Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Cheekillä voi olla bipo?

Vierailija
04.10.2016 |

Olen ollut siinä käsityksessä, että vain harva mt-ongelma on parantumaton ja aikalailla invalidisoiva vähintään osittain. Ja että näitä löytyy lähinnä kaksi: skitsofrenia ja maanis-depressiivisyys. Jotenkin tuntuu oudolta, että tällä artistilla olisi tuo jälkimmäinen. Siinähän mania- ja depressiovaiheet ovat erittäin vakavia, luulisi julkisuuteen vuotaneen tietoa jomman kumman vaiheen touhuista.

Tunnen kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivän naisen. Kun on mania päällä niin ei olla köyhiä eikä kipeitä, melkein kuin psykoosissa touhuaa ympäriinsä eikä tarvitse edes nukkua. Huulipunat leviää pitkin naamaa ja hameet lyhenee niin, että varmasti vilahtaa. Eikä mitään sairaudentuntoa, kaikki on vaan mahtavaa ja ostellaan menemään vaikka koko maailma. Depressiovaiheessa makaa täysin lamaantuneena kotona, ei hoida lapsiaan eikä itseään. Kerran koitti pakastaa itsensä talvella talon katolle, löydettiin kuin ihmeen kaupalla ajoissa ja helikopterilla vietiin sairaalaan. Jatkuvaa hulluutta.

Cheekistä ei jotenkin saa kuvaa ihan näin elämänhallintansa menettäneestä ihmisestä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cheekillä on myös S-vika!

Vierailija
2/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cheek on löytänyt hyvän lääkityksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet. Ei tarvitse muuta sanoa.

Vierailija
4/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä siksi, ettei siltä pää eikä korvat palellu.

Vierailija
5/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se Cheekillä rajoittuu hypomaniaan, joka voi olla hyvin tuotteliasta aikaa. Tuo tuttusi joutuu mitä ilmeisemmin maniaan, jossa katoaa elämänhallinta kokonaan.

Vierailija
6/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella se on melkein kaikilla. "Mää mokkasin rotvallin reunaan ja bipo lens."

Vierailija
7/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet. Ei tarvitse muuta sanoa.

Ai tämä joka ikiseen vaivaan nykyään tyrkytettävä Ketipinor?

Sano mun sanoneen, että ei mene kauaa kun tuo lääke todetaan vaaralliseksi, huonoksi. Se nyt vaan on ilmeisesti trendikästä ja helppoa tyrkyttää niin unettomuuteen kuin psykooseihin, kun bentsoja ei enää määrätä riippuvuusalttiuden takia.

Ap

Vierailija
8/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et sitten koskaan ole kuullut että bipoa on monenlaista?? Ykköstyypin, kakkostyypin jne.

Tunnet yhden ja jo vedät siitä johtopäätöksiä 😮

Taasen. Bipo joka lääkityksellä voi oikein hyvin

Vierailija
9/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut siinä käsityksessä, että vain harva mt-ongelma on parantumaton ja aikalailla invalidisoiva vähintään osittain. Ja että näitä löytyy lähinnä kaksi: skitsofrenia ja maanis-depressiivisyys. Jotenkin tuntuu oudolta, että tällä artistilla olisi tuo jälkimmäinen. Siinähän mania- ja depressiovaiheet ovat erittäin vakavia, luulisi julkisuuteen vuotaneen tietoa jomman kumman vaiheen touhuista.

Tunnen kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä kärsivän naisen. Kun on mania päällä niin ei olla köyhiä eikä kipeitä, melkein kuin psykoosissa touhuaa ympäriinsä eikä tarvitse edes nukkua. Huulipunat leviää pitkin naamaa ja hameet lyhenee niin, että varmasti vilahtaa. Eikä mitään sairaudentuntoa, kaikki on vaan mahtavaa ja ostellaan menemään vaikka koko maailma. Depressiovaiheessa makaa täysin lamaantuneena kotona, ei hoida lapsiaan eikä itseään. Kerran koitti pakastaa itsensä talvella talon katolle, löydettiin kuin ihmeen kaupalla ajoissa ja helikopterilla vietiin sairaalaan. Jatkuvaa hulluutta.

Cheekistä ei jotenkin saa kuvaa ihan näin elämänhallintansa menettäneestä ihmisestä.

Kyllähän bipoa on myös tyyppiä 2. Siinä ei tarvitse olla ihan maanisena kilisemässä ympäriinsä vaan voi muuten vain käyttäytyä vähän yliampuvasti ja liiallisella itseluottamuksella. Masennus taas sitten on helppo salata.

Vierailija
10/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maassamme toimii eri ammateissa keskuudessamme lukemattomia bipoja, taistellen masennusta vastaan ja saaden uskomattomia tarmonpuuskia ajoittain ... kaikilla se ei "pahene" sillä tavalla, että tarvitsisi sairaalahoitoa/ lääkitystä ja monet yrittääkin vaan pärjäillä itsekseen. Hypomanialla ja manialla on ero.

Vierailija
11/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo Ketipinor on niin hyvä lääke sekä maniaan että masennukseen, että ei ihme, että koko sairaus on kuin muisto vain! Koko kansalle tekisi hyvään, jos ketiapiinia laskettaisiin vesijohtoveteen.

Vierailija
12/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt käänät tv:n kakkoselle ja katot jare vs cheek dokkarin niin huomaat ettei ihan normaali ole.. sit kuuntelet sen sanoituksia jotka se on selkeästi tehnyt maniavaiheessa

Vierailija
13/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo Ketipinor on niin hyvä lääke sekä maniaan että masennukseen, että ei ihme, että koko sairaus on kuin muisto vain! Koko kansalle tekisi hyvään, jos ketiapiinia laskettaisiin vesijohtoveteen.

Amen.

Vierailija
14/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, et sitten koskaan ole kuullut että bipoa on monenlaista?? Ykköstyypin, kakkostyypin jne.

Kiitos hyökkäävästä ja veemäisestä vastauksestasi. No en ole kuullut, että niin rajuja eroja on tuon sairauden kanssa painivilla. Nyt sitten tiedän.

En tajua, miksi täällä pitää joka hämmästelyyn vastata niin kusipäisesti.

Ap

Vierailija
15/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on todettu ykköstyyppi mutta silti elelen ilman lääkitystä, harrastaen runsaasti liikuntaa ja noudattaen pääasiassa vihanneksista ja hedelmistä koostuvaa ruokavaliota proteiinia ja hivenaineita unohtamatta. En kyllä ole varma olisikohan diagnoosi sittenkin ollut virheellinen, sillä se diagnosoitiin minulla aikoinaan järkyttävien tapahtumien aiheuttaman levottomuusjakson perusteella. Minulle on tuputettu Ketipinoria mutta kuuleman perusteella se aiheuttaa vakavat fyysiset vieroitusoireet niin en halua. Deprakine ei toiminut ja Risperdalista vain lisääntyi hulluuden tunne sekä sain raskausoireet. Silloisena 18-vuotiaana alkoi maitoa erittyä rinnoista. Ei hyvä.

Vierailija
16/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt kun mietin Cheekin kappaleiden sanoituksia niin jotenkin alan ymmärtää. Olen luullut, että tekee laskelmoivasti provosoivia ja yliampuvia sanotuksia, että tavallaan kuuluu jotenkin siihen julkisuuskuvaan jota hakee. Mutta ehkä siinä on mukana sitä maniaakin (en ole ymmärtänyt erottaa hypomaniasta) ja sen tuomaa luovuuden hulluutta. Selittää paljon koko artistin tyyliä.

Kiitos kun moni on vastannut asiallisesti. Uutta minulle, koska olen aika lailla luonnollisesti ollut kosketuksissa ko. sairauteen vain tämän tuttavani kautta ja se on ollut pelottavaa katsottavaa. En ole mt-asiantuntija. Mutta ei Cheek varmasti helppo kaveri ole työhommissa. Ja siis nimenomaan katson tätä sen dokkaria nyt.

Ap

Vierailija
17/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut hirveät ennakkoluulot tuosta Ketipinorista ja yllätyin että Cheek syö sitä. Minulla ei ole bipoa, enemmänkin yleistynyttä ahdistusta ja adhd:ta. Joskus on kysytty haluanko Ketipinoria pienenä annostuksena unettomuuteen ja olen kieltäytynyt. Otan mieluummin lyhytvaikutteiset nukahtamislääkkeet ja Opamoxin tarvittaessa. Pelkään mitä Ketipinor tekee aivoille, mutta uskon että bipossa se on hyvä lääke.

Vierailija
18/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos hyökkäävästä ja veemäisestä vastauksestasi. No en ole kuullut, että niin rajuja eroja on tuon sairauden kanssa painivilla. Nyt sitten tiedän.

Ap

Mitä hyökkäävää tuossa "Bibon" vastauksessa muka on? Sen sijaan oma aloituksesi oli hyökkäävä ja lapsellisen yleistävä. Katso peiliin ennen kuin alat syyttelemään muita.

Vierailija
19/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Näin ohiksena en näe tuon toisen vastausta mitenkään veemäisenä tai hyökkäävänä. Cheek on kertonut kärsivänsä sairaudesta, ja hän tuskin valehtelee- jos kiinnostus herää silloin voi myös ottaa selvää enemmän kyseistä mielenterveysongelmasta asiallisista lähteistä. Se että tunnet yhden sairastuneen (etäisesti?) ja siten tiedät jo "mitä se oikeasti on" antaa kuvan ettei sinua kiinnosta kuin suureen ääneen ihmetellä muiden ongelmia.

Vierailija
20/24 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukulaisellani on myös kaksisuuntainen mielialahäiriö. Itse kuulin siitä vasta muutama vuosi sitten. En ollut koskaan huomannut hänen käytöksessään mitään ihmeellistä, sillä hänen lääkityksensä on ollut kunnossa. Jokunen aika sitten hän kuitenkin meni itse vähentämään lääkitystään, jolloin alkoi tavallaan ajoittain käymään "kierroksella" eli käyttäytymään hieman maanisesti. Ottaessaan lääkkeensä hän kuitenkin ainakin minun silmin käyttäytyy ihan normaalisti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä