Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Plussasin ja olen varmuudella ryyppännyt 3 kertaa raskauden aikana. Teenkö suosiolla abortin?

Vierailija
04.10.2016 |

En tiennyt raskaudesta, en olisi edes juonut jos olisin tiennyt. Perjaatteessa ajankohta on lapselle sopiva, mutta juuri työ ryyppääminen ja siinä samalla tupakan poltto (muuten en polta) pelottaa että lapsi saa kärsiä sen takia, syntyy vammaisena tai muuten kehityshäiriöisenä. Toki rakastaisin mahdollista lasta jos hänestä tulee erityislapsi, mutta jos omalla toiminnalla voin ehkäistä asiaa niin haluaisin että lähtökohdat olisivat edes hyvät.

Eli teenkö abortin?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei niitä lapsia aina suunnitella, eikä ap kertonut paljonko on viikkoja. alle12 varmaan kun keskytystä mietti, eikä sekään parissa päivässä etene kaikkineen verikokeineen jne mihinkään

Miten niin ei suunnitella? Eikö jokaisella lapsella ole oikeus syntyä vanhempien tahdosta olla aidosti vanhempia?

Nythän ap:lla on kahdeksan kuukautta aikaa suunnitella elämää tulevan lapsen kanssa.

AP, minua huolestuttaa sama asia. Olimme yrittäneet lasta pari vuotta, ja seuraavassa kuussa oli tarkoitus aloittaa lapsettomuushoidot. Olin aivan sata varma, että en ole raskaana, sillä minulla oli kaikki kuukautisia ennakoivat oireet. Kaveri oli kylässä ja join vähän reippaammallakin kädellä, osin ainakin lapsettomuushoitoihin liittyvän ahdistuksen vuoksi. Muutamaa päivää myöhemmin teinkin positiivisen raskaustestin. Nyt olen loppuvaiheessa raskaana ja voin vain toivoa ja rukoilla, että tuo yksi kerta ei aiheuttanut vauvalle mitään harmia. Normaalisti olin kierron loppupuolen juomatta koko kaksi vuotta.

Vierailija
22/32 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hupsi.  kaikki joutuisivat tekemään abortin jos tuolla perusteella tekisivät.  Suurin osa on jotain alkoholia ottanut raskausaikana ennen kuin tietää että on raskaana.  Minäkin ennenkuin tiesin.  Silti terve lapsi syntyi ja paljon fiksumpi kuin äitinsä.

Odota vain huoletta.  Onnea matkaan.

Vai että kaikki... Tiesitkö, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät juo lainkaan alkoholia? Tai ihmisiä, jotka lopettavat alkoholin käytön toivoessaan raskautta? Tai ihmisiä, jotka eivät nyt ryyppää niin usein, että just tuohon ennen plussausta -jaksoon sattuisi just se harvoin otettu alkoholi?

Olisi mielenkiintoista tietää, onko asiasta jokin tutkimustulos. En nimittäin millään tahdo uskoa tuota väittämääsi, että suurin osa olisi nauttinut alkoholia raskausaikana...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ovat tekemällä tehtyjä ja elin ihan normaalisti ne vuodet kun lapsia "tehtiin". Ja join siis myös alkoholia ennen plussaa. Molemmat lapset ovat perusterveitä ja fiksuja.

Vierailija
24/32 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Friiltä tuleva ohjelma (en muista virallista nimeä), jossa mammat eläneet synnytykseen asti tietämättään raskaudesta.

Nää mammat on ryypänneet sen 9kk ja synnyttäneet täysin terveen lapsen ja sinä mietit muutamaa ryyppy kertaa?

Älä tee aborttia ihan vaan siks että olet kolmasti ollut humpalla.

Vierailija
25/32 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ranskassa, Saksassa tai Italiassa suhteessa enemmän vammaisia kun noissa maissa yhä vieläkin juodaan viiniä vaikka olisi raskaana?

Vierailija
26/32 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä mies on?

Vierailija
27/32 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla oikea deeku tai narkkari että saa takuuvarmasti vammaisen/sairaan lapsen.

Vierailija
28/32 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän ei ikinä saisi ääneen sanoa, mutta ennen kuin raskaudesta tiesin olin poltellut röökiä, kannabista ja juonut alkoholia. Useammankin kerran. Plussasin rv10 paikkeilla, luulin menkkojen olevan myöhässä muista syistä. Minulle ei tullut mieleenkään, että vuosien yrittämisen jälkeen olisin muka raskaana eikä mitään oireitakaan ollut, mies sitten ehdotti josko tekisin varmuudeksi testin.

Sikiö kehittyi aivan kuten pitikin ja syntyi terveenä laskettuna päivänä. Ei tullut edes keltaisuutta. Kasvu on ollut tasaista, motorinen kehitys ikäisiään edellä, sosiaalisesti neuvolan mukaan taitava ja puheen kehitys vielä ihan normaalia. Ikää vasta alle 1,5v joten paha vielä sanoa onko kuitenkaan ns. normaali. Tähän asti kaikki vaikuttaa ihan hyvältä :).

Plussan jälkeen jätin kaikki päihteet ja herkutkin, söin terveellisesti ja liikuin paljon. Vetelin monivitamiinia ja kalaöljyä, yritin tosissani alkuraskaudesta huolimatta antaa sikiölle hyvät kasvuolosuhteet. Ja varmasti, jos muksu saa joskus vaikka korvatulehduskierteen tai jotain vakavampaa, niin tulen siitä syyttämään itseäni.

Vierailija
29/32 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olin juonut alkuraskauden aikana. Olin 9. viikolla menossa ennen kuin tajusin olevani raskaana (oireet olivat alkaneet vasta siis joskus 8. viikon tienoilla) ja kolme viikkoa aikaisemmin olin ollut baarissa juhlimassa syntymäpäivääni ja tuli otettuakin aika reippaasti. Alkuraskaus oli täysin oireeton, ainoa merkki raskaudesta oli lievä pahoinvointi haistaessani kanaa. Täysin terve poika syntyi, nyt on 2 vuotias ja edelleen täysin terve ja normaalisti kehittynyt kaveri. :)

Vierailija
30/32 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsin aborttia kuopuksen kohdalla, avioliitto ratkeili pahanlaisesti, ja oma mielenterveys siinä vierellä.

Olin niin varma ratkaisustani että join itseni kunnon tuubaan vaikka tiesin olevani raskaana. Keskeytysaika oli jo varattuna.

No: sitten kävi ilmi että halusimme lasta molemmat, ja että yrittäisimme tosissamme.

Lapsi nyt vuoden, kasvaa +käyrillä, terve ja aurinkoinen. Vaikka sillä olisi mikä aivokasvain niin meillä on ollut tosi hieno vuosi kaikin puolin.

On tutkimuksia joiden mukaan alkoholi saattaa vaikuttaa vaikka juomisen lopettaisi ennen raskautumistakin, näin mielenpiristykseksi.

Vierailija
31/32 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä join kuin sieni raskauden ekat viikot ja röökiä kului. Sattui olemaan aika vilkas aika elämässä - melkein joka ilta töistä baariin.

Loppui toki molemmat seinään heti kun raskaus selvisi. Raskaus sujui hienosti ja lapsi kaikinpuolin terve.

Vierailija
32/32 |
04.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teratologinen tietopalvelu - äidin lääkeneuvonta

Avoinna arkisin klo 9-12

09 4717 6500

(normaalihintainen puhelu)

Teratologinen tietopalvelu, äidin lääkeneuvonta, antaa tietoa hedelmällisyyteen, raskauteen ja sikiön kehitykseen haitallisesti vaikuttavista lääkkeistä ja muista ulkoisista tekijöistä sekä neuvoo imetyksen aikaista lääkitystä koskevissa kysymyksissä.

Teratologiseen tietopalveluun voivat ottaa yhteyttä raskautta suunnittelevat tai jo lasta odottavat äidit ja isät, terveydenhuollon ammattihenkilöt, apteekit ja viranomaiset sekä tiedotusvälineet.

Palvelu ei puutu äidin, raskauden tai lapsen hoitoon eikä määrää lääkkeitä. Palvelun ollessa suljettuna ota yhteys omaan neuvolaan tai äitiyspoliklinikkaan. Työssä tapahtuvaan altistumiseen liittyvät riskit kuuluvat ensisijaisesti omaan työterveyshuoltoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi