Minulle tulee ensimmäinen kani parin tunnin päästä
Hjelp? Noin 10 viikkoinen kääpiöluppapoika. Häkki on uusi ja 140cmx60cm. Olen lukenut kanipalstoilta, mutta "hyvä tietää"-juttuja ja kokemuksia kaipailisin 😄
Olisin noin tunnin päästä lähdössä eläinkauppaan ostamaan ruuat yms.
Onko Mörttiröpö hyvä häkin pohjalle, vai kissanvessan puupelletit? Vai häkkiin matto ja vain vessaan pelletit yms?
Joku vinkkasi, että puupellettiä saa Puuilosta, Kodin Terrasta halvemmalla. Ihan lämmitykseen tarkoitettua pellettiä siis.
Mikä ruokaa? Junioreille tarkoitettua, mutta mitä merkkejä teidän kanit suosivat? Entä herkut? Tuoreruoka (ilmeisesti kaikki kääpiölupat eivät siedä tuoretta)?
Jos oma kääpiön maha ei kestä tuoretta, niin pärjääkö naksuilla ja heinällä?
Kuinka paljon kani syö? Heinää meinasin antaa olla koko ajan tarjolla, mutta naksut ja tuoreruoka?
Mites hampaat ja niiden hoito? Onko puutikut vai mitkä hyviä? Kuinka paljon, koko ajan tarjolla?
Miten usein kynnet leikataan?
Minkälaisia virikkeitä kanille? Olen ajatellut herkkupalloa, tunnelia ja heinähökkeliä? Riittääkö?
Kuinka pitkäksi aikaa kanin voi jättää yksin? Max 12h?
Ajattelin, että annan kanin olla 24/7 vapaana (kaikki johdot vedetty kouruihin yms), mutta luin, että jos kani saa olla heti alusta asti niin paljon vapaana, niin se ei oikein opi vessapaikkaa. Miten teillä, onko oppinut millä tapaa ja kuinka nopeasti sisäsiistiksi?
Paljonko kanin leikkauttaminen suunnilleen maksaa ja voinko ottaa pojalle kaverin myöhemmin (leikkauttamusen jälkeen) ja jos joo, niin naarasta vai urosta?
Kaikkea muutakin saa heitellä 😄 Haluan tietää kaiken. Olen lukenut netistä paljon, mutta netissä tuppaa olemaan niin paljon ja ristiriitaista tietoa, kun yhdessä paikassa sanotaan x ja toisessa y.
Kommentit (17)
Olisiko kannattanut selvittää aikaisemmin :D
Kani tulee jo parin tunnin päästä ja sulla on vielä kaikki tieto hakematta, ok...
Kaikkiin en jaksa vastata, mutta pelletti on hyvä kanin vessalaatikkoon. Ite en laittaisi sitä pellettiä mitä lämmitykseen käytetään, ainakin joku merkki niistä haisee aivan järkyttävästi.
Meillä kani oppi heti sisäsiistiksi, millä tarkoitan että papanoita tiputtelee mihin vaan, mutta pissat tekee aina vessalaatikkoon vaikka olisikin vapaana huoneessa. Eli hyppää häkkiinsä ja käy pissalla ja jatkaa sitten lattialla puuhailua.
Sinusta tulee hyvä kaninomistaja. Kani oppii kyllä sisäsiistiksi vaikka olisikin vapaalla. Siirrä vaan papanat vessakoppiin ja kani perään jotta se ymmärtää minne jätökset kuuluu. Jos pissaa kiellettyyn paikkaan niin pese kohta etikkavedellä jolloin pissan hajua ei jää ja kani luule että kyseinen paikka on ok pissailulle.
Kanilla pitää olla kokoajan heinää ja vettä, tuoreruokaa voi antaa mutta aloita vähällä määrällä ja harvoin ja lisää määrää pikkuhiljaa että kanin suolisto tottuu. Pienelle kanille voit antaa pellettiä noin puoli ruokalusikallista päivässä, sillä monet pellettiruoat ovat kovin lihottavia.
Itse käytän vessakopissa mörttiröpöä ja häkin pohjalla matto. Röpö ei leviä tassujen mukana yhtä helposti kuin monet muut kaupan kuivikemuhat. Puupelleteistä minulla ei ole kokemusta, joten niistä en osaa sanoa.
Puutikut ovat hyviä jyrsittäviä, kanit rakastavat esimerkiksi omenapuuta ja koivua. Pidä vain huolta että et kerää oksia esimerkiksi kaupungin puistoista tai muista likaisilta alueilta. Ota myös huomioon pk-seudulla villien kanien keskuudessa leviävä tauti. Eli en syöttäisi mitään ulkoa kerättyä kanille pk-seudulla.
Kanit menestyvät parhaiten lajitoverin seurassa, joten harkitse mahdollisen kaverin hankkimista. Uroskanit tulevat parhaiten toimeen naaraan kanssa (tosin tietysti uros kannattaa silloin kastroida).
Toivottavasti näistä oli sinulle apua.
Jospa kyselisit vähän sieltä eläinkaupasta ja harkitsisit vielä kun noin valmistautumattomalta vaikutat.
Vierailija kirjoitti:
Hjelp? Noin 10 viikkoinen kääpiöluppapoika. Häkki on uusi ja 140cmx60cm. Olen lukenut kanipalstoilta, mutta "hyvä tietää"-juttuja ja kokemuksia kaipailisin 😄
Olisin noin tunnin päästä lähdössä eläinkauppaan ostamaan ruuat yms.
Onko Mörttiröpö hyvä häkin pohjalle, vai kissanvessan puupelletit? Vai häkkiin matto ja vain vessaan pelletit yms?
Joku vinkkasi, että puupellettiä saa Puuilosta, Kodin Terrasta halvemmalla. Ihan lämmitykseen tarkoitettua pellettiä siis.Meillä pehmeä muovimatto häkissä ja vessalaatikossa purua.
Mikä ruokaa? Junioreille tarkoitettua, mutta mitä merkkejä teidän kanit suosivat? Entä herkut? Tuoreruoka (ilmeisesti kaikki kääpiölupat eivät siedä tuoretta)?
Jos oma kääpiön maha ei kestä tuoretta, niin pärjääkö naksuilla ja heinällä?Meillä lusikallinen nappuloita/päivä heinää jatkuvasti ja tuoretta.
Kuinka paljon kani syö? Heinää meinasin antaa olla koko ajan tarjolla, mutta naksut ja tuoreruoka?
Mites hampaat ja niiden hoito? Onko puutikut vai mitkä hyviä? Kuinka paljon, koko ajan tarjolla?
Häkkiin jotain purtavaa.
Miten usein kynnet leikataan?
Kerran kuussa min
Minkälaisia virikkeitä kanille? Olen ajatellut herkkupalloa, tunnelia ja heinähökkeliä? Riittääkö?
Riittää
Kuinka pitkäksi aikaa kanin voi jättää yksin? Max 12h?
Isossa häkissä ehkä vuorokausi max
Ajattelin, että annan kanin olla 24/7 vapaana (kaikki johdot vedetty kouruihin yms), mutta luin, että jos kani saa olla heti alusta asti niin paljon vapaana, niin se ei oikein opi vessapaikkaa. Miten teillä, onko oppinut millä tapaa ja kuinka nopeasti sisäsiistiksi?
Kannattaa pitää häkissä yöt ja kun ei ole kotona.
Paljonko kanin leikkauttaminen suunnilleen maksaa ja voinko ottaa pojalle kaverin myöhemmin (leikkauttamusen jälkeen) ja jos joo, niin naarasta vai urosta?
Kaikkea muutakin saa heitellä 😄 Haluan tietää kaiken. Olen lukenut netistä paljon, mutta netissä tuppaa olemaan niin paljon ja ristiriitaista tietoa, kun yhdessä paikassa sanotaan x ja toisessa y.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kannattanut selvittää aikaisemmin :D
Olen minä selvittänytkin, olen ollut useammalla kanisivustolla jo pidemmän aikaa, mutta paikassa a sanotaan x ja paikassa b y, joten ajattelin kysyä vielä täältä 😄 Mutta kiitos kommentoijille!
Moi :) Mukavaa että olet hankkimassa kania. Ostin itse ensimmäisen kanini kasvattajalta n. vuosi sitten syksyllä, 11-vuotiaana. Olen hoitanut ja hoidankin kaniani täysin yksin.
Vaikka oon vielä tosi nuori, niin mulla on silti kokemusta kaneista, joten ota nämä vinkit ihan tosissaan :D Kerron näitä omien kokemuksieni pohjalta.
Laita matto häkin pohjalle, paljon siistimpää kuin puru. Vessalaatikkoon voi käyttää ihan Puuilosta saatavaa lämmityspellettiä, mutta ei koskaan mitään muuta kissanhiekkaa kuin puupohjaista.
Esimerkiksi Oxbow on hyvä pellettimerkki. Ruokakaupoista saa myös jotain Oskun herkkuruokasekoitusta, jota ei kannata *ikinä* antaa, se on täynnä väriaineita, ja siemensekoitukset ei muutenkaan ole kanille se paras ruoka.
Herkuista kannattaa suosia niitä, jotka ei ole täynnä väriaineita.
Tuoretta heinää ei kannata antaa paljon, muuten kanilla menee maha sekaisin ja se ripuloi, ja täynnä ripulia olevaa mattoa on turhauttavaa vaihtaa koko ajan. Heinää voi kesällä myös kuivata itse, meillä on monta jätesäkkiä kuivattua heinää (vanhassa) navetassa. Kääpiöluppa pärjää hyvin naksuilla ja heinällä.
Heinää ja vettä pitää olla koko ajan tarjolla, voit antaa pellettiä aamuisin ja iltaisin (n. 3 rkl kääpiölupalle, riippuu paljon kani syö) .
Itse en anna joka päivä tuoreruokaa.
Hyvin pestyjä puutikkuja kannattaa olla, jotta kani saa kuluttaa hampaitansa niihin.
Kynnet leikataan 2-3 viikon välein joko kissan kynsisaksilla tai ihan ihmiselle tarkoitetuilla kynsileikkureilla.
Mainitsemasi virikkeet riittävät hyvin.
Kani voi olla yksin max 12 tuntia, jos olet pitempään poissa kotoa jonkun on käytävä ruokkimassa kani.
Kani oppi meillä sisäsiistiksi n. 2 kuukauden päästä siitä kun se meille tuli. Kania opetetaan sisäsiistiksi niin, että laitetaan sen papanoita vessalaatikkoon niin se oppii sinne.
Kanin kastroiminen/steriloiminen maksaa suunnilleen 100€. Kastroitu uros ja naaras on yleensä paras yhdistelmä, urokset saattavat tapella usein, mutta joskus niiden yhdistelmäkin toimii.
Lopuksi haluan vielä sanoa, että kiinnitä huomiota häkin puhtauteen. Vessalaatikko haisee todella pahalta viikon jälkeen, se kannattaa siistiä joka päivä. (Itse en tätä tee, siivoan 4 päivän välein täysin vessalaatikon ja häkin.)
Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä :)
Nro 10 lisää vielä; kaikki kanit ei sitten oli täysin sisäsiistiksi, esim meillä papanoita löytyy vähän häkistäkin sillointällöin.
Meidän kani söi talon yhtiöstä kaikki sähköjohdot ja se päätyikin lopulta yhtiökokouksen joulupöytään
Sanon nyt vielä;
Raha ei ole ongelma. Jos tulee tarve eläinlääkärille tai jonkin sortin kiireellinen operaatio, niin se onnistuu kyllä. Se on eri asia sitten onko kaikku operaatiot järkeviä.
Olen pyörinyt kanifoorumeilla vuodesta 2013, mutta oma tieto perustuu faktalle. Olen siis lukenut kaneista, mutta haen tänään ensimmäisen oman kanin ja haluaisin kuulla kokemuksia mitkä konkreettisesti toimii ja mitkä eivät.
Ap
No niin, 12-vuotias vastaa paljon asiallisemmin kuin te "aikuiset".
12-vuotias kirjoitti:
Moi :) Mukavaa että olet hankkimassa kania. Ostin itse ensimmäisen kanini kasvattajalta n. vuosi sitten syksyllä, 11-vuotiaana. Olen hoitanut ja hoidankin kaniani täysin yksin.
Vaikka oon vielä tosi nuori, niin mulla on silti kokemusta kaneista, joten ota nämä vinkit ihan tosissaan :D Kerron näitä omien kokemuksieni pohjalta.
Laita matto häkin pohjalle, paljon siistimpää kuin puru. Vessalaatikkoon voi käyttää ihan Puuilosta saatavaa lämmityspellettiä, mutta ei koskaan mitään muuta kissanhiekkaa kuin puupohjaista.Esimerkiksi Oxbow on hyvä pellettimerkki. Ruokakaupoista saa myös jotain Oskun herkkuruokasekoitusta, jota ei kannata *ikinä* antaa, se on täynnä väriaineita, ja siemensekoitukset ei muutenkaan ole kanille se paras ruoka.
Herkuista kannattaa suosia niitä, jotka ei ole täynnä väriaineita.Tuoretta heinää ei kannata antaa paljon, muuten kanilla menee maha sekaisin ja se ripuloi, ja täynnä ripulia olevaa mattoa on turhauttavaa vaihtaa koko ajan. Heinää voi kesällä myös kuivata itse, meillä on monta jätesäkkiä kuivattua heinää (vanhassa) navetassa. Kääpiöluppa pärjää hyvin naksuilla ja heinällä.
Heinää ja vettä pitää olla koko ajan tarjolla, voit antaa pellettiä aamuisin ja iltaisin (n. 3 rkl kääpiölupalle, riippuu paljon kani syö) .
Itse en anna joka päivä tuoreruokaa.Hyvin pestyjä puutikkuja kannattaa olla, jotta kani saa kuluttaa hampaitansa niihin.
Kynnet leikataan 2-3 viikon välein joko kissan kynsisaksilla tai ihan ihmiselle tarkoitetuilla kynsileikkureilla.
Mainitsemasi virikkeet riittävät hyvin.
Kani voi olla yksin max 12 tuntia, jos olet pitempään poissa kotoa jonkun on käytävä ruokkimassa kani.
Kani oppi meillä sisäsiistiksi n. 2 kuukauden päästä siitä kun se meille tuli. Kania opetetaan sisäsiistiksi niin, että laitetaan sen papanoita vessalaatikkoon niin se oppii sinne.
Kanin kastroiminen/steriloiminen maksaa suunnilleen 100€. Kastroitu uros ja naaras on yleensä paras yhdistelmä, urokset saattavat tapella usein, mutta joskus niiden yhdistelmäkin toimii.
Lopuksi haluan vielä sanoa, että kiinnitä huomiota häkin puhtauteen. Vessalaatikko haisee todella pahalta viikon jälkeen, se kannattaa siistiä joka päivä. (Itse en tätä tee, siivoan 4 päivän välein täysin vessalaatikon ja häkin.)
Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä :)
Kiitos! Juuri tälläistä hain :)
Ap
nyt vihdoin peukkua hauskalle kirjoitti:
Meidän kani söi talon yhtiöstä kaikki sähköjohdot ja se päätyikin lopulta yhtiökokouksen joulupöytään
Tähän olen valmistautunut niin, että olen etukäteen vetänyt kaikki johdot turvaan kaapelikanavilla 😄
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko ap lapsi?
Ihan täysi-ikäinen olin viimeksi, kun tarkistin.
Ap
Toivottavasti sillä ei ole ristipurentaa, tai tulee kalliit kulut kanista.