Taaperon ÄITI nukkuu huonosti ja koiranunta
Meidän taapero on jo kuukausia nukkunut yöt läpeensä. Sitä ennen yöt olivat luonnollisestikin rikkonaisia. Nyt kun saisi itsekin nukkua ruhtinaallisesti, niin minä nukun aina vaan tosi huonosti. Ikäänkuin vauva-ajan rytmi on jäänyt päälle joka yöksi ja nukun aivan koiranunta: nukun parin tunnin pätkän, herään ja en saa millään unta. Jos vielä onnistun saamaan uudestaan unen, heräilen koko ajan loppuyön lyhyin väliajoin.
Vauva-aikana minulla oli nukahtamisvaikeuksia imetysten myötä. Kaapissa on nukahtamislääkkeet hätävaralle. Käytän korvatulppia, koska kaikki äänet havahduttavat hereille.
Onko teillä muilla tällaista? Mistä tämä johtuu? Mitä voisi kokeilla avuksi? Nukunko enää koskaan hyvin?!
Kommentit (10)
Tosin olen juuri viikko pari sitten oppinut taas itse nukkumaan, ja voi tätä autuutta! :-) Itse olin jo siinä pisteessä, että harkitsin vakavasti lääkärissä käyntiä, sillä pakkohan ihmisen on nukkua - elämä kahden lapsen kanssa käy muuten kovin kovin hankalaksi. Sitten kuitenkin posti toi mainoslehtisen, jossa puhuttiin nukkumista avittavista rohdosvalmisteista, joita saa apteekista ilman reseptiä. Tiedä sitten, löytyikö apu oikeasti siitä vai mistä, mutta nyt nukahdan helposti ja saan uudelleen unen päästä kiinni yöllisten heräilyjen jälkeen.
Tosin jos sinulla on niitä nukahtamislääkkeitä, niin kannattaisikohan käyttää niitä jonkin aikaa säännöllisesti? Saisit nukuttua univelkoja pois ja luultavasti sen jälkeen osaisit taas nukkua ilmankin. Nukkumattomuus kun voi johtua siitäkin, että on yksinkertaisesti niin loppu, ettei nuku sen takia. Hullulta kuullostaa, mutta on ihan totta.
sama juttu mulla. valvon joka yö 1-2 tuntia aamuyöllä. mulla on kaksoset 1,5 vuotta ja odotan kolmatta. On mennyt ainakin kuukausia, että olisin putkeen nukkunut 8 h, vai olisiko jo vuosiakin...huonosti nukkuminen on jäänyt päälle.
neuvolan täti sanoi, että ehkä on jäänyt vauva-ajan emostressi päälle, pitää olla valppaana, jos jotakin tapahtuu.
täytyy käydä kysymässä apteekissa, jos niitä rohtoja voisi raskaanakin ottaa.
lääkärissä kysyin unilääkkeistä, mutta tässä tilassa olis parempi olla ottamatta.
jaksamista!
Ikävä kyllä sitä ei saa käsittääkseni käyttää raskaus- tai imetysaikana. Itselläni muuten oli pahoja uniongelmia jo loppuraskauden aikana. Tuolloin lääkäri kirjoitti minulle ihan nukahtamislääkkeitä, joita sitten otin 1-2 krt/vko. Terveyskeskuslääkäri tarkisti asian Naistenklinikalta ennen reseptin kirjoittamista, joten kyllä niidenkin lääkkeiden käyttö mahdollista on. Eri asia sitten, kuka haluaa niitä odotusaikana käyttää ja kuka ei.. Esikoista odottaessa tietysti voi elää vaikka minkälaisena zombiena. Mutta jos perheessä on muitakin lapsia, en itse ainakaan haluaisi ihan hirviöksi muuttua..
meillä on kohta 2,5v kaksoset, joista toinen valvotutt1 ensimmäiset puoltoista vuotta, vasta pari kuukautta olen nukkunut paremmin. Herään vieläkin yöllä kerran, mutta nukahdan samantien.Jossakin vaiheessa tilanteen ollessa pahimmillaan sellainen, että valvoin aamu 3-4 kunnes ehdin nukkua koiranunta pari tuntia ennen lasten heräämistä, hain lääkäristä nukahtamislääkettä.Uneni ei vieläkään ole samanlaista kuin ennen lapsia.
suosittelisin lasten siirtämistä pois vanhempien makkarista!
