Uusperheen asuminen
Pohdin tässä, miten asiat tulisi järjestää. Olemme muuttamassa yhteen, miesystäväni, minä ja kolme lastani. Miehen kaksi lasta asuvat meillä myös mahdollisuuksien mukaan, lähivanhempi on kuitenkin heidän äitinsä. Asunto on minun. Mietin miten asumiskulut olisi järkevää jakaa. Jonakin päivänä olemme ostamassa myös yhteistä, isompaa asuntoa. Minulle on tärkeää että tämän kyseisen asunnon arvosta omaisuutta siirtyy omille lapsilleni. Tästä syystä tuntuisi hullulta että miesystäväni esim lyhentäisi asuntolainaani. Miten tällaisessa tilanteessa kannattaisi toimia..., jakaa muut asumiskulut puoliksi ja minä maksan yksin lainan..? Ja onko jotakin pykäliä tms mitä tulisi ottaa huomioon? Kiitos asiallisista vastauksista.
Asumiskulut per pää eli sinä maksat enemmän kuin miesystäväsi. Miesystävän lapset ovat kai niin vähän teillä, että ei kovin tule kuluja, muuta kuin ruoka. Siinä vaiheessa, kun myyt vanhan asuntosi, niin rahulit lapsille ja lahjavero maksuun. Sitten ostatte yhteisen asunnon. Naimisiinhan ei kannate teidän tapauksessa mennä ilman avioehtoa.