EN ole raskaana - älä kysy!
Kyllä taas niin kovin "ilahdutti", kun puolituttu kyseli asiasta tänään.
Mahani on valtava pallo. Suhteettoman suuri muuhun kroppaan verrattuna. Ja kyllä, se näyttää ihan samalta kuin joskus keskiraskaudessa. Syyt tähän ovat seuraavat:
- Huonot geenit, "helposti venyvä" kudostyyppi
- Takana kaksi raskautta suht korkeassa iässä (35 ja 38 vuotta)
- Molemmat lapseni olivat isokokoisia syntyessään (toinen himpun yli, toinen himpun alle 4 kg)
=> Näistä johtuen minulla on useammankin lääkärin erittäin suureksi toteama, lähes 10 cm:n levyinen vatsalihasten erkaantuma (diastasis recti). Ja kyllä, olen treenannut syviä vatsalihaksia viime vuosina paljonkin. Tämän kokoinen diastaasi nyt vain ei pelkällä jumpalla häviä, vaikka syvät lihakset ovatkin nyt kohtuullisen vahvat.
- Palloefektiä korostaa lähes jatkuva vatsan turvotus, jonka takana ovat toiminnalliset vatsavaivat, joita ei ole mitenkään omiaan vähentämään se, että paksusuoleni on poikkeuksellisen pitkä ja mutkainen (tähystyksessä todettu)
Kaikesta yllämainitusta johtuen olen siis nuoremman lapseni syntymästä asti (nyt jo kuuden vuoden ajan) näyttänyt siltä kuin olisin edelleen raskaana. Lisäksi kärsin jatkuvista eriasteisista vatsa- ja selkäkivuista. Maha aiheuttaa myös samankaltaisia pukeutumisongelmia kuin raskaus; sukkahoujen vyötärö menee helposti rullalle mahan alle ja istuvia housuja on hankala löytää. Lisäksi monet vaatteet korostavat pallomahaa, ja joudunkin aika tarkkaan valitsemaan, mitä päälleni puen. Liikuntaharrastuksistakin ovat viime vuosina karsiutuneet ryhmäliikuntalajit, joissa joutuu olemaan "esillä" - ei vain huvita esitellä tätä kroppaa tiukoissa vaatteissa.
Voin kertoa, että tilanne v*tuttaa jo valmiiksi. Toistuvat raskausutelut muistuttavat siitä silloinkin, kun ei ole aktiivisesti mielessä.
En jaksa kaikkea yllä kerrottua jokaiselle utelijalle ladella, vaikka pitäisi kai niin tehdä. On se nyt p**kele, kun joutuu jatkuvasti selittämään terveysongelmiaan kaiken maailman uteliaille kumminkaimoille.
Kommentit (3)
Mulla samanlaisia ongelmia. Mun ratkaisu: käytän korsettia enkä syö päivisin juuri mitään. Illalla voi sitten vetää masun palloksi.
Ajattelin että Silja on tullut tänne mammapalstalle avautumaan