkausta odottelin, isä vaan ajoi sinne kun en itse pysynyt enää pystyssä. 14-vuotiaana mulle oli peräti jätetty rahaa lääkkeisiin, kun yksin kävin hoitamassa tk:ssa pahan virtsatietulehduksen ja soittivat sieltä kotiin, että pitää käydä apteekissa. Aika silmiä avaavaa, että noinkin isoksi normaalisti vanhemmat ovat lastensa mukana lääkärissä - ei tainnut olla kotioloni aivan normaalit ei...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme