Plussasin ja olen varmuudella ryyppännyt 3 kertaa raskauden aikana. Teenkö suosiolla abortin?
En tiennyt raskaudesta, en olisi edes juonut jos olisin tiennyt. Perjaatteessa ajankohta on lapselle sopiva, mutta juuri työ ryyppääminen ja siinä samalla tupakan poltto (muuten en polta) pelottaa että lapsi saa kärsiä sen takia, syntyy vammaisena tai muuten kehityshäiriöisenä. Toki rakastaisin mahdollista lasta jos hänestä tulee erityislapsi, mutta jos omalla toiminnalla voin ehkäistä asiaa niin haluaisin että lähtökohdat olisivat edes hyvät.
Eli teenkö abortin?
Kommentit (32)
Jos ryyppäsit aivan alussa, et ole tehnyt vahinkoa.
Periaatteessa.
Alussa alkio ei ollut vielä välttämättä edes kiinnittynyt kohdun seinämään eikä saanut sinulta mitään myrkkyjä. Vioittumiseen tarvitaan pitkäaikainen suuri altistus, ei pari kolme ryyppykertaa ihan alussa mitään tee.
Kysy lääkäriltä mieluummin kuin täältä.
Aporti on murha ja sikisi myös saatanastal!,!!
Miten voi olla tietämättä raskaudesta?
Kun lasta aletaan suunnittelemaan jätetään alkoholi ensin pois ja sitten vasta ryhdytään tosi toimiin.
ei niitä lapsia aina suunnitella, eikä ap kertonut paljonko on viikkoja. alle12 varmaan kun keskytystä mietti, eikä sekään parissa päivässä etene kaikkineen verikokeineen jne mihinkään
Hyvinkin voi olla tietämättä raskaudesta. Esim. meillä on 8 vuotta lapsettomuutta takana. Alussa niuhotin että uskallanko juoda lasin viiniä jos olenkin raskaana. Kyllä siihen vuosien päästä väsyy eikä jaksa välittää.
Itse join tietämättä raskaudesta ja nyt vasta vuosien ja vuosien päästä on käynyt ilmi tosi ikävä asia joka saattaa liittyä siihen alkoholiin. Eli lapselle muodostunut aivoihin kasvain joka alkanut jo sikiövaiheessa.
Onko tämä provo? Alkuraskauden alkoholin käytöstä on ristiriitaisia tutkimustuloksia, solut ehtivät jakautumaan raskauden edetessä niin monta kertaa että niistä alkuperäisistä soluista ei lopputuotteessa aka vauvassa ole jäljellä juuri mitään. Korkki kiinni ja onnellista odotusta!
PS Monta vuotta lasta yrittävien on hivenen hankalampi luopua kokonaan alkoholista yrityksen ajaksi kuin "kerrasta tärppää" - tyypeillä. Itsekin vedin juuri ennen plussaa oikein kunnon lärvit ja poika on koko ikänsä ollut kehityksessään ikäisiään edellä. Kehitykseen vaikuttaa niin moni asia.
Vierailija kirjoitti:
Itse join tietämättä raskaudesta ja nyt vasta vuosien ja vuosien päästä on käynyt ilmi tosi ikävä asia joka saattaa liittyä siihen alkoholiin. Eli lapselle muodostunut aivoihin kasvain joka alkanut jo sikiövaiheessa.
Eihän tuossa tilanteessa voi tietää, että johtuuko kasvain alkoholista vai jostain muusta. En ole koskaan kuullut, että aivokasvain voisi johtua edes alkoholialtistuksesta.
Jos sulla on varaa, ja viikkoja vaikkapa alle 10 vielä niin käypä yksityisellä varhaisultrassa. Jos siellä löytyy syke ja viikkoja vastaava alkio/sikiö, niin todennäköisesti kaikki on hyvin. Julkisella tehdään vielä nt-ultra n. viikolla 11-12 ja rakenneultra n rv 18-20. Jo tuossa nt-ultrassa näkyisi vakavat rakenneviat ja jos osallistut seulontoihin, saat riskiluvut kromosomipoikkeamille.
Älä tee aborttia, jos kerran vauva on tervetullut. Valitettavasti voin kokemuksesta sanoa, että voit joskus katua sitä ja paljon. Varsinkin, jos joudut tilanteeseen, ettet yhtäkkiä voikaan saada enää lapsia tai sinulle tulee ero.
Jos tuosta tulisi lapselle joku vamma niin suurin osa ihmisistä olisi vammaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa tilanteessa voi tietää, että johtuuko kasvain alkoholista vai jostain muusta. En ole koskaan kuullut, että aivokasvain voisi johtua edes alkoholialtistuksesta.
Tämä ei ole normaali aivokasvain, osittain epämuodostuma/osittain kasvain. Epäily on tästä yhteydestä ja ajallisesti täsmää täysin. En silti aborttia menis tekemään ap:na.
Pliis soita neuvolaan ni ne kertoo et turhaan panikoit.
Tämä ei ole provo eikä lapsi olisi todellakaan suunnilteltu, mutta minun ja miehen elämäntilanne sattuu olemaan nyt suht sopiva lapsen kannalta, sillä muutettiin omakotitaloon puoli vuotta sitten. Tarkoitus oli alunperin asua tässä pari vuotta ja alkaa sitten suunnitellusti tekemään lasta, mutta nyt tilanne on sellainen että lapsi on nyt jo tervetullut taloon, eli sen takia en tekisi aborttia. Tuo tulevan lapsen kehitys ja mun juominen näin raskauden aikana mietityttää. Olen varaamassa aikaa neuvojjaam, mutta arviolta olen 5. viikolla raskaana jos kotitestiin on luottamista ja omiin arvioihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
ei niitä lapsia aina suunnitella, eikä ap kertonut paljonko on viikkoja. alle12 varmaan kun keskytystä mietti, eikä sekään parissa päivässä etene kaikkineen verikokeineen jne mihinkään
Miten niin ei suunnitella? Eikö jokaisella lapsella ole oikeus syntyä vanhempien tahdosta olla aidosti vanhempia?
Tämän takia tarvittaisiin kunnon kontrolloitu tutkimus, jossa odottavat äidit nauttisivat eri määriä alkoholia eri aikaan raskautta, jotta saataisiin kunnolla selville mikä määrä ja milloin on haitallista sikiölle. Mutta ei aina joku bullshit eettinen lautakunta on häiritsemässä.
Älä hupsi. kaikki joutuisivat tekemään abortin jos tuolla perusteella tekisivät. Suurin osa on jotain alkoholia ottanut raskausaikana ennen kuin tietää että on raskaana. Minäkin ennenkuin tiesin. Silti terve lapsi syntyi ja paljon fiksumpi kuin äitinsä.
Odota vain huoletta. Onnea matkaan.
On erittäin epätodennäköistä, että mitään vaurioita tulisi jos joit ennen viikkoa 5-6. Lisäksi todennäköisin seuraus on keskenmeno.
Et tietenkään tee. Todennäkösyys siihen, että kolme ryyppäyskertaa olisivat vahingoittaneet lasta, on hyvin pieni.