Meillä ainakin unen laatu parani kaikilla kun tyttö siirtyi omaan huoneeseen. Sitä ennenkin hän kyllä nukkui yöt, mutta minä heräsin
kaikkiin tuhinoihin;) Omassa huoneessa tykkää nukkua ja nukkuu illasta aamuun asti. Myös korvatulpat ovat näppärä keksintö, ja ihan varmasti niidenkin kanssa herää, jos lapsella on hätä.
mulla ois kai ollut kanssa ihan tarpeen unilääkkeiden käyttö, mutta enpä osannut kysyä (olen kyllä aikas lääkevastainen, että ehkä en alitajuntani ansiosta sitten pyytänyt niitä), eikä niitä tarjottukaan naisten&yleislääkärissä jossa mainitsin asiasta.
mulla alkoi ilmenemään jälleen migreeniä unettomuuden lisäksi. oli vaikea nukahtaa ja jatkaa unta jos satuin heräämään klo 01 j a04 (vanhat syöttö-ajat). lapsi tällöin 14kk.
menin tutulle lääkärille joka tekee kiinalaista lääketidettä ja akupunktuuria. kirjoitti minulle daignooseiksi migreeni, hartiasäryt, unettomuus ja kävin n3 kertaa akupunktiossa ja jälkimmäiset vaivat lähtivät. migreeni lähti ja on pysynyt poissa noin 7 hoitokerran jälkeen. ekalla akupunktiokerralla (ei ollut elämäni eka, vaan nyt tällä kertaa unettomuuteen) putosin hoidon aikana ja nukuin kuin tukki- se tuntui varsin mukavalle! tuli kokemus siitä että osaan nukkua ja miltä se tuntuu nukkua. ja sit parani uni-asiat kotonakin.
ennen lapsi ei voinut nukkua kanssani samass huoneessa, mutta nyt nukun ihan hyvin hänen ääntelyistä ja kuorsauksesta huolimatta!
eli olen tyytyväinen etten aloittanut lääkkeitä, vaan älysin vihdoin ja viimein mennä tuonne akupunktioon, joka päästi minut taas uneen pikku-vauva-aikana kehittyneen unettomuuden jälkeen! s u o s i t t e l e n!
Lapset nukkuvat omassa huoneessaan ja korvatulpat ovat varalla/korvassa joka yö. Myös säännöllinen rytmi, kahvinjuonnin ja herkuttelun kontrollointi sekä riittävä liikkuminen auttoivat. Tsemppiä!
Nukahtamislääkkeistä sen verran, että olkaa tarkkana niiden käytön kanssa, kuinka säännöllisesti ja pitkään käytätte. Tiedän monta, joilla oma nukantamiskyky on kokonaan poistunut, kun on käyttänyt lääkkeitä. Muutamassakin viikossa on toisille liikaa.
Suosittelen kokeilemaan vyöhyketerapiaa tai homeopatiaa, jos näistä muista neuvoista täällä ei ole avuksi. Itse sain homeopatiasta suuren avun nukahtamisvaikeuksiini.
Triku
Omat yöuneni paranivat merkittävästi, kun pääsin 3 vuoden tauon jälkeen aloittamaan taas säännöllisen liikuntaharrastuksen. Tosin liikunta ei saa ajoittua liian myöhäiseen iltaan. Minulle esim. jo klo 19 aloitettu liikunta on liian myöhään. Virkistyn ja yöunille nukahtaminen viivästyy.
Piti tulla kommentoimaan tuota sinun juttuasi. Olen nimittäin myös neuvojen tarpeessa..
Meillä lapset 5v ja 2½v, olen raskaana rv.30. Öistä on tullut mulle tosi ihmeellisiä. Lapset nukkuvat omissa sängyissään meidän makkarissa, lähes joka yö kyllä tulevat meidän sänkyyn.
Ongelmana mulla on uudelleen nukahtaminen - pari yötä sitten valvoin klo.04-06 välisen ajan, en nukkunut silmäystäkään! Sitten kun kasilta pitäisi nousta ylös, olen aivan kuoleman väsynyt.
Raskaudesta tämä ei pelkästään johdu, yöt oli tämmöisiä jo syksyllä.
Kiva, kun lapsetkin nukkuvat lähes joka yö tosi hyvin, niin enkös minä valvo...haukotus! Noh, parin kuukauden päästä on sitten yölläkin tekemistä...;)