Kipeä kyhmy kaulalla
Olen 27 vuotias nainen ja olen ihan paniikissa että minulla on jotain vakavaa. Noin 6kk sitten alkoi ensin sykkivä kipu korvassa joka jatkui muutaman päivän. Kipu meni pois ja tuli taas viikon päästä uudestaan. Kipu alkoi tuntua myös kaulalla vasemmalla puolella noin sentin leuasta alaspäin. Silloin myös huomasin jonkun parin samassa kohtaa kaulalla. Olen kaksi kertaa näyttänyt Patria ohimennen terveyskeskuslääkäreille mutta he eivät edes tunteneet sitä.
Nyt kuitenkin patti on kasvanut ja kipu on sykkivää ja jokapäiväistä. Hiplaan sitä koko ajan ja yritän tunnustella onko se kova, mielestäni on kova eikä juuri liiku. Kyhmy on noin kananmunan kokoinen.
Olen lukenut netistä kaikki kamaluudet ja pelkään syöpää.
Saman puolen jossain alahampaassa on iso reikä joka on myös välillä kipeä. Mutta voiko se tehdä isoa Patria kaulalle. Mielestäni kohta ei ole imusolmukkeisiin vaan enemmänkin tuossa keskellä kaulaa heti sen alla kun nielee.
Kävin to suupolilla ja sain antibiootit, josko patti sillä lähtisi. Siellä lääkäri heti siis tunsi tämän kyhmyn mutta ei osannut sanoa sen enempää.
Olipa sekava teksti, toivottavasti joku osaa auttaa.
Kommentit (15)
Nyt syöt sen antibioottikuurin ja katsotaan lähteekö patti sillä. Jos ei lähde niin ota yhteyttä samaan lääkäriin.
Hampaiden huono kunto on yleinen syy kaulan alueen tulehduksiin. Mutta niin on imusolmuketulehdus, tuberkuloosi, jänisrutto, lymfooma yms.
Jos patti ei poistu antibiootilla niin seuraavat tutkimukset on kaulan ultra ja ohutneulanäytepatista.
Varaa aika hammaslääkäriin ja yritä miettiä muita asioita lääkekuurin ajan.
T. Entinen patti potilas
Juu näin sovittiinkin että jos ei kuuri auta niin otan yhteyttä ja menen kaulan ultraan.
En vaan pysty olla ajattelematta muuta ja olen ihan paniikissa. Olin 3 viikkoa sitten kipeä ja silloin patti olo vieläkin kipeämpi. Nyt olen taas jostain syystä kipeä ja Patria vihloo kokoa ajan. Myös molempiin korviin ja johonkin alahampaaseen sattuu.
Ainakaan vielä lääke ei ole auttanut mitään vaan tulin vaan uudestaan kipeäksi. Kuumetta minulla ei koskaan ole..
AP
Monet hermoilevat erilaisten kaulapattien takia. Itsekin juuri kävin näyttämässä paria pattia kaulalla, jotka olleet jo pidempään. Lääkäri ei niitä kuulemma tuntenut, sanoi että hieman suurentuneet solmukkeet siellä. Hyvä ettei nauranut päin naamaa. Ärsyttää tuo lääkäreiden asenne; miksei voi kohdella huolissaan olevaa ihmistä reilusti vaan vähätellään? En tiedä mistä tuollaisia patteja muka yhtäkkiä ilmaantuu jos ei ole selkeästi ollut mitään flunssaa tms tulehdusta hiljattain. Tsemppiä ap:lle patin kanssa, hyvä että se on nyt seurannassa. Ota uudestaan yhteyttä lääkäriin jos ei ala pienenemään lääkekuurilla.
Kuulostaa tulehdukselliselta syyltä, ei todellakaan lymfoomalta (jotka ovat yleensä kivuttomia). Mutta yhtä kaikki, kyllähän se tulehduskin on pois hoidettava.
Minulla ollut samanlainen. Se oli tulehdus. Hampaassa paikan alla oli myös tulehdus. Mene hammaslääkärillle jotta ottavat hammasröntgenin. Siitä näkee tulehduksen.
Ymmärrän paniikin tunteesi ja tiedän että tämä kuulostaa pelkäävän kannalta tyhmältä, mutta rauhoitu. Käy kävelyillä, tapaa ystäviä ja perheenjäseniä. Katso Mielummin vaikka leffoja tai sarjoja kuin googlaat terveyssivuja. Tiedän ettei se ole helppoa, googlailin itsekin, mutta yritä.
Sinun pattisi on nyt huomattu olet hoitopolun alussa. Hyvällä tsäkällä kaikki hoituu antibiootilla, mutta vaikka ei hoituisikaan niin meillä on todella laadukas erikoissairaanhoito. Prosessi etenee ultran, ohutneulanäytteen ja verikokeiden jälkeen korvalle. Tarpeen mukaan otetaan tt-kuvat ja pet-kuvat ennen kaulan dissektiota. Tulosten mukaan valitaan hoidot.
Toi tubi vaihtoehto on hoitojen kannalta varmaan yhtä kurja kuin lymfooma.
Kaikkien todennäköisemmin sulla on vaan joku yleistulehdus kaulalla jonka hoitaa antibioottikuuri.
Voimia tähän epätietoisuuden aikaan
- entinen pattipotilas
Vierailija kirjoitti:
Monet hermoilevat erilaisten kaulapattien takia. Itsekin juuri kävin näyttämässä paria pattia kaulalla, jotka olleet jo pidempään. Lääkäri ei niitä kuulemma tuntenut, sanoi että hieman suurentuneet solmukkeet siellä. Hyvä ettei nauranut päin naamaa. Ärsyttää tuo lääkäreiden asenne; miksei voi kohdella huolissaan olevaa ihmistä reilusti vaan vähätellään? En tiedä mistä tuollaisia patteja muka yhtäkkiä ilmaantuu jos ei ole selkeästi ollut mitään flunssaa tms tulehdusta hiljattain. Tsemppiä ap:lle patin kanssa, hyvä että se on nyt seurannassa. Ota uudestaan yhteyttä lääkäriin jos ei ala pienenemään lääkekuurilla.
Kaulalla on paljon imusolmukkeita ja laihoilla ne tuntuu helposti sormiin. Itsekin tunnen kaulaltani 5-6 imusolmuketta.
Kiitos kaikille nopeista vastauksista. Epätietoisuus on kyllä karmivaa! Toivon todella että antibiootti auttaisi ja pian. Hammaslääkäriin pitää mennä heti ensi viikolla, jos siellä on joku karsee tulehdus. Kyllä siellä ainakin iso reikä on, sen tiedän.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille nopeista vastauksista. Epätietoisuus on kyllä karmivaa! Toivon todella että antibiootti auttaisi ja pian. Hammaslääkäriin pitää mennä heti ensi viikolla, jos siellä on joku karsee tulehdus. Kyllä siellä ainakin iso reikä on, sen tiedän.
AP
Tsemppiä! Mulla on toisenlainen terveyshuoli tällä hetkellä ja ei jumalauta, menin minuutiksi googleen ja olen sen jälkeen itkenyt pari päivää. Eli ei ei ei sille polulle ollenkaan! Sieltä löytyy kaikki ne tapaukset joissa oireet jäivät pysyviksi loppuelämäksi, olivat kuolemaksi jne jne. Niiden lukemisesta ei hyödy mitään. Olen itsekin lääkärin hoidossa ja pitäisi nyt luottaa siihen että kyllä tämä järjestyy mutta yksin kotona on ihan kamalan paha olla... Perhe on kaukana eikä mulla oikein ole kaveria jolle soittaa. Siispä kirjoitin tänne sulle - ei nyt huolehdita turhaan! Kyllä nää asiat vielä järjestyy parhain päin, uskotaan siihen :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Tsemppiä! Mulla on toisenlainen terveyshuoli tällä hetkellä ja ei jumalauta, menin minuutiksi googleen ja olen sen jälkeen itkenyt pari päivää. Eli ei ei ei sille polulle ollenkaan! Sieltä löytyy kaikki ne tapaukset joissa oireet jäivät pysyviksi loppuelämäksi, olivat kuolemaksi jne jne. Niiden lukemisesta ei hyödy mitään. Olen itsekin lääkärin hoidossa ja pitäisi nyt luottaa siihen että kyllä tämä järjestyy mutta yksin kotona on ihan kamalan paha olla... Perhe on kaukana eikä mulla oikein ole kaveria jolle soittaa. Siispä kirjoitin tänne sulle - ei nyt huolehdita turhaan! Kyllä nää asiat vielä järjestyy parhain päin, uskotaan siihen :).
Toivotaan näin! Tsemppiä sullekkin omaan terveyshuoleen :) Ei kyllä kannata koskaan mennä googlettelemaan näitä hommia mutta AINA kuitenkin teen niin! Ja luen vielä samat palstat monta kertaa läpi. Kyllä on ihminen tyhmä välillä
Olen käynyt useasti hammaslääkärissä viimeisin 6kk aikana. On vedetty yksi hammas, tehty yksi juurihoito ja paikattu pari. Hampaani ovat olleet aina huonot ja raskaana ollessani oksensin 26 viikkoa putkeen mikä tuhosi hammaskaluston lopullisesti.
AP
Kävin nyt lääkärillä. Tutki ja tunsi patin jossain siinä ruston kohdalla. Katsoi kurkkuun ja sanoi että minulla on selvästi reinken ödeema, ja kysyi poltanko. Sanoin että juu olen polttanut on/off ja nyt ollut noin