Kotipalvelutyöntekijä valittaa, että on sotkuista ja kyselee outoja
Osa-aikaisella eläkkeellä oleva kotipalvelutyöntekijä on käynyt auttamassa kahdesti ja molemmilla kerroilla on "oikein istunut alas" kysymään, onko meillä aina ollut näin sotkuista vai onko tilanne karannut käsistä sairauteni aikana. Kerroin että sisustus on mitä on, kun ei minulla ole pitkään aikaan ollut mahdollisuutta esim. nostella painavia huonekaluja tai viedä kaatikselle rikkimennyttä sänkyä (joka on osiin laitettu olohuoneeseen odottamaan kyytiä) tai viedä kirpputorille pieniä vaatteita, joita en halua ilmaiseksi antaa. Tasoilla on tavaroita ja esim. mun meikit on levällään sivupöydällä, koska minulla ei ole mitään meikkipöytää eikä se auta kuin hetkeksi, jos ne siitä kerään jonnekin. Ei siis ole haisevia roskiksia viemättä, kusista vessaa, tahmaisia lattioita tai viikkokausien likaisia tiskejä ja pyykkejä. En oikein ymmärrä, mitä se kotipalvelutyöntekijälle kuuluu, kuinka "sotkuista" meillä on, kun hygienia on ok. Lisäksi hän kyseli sairaudestani jälkeenpäin ajatellen aika yksityiskohtaisesti - meillä on käynyt muitakin kotipalvelutyöntekijöitä aiemmin, ja he ovat olleet kyllä tehokkaita siivoojia, jotka eivät ole kommentoineet kodin "tasoa".
Kommentit (8)
Ihan asiatonta. Sisältyikö se haastatteluaika työtunteihin? Nimittäin ei ole ok silloin.
ei nekään sitten käytä mitään suhteitaan? Vaikka kaupungn talkkari hakisi sängynromun teiltä tilaa viemästä. Tietysti voi esteettistä silmää haitata tuollaiset yksityiskohdat ja samalla se leimaa sinua huonommaksi hänen silmissään. Käytännön asioita, joku kori meikeille ja tavaroiden organisointia, ensin olet hetken ja ajattelet miten sijoittaisit kamat ja sitten teet sen.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikaisella eläkkeellä oleva kotipalvelutyöntekijä on käynyt auttamassa kahdesti ja molemmilla kerroilla on "oikein istunut alas" kysymään, onko meillä aina ollut näin sotkuista vai onko tilanne karannut käsistä sairauteni aikana. Kerroin että sisustus on mitä on, kun ei minulla ole pitkään aikaan ollut mahdollisuutta esim. nostella painavia huonekaluja tai viedä kaatikselle rikkimennyttä sänkyä (joka on osiin laitettu olohuoneeseen odottamaan kyytiä) tai viedä kirpputorille pieniä vaatteita, joita en halua ilmaiseksi antaa. Tasoilla on tavaroita ja esim. mun meikit on levällään sivupöydällä, koska minulla ei ole mitään meikkipöytää eikä se auta kuin hetkeksi, jos ne siitä kerään jonnekin. Ei siis ole haisevia roskiksia viemättä, kusista vessaa, tahmaisia lattioita tai viikkokausien likaisia tiskejä ja pyykkejä. En oikein ymmärrä, mitä se kotipalvelutyöntekijälle kuuluu, kuinka "sotkuista" meillä on, kun hygienia on ok. Lisäksi hän kyseli sairaudestani jälkeenpäin ajatellen aika yksityiskohtaisesti - meillä on käynyt muitakin kotipalvelutyöntekijöitä aiemmin, ja he ovat olleet kyllä tehokkaita siivoojia, jotka eivät ole kommentoineet kodin "tasoa".
Suurin osa naisista elää ilman meikkipöytää ja meikit on meikkipussissa. Eikö muka ole ketään joka voisi tulla nostamaan huonekalut ja hakemaan kaatiakyorman? Facebook-ryhmissä on esim pakettiauton omistajia, jotka tarjotuu just tuollaiisin keikkoihin.
Ensimmäinen asiallinen kotipalvelutyöntekijä sitten teillä.
Tarkoitus katsos ei ole avuttomaksi apu vaan löytää sinusta ilmeisesti nuorehkosta ihmisestä ne voimavarat, jolla kotisi ei ole sekaisin.
Edelliset kotipalvelutyöntekijät ilmeisesti ovat pitäneet huolen ettei vessa haise kuselle?
Niin paljon helpompaa siivota, kun ei ole ylimääräistä tavaraa! Tässä syy miksi kysyy. Hän ei tahdo siivota rojun keskellä. Hommaa joku jaksava ihminen kärräämään romut yhteen huoneeseen. Huone jätetään siivouksen ulkopuolelle varastoksesi, niin homma alkaa sujumaan.
Been there! Done That!
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen asiallinen kotipalvelutyöntekijä sitten teillä.
Tarkoitus katsos ei ole avuttomaksi apu vaan löytää sinusta ilmeisesti nuorehkosta ihmisestä ne voimavarat, jolla kotisi ei ole sekaisin.
Edelliset kotipalvelutyöntekijät ilmeisesti ovat pitäneet huolen ettei vessa haise kuselle?
Olen täysin eri mieltä.
Haastattelijalla pitäisi olla psykologin tai sosiaalityöntekijän koulutus, koska täytyisi ymmärtää asiakkaan psyykeä ja kokonaistilannetta ammattimaisesti, eikä alkaa kysellä ehkä tilanteeseen sopimattomaan tyyliin. Ei, ei, sanon minä.
kotipalvelutyöntekijän toimenkuvaan kuuluu muutakin kuin siivoaminen. pidät heitä siis siivoajina? minäkin koittaisin puhua ja puuttua ennenkuin menee liian pitkälle eli tuohon kusiseen laariin ja tahmaiseen lattiaan. taisit ottaa liian henkilökohtaisesti?