Refluksi ja kipeä kurkku
Minulla on lääkitys refluksiin, mutta silti usein tulee kurkku todella kipeäksi. Takaisinvirtausta öisin varsinkin. Varmaan syömiset vaikuttavat, vaikka olenkin yleisesti ottaen aika tarkkana ruokavaliosta... Onko kohtalotovereita? Miten saatte kurkun rauhoittumaan huonon vaiheen jälkeen? Itse yritän olla pari pv taas tosi tiukalla ruokavaliolla ja vältän syömistä ilta kuuden jälkeen, mutta joka kerran kun tilanne pahenee olen aina yhtä ihmeissäni... Normaalistihan sitä ajattelee että lääkitys parantaa vaivan pikkuhiljaa, eikä se säännöllisesti pahenisi.
Kommentit (13)
Minulla ei kyllä saa mitenkään hoidettua syömällä hyvin, se tuntuu elävän omaa elämää. Välillä kipua ja palan tunnetta kurkussa, välillä taas ei. Alkoholi ja kahvi ärsyttää eniten, mutta ei aina.
Mulla kans. Yleensä yhtenä yönä tullut polte kuitenkin paranee päivässä. Silti niiden tulo on usein yllätys, että mitäs sopimatonta minä nyt olen syönyt/tehnyt... Tänäänkin polttelee, vaikka on kuuri menossa.
Mulla vaikuttaa myös kaikenlainen fyysinen tekeminen: harrastan ratsastusta, ja mun pitää aina ottaa lääke ennen kuin lähden ratsastamaan, koska ratsastaminen närästää tosi paljon! Kaikki jumppaaminen on poissa laskuista tosi pitkään ruokailun jälkeen. Päiväunia en nuku oikeastaan koskaan, koska makaaminen on niin huono juttu refluksin kannalta.
1
AP täällä, kiitos nopeista vastauksista! Mulla on myös korotettu sängyn päätyä. Otan lääkkeen aamulla, täytyy alkaa koittaa ottaa se illalla, siitä voisi olla hyötyä! Mulla on sama tunne, että joskus kestää jotakin ruokaa hyvinkin, ja sitten toisella kertaa tulee ihan armoton polte... pahinta on se kun öisin herää yskimään, kun olo on kuin tukehtuvalla, siis limaa ja nestettä. Mulla ei alunperin ollut tämä ongelma näin paha, mutta on viime kuukausina pahentunut ihan kamalaksi. Täytyy odotella pari kk vielä tähystystä kun edellisestä on aikaa vasta 3kk. Silloin ongelma oli minimaalinen, mutta lääkitys aloitettiin. Luulin jo voivani sen lopettaa, mutta sitten tuli stressaava elämäntilanne ja yhtäkkiä tääkin paheni tosi paljon. Tajuan tietysti että stressillä on suuri vaikutus, mutta ihmetyttää silti, koska normaalisti kuukausi tähystyksen jälkeen pitäisi jo olla kaiken taas kunnossa, mutta kävikin päinvastoin.
Suunnitteleeko kukaan leikkaukseen menemistä? Lueskelin aamulla siitä ja osa jutuista on niin pelottavia, että tuntuu, että tilastojen mukaan harvinaiset pieleen menemiset onkin onnistumisia tavallisempia. Vai eikö ne joilla leikkaus onnistuu vaan vaivaudu kertomaan siitä???
Mä otan happosalpaajan aamulla ja illalla. En pysty olemaan ilman. Mulla aika tiukka ruokavalio enkä juo esim.kahvia. Viime vk söin ravintolassa vahingossa jotain mausteista, johan närästi pari pv. Mulla löysä vatsanportti eli takaisinvirtausta tulee vaikka seisaallaan olisi. Juokseminen on ihan poissuljettu ja hyppiminen. Kantsii myös juoda eri aikaan kuin syö.
Ap vielä, mullakin on löysä vatsanportti ja epäilen myös, että siitä johtuu, mutta silti ihmettelen niin nopeaa huononemista. En juo alkoholia enkä myöskään kahvia, mausteita välttelen, kuten myös sitrushedelmiä, grillattua/käristettyä ruokaa, jne.
Aika paljon lääkitystä sulla, jos kaksi kertaa pv. Kauanko olet jo joutunut syömään niitä lääkkeitä? Niitähän ei suositella varsinkaan pitkäaikaiseen käyttöön tuollaisissa määrin.
Onko kukaan kokeillut tehdä palleaharjoituksia vahvistaakseen sitä vatsaporttia? Luin jostakin sellaisen olevan avuksi.
Stressi pahentaa mulla oireita. Jos elämäntilanne on hankala niin sen kyllä tuntee fyysisesti.
Mulla on myös löysä vatsanportti. Kävin tosi kokeneella erikoislääkärillä, eikä hän suositellut leikkausta. Stressi todellakin vaikuttaa paljon refluksiin! Mulla tuo lääkkeen ottaminen illalla paransi tosi paljon vaivaa, nykyään pystyn olla välillä ilmankin lääkettä.
-
Mulla auttoi oikeasti tuo lääkärissä käyminenkin! On niin hyvä ja ymmärtäväinen lääkäri. Olin tosi pitkään vastaanotolla ja hän kyseli paljon elintavoistani ym.
-
Näitä neuvoja usein tarjotaan: muista pureskella ruoka hyvin ja hitaasti. Älä syö vatsaa liian täyteen. Kokeile laihduttaa muutama kilo - voi auttaa normaalipainossakin (ei tietenkään silloin, jos painoindeksi on lähempänä normaalipainon ala- kuin ylärajaa).
1
Niin, ja mä harrastan joogaa ja pilatesta: koen, että niistä on apua.
1
Täällä kanssa vaikea refluksi ja kaikki lääkkeet käytössä mitä lääkäriltä ja apteekista saa. Kannattaa kokeilla sitruunamehua, ihan sitä mausteena käytettävää, itsellä se toimii paremmin kuin lääkkeet vaikeimpaan refluksiin. Myös jogurtti on hyvä helpottaja. Kaikki keinotekoiset makeutusaineet kannattaa jättää pois.
Välillä tuntuu että olis pitänyt syntyä märehtijäksi kun kaikki nousee takaisin pureskeltavaksi. Nyt olen raskaana ja oireet on kahta tympeämmät. Mulla on löysä läppä ja toisessa päässä mahalaukkua liian pieni aukko suolistoon päin. Eli ruokailut usein, pureskelu huolellisesti ja nukkuminen ylävartalo kohotettuna. Onneksi vatsassa tai suolistossa ei ole mitään ongelmia, hyvässä kunnossa on. Keväällä tähystettiin ylä- ja alakautta.
Reflux vaikuttaa olevan yleisempi kuin luulinkaan. Siitä päätellen että olet lääkityksellä, voi olettaa että olet käynyt lääkärillä.
Otaksun, että lääkäri on kertonut kaikki perusasiat.
Minulla oli myös reflux ongelma toistakymmentä vuotta sitten, mutta san sen rauhoittumaan
ottamalla "järjen käteeni".
En halua syödä lääkkeitä ja ne lääkkeet, jotka lääkäri määräsi jäivät suurimmaksi osaksi syömättä.
Tein oman arvion syistä, jotka johtivat vatsahappojen nousuun ruokatoveen. Minimoimalla ne syyt reflux poistui ajan kanssa, eikä ole kiusannut yli kymmeneen vuoteen.
Mulla on auttanut eniten sängyn pään nostaminen. Meillä on päätypuolen jalkojen alla sellaiset miehen nikkaroimat palikat. Otatko lääkettä aamulla vai illalla? Mä otan illalla, koska makuuasento on mulla se pahin aiheuttaja. Mulla on myös se, että illalla ei toki sovi mässäillä, mutta ei myöskään mennä tyhjällä mahalla nukkumaan! Kannattaa vähän kokeilla eri juttuja, se on niin yksilöllistä, mikä sopii ja mikä ei.