Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liittoon tai työttömyyskassaan liittyminen, kun tekee muun kuin "oman" alan tai koulutuksen työtä?

Vierailija
05.10.2016 |

Eli voinko liittyä liittoon ja miten sen valitsen, jos minulla ei ole koulutusta alalle, josta saisin työtä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/8 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäisiköhän joku..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt kuulut oman alasi liittoon niin ei ole syytä muuttaa. Joissain ammattiliitoissa täytyy olla alan tutkinto esim. tehy, mutta sitten on mm. metalliliitto, pam ym. joihin riittää, kun tekee alan töitä. Jos et nyt kuulu mihinkään liittoon ja haluat kuulua niin katsot työpaikkasi ilmoitustaululta minkä liiton luottamusmiehet on käyneet laittamassa yhteystietonsa tai netistä surffailet ja etsit mihin liittoon alalla kuulutaan ja selvität onko sinulla mahdollisuus liittyä. 

Vierailija
4/8 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittoon on turha liittyä varsinkaan jos ei edes ole oman homan hommissa. Liityt siihen kassaan mihin pääset, joko koulutuksen tai työn kautta tai sitten yleiseen työttömyyskassaan (YTK).

Vierailija
5/8 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vähän aikaa joskus Nokialla töissä ja liityin metallialan kassaan. Myöhemmin pääsin oman alan hommiin sairaanhoitajaksi, mutta pysyin mettallin kassassa koska työ oli sijaisuuksia ja väliin tuli lyhyitä työttömyysjaksoja ja metallin kassassa sovitellun päivärahan päätökset ja maksatukset tuli muutamassa päivässä, kun taas hoitajien oman kassa kautta päätökisiä ja rahoja joutui odottamaan viikkotolkukulla.

Kassaan kelpoisuusehdot katsotaan vain liittyessä, myöhemmin voi vaihtaa alaa ja pysyä samassa kassassa.

Vierailija
6/8 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hoitaja koulutukseltani ja kuulun sen peruja Tehyyn. Teen kuitenkin muun alan hommia ja työpaikassani on ihan eri tes. En jaksa vaihtaa liittoa, kun aion mennä takaisin hoitajan työhön - ehkä. Sehän tässä vain on, että nykyisessä työpaikassa kun on ollut kaikenlaisia epäselvyyksiä ja ongelmia esimerkiksi palkan suhteen, ei varmaankaan Tehyä juuri kiinnosta auttaa tällaista "väärän" alan töissä olevaa, kun eivät ole perehtyneet tähän tessiin.

Vierailija
7/8 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on koulutusta tai työskentelet liiton alalla, niin silloin liittoon voi yleensä liittyä (en nyt uskalla yleispätevästi sanoa, kun en tiedä esim. jonkun lakimiesliiton vaatimuksia tarkemmin). EI siis tarvitse juuri sillä hetkellä tehdä alan töitä tai omata koulusta alalta, joss työskentelee. Mutta täysin asiaankuulumattomaan liittoon liittyminen (esim. ompelija haluaisi liittyä lääkäriliittoon) ei varmaan ole mahdollista eikä varmaan kovin järkevääkään.

Vierailija
8/8 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, nyt selkis! En ollut edes tietoinen tuollaisesta yleisestä työttömyyskassasta, kiitos paljon teille kaikille!

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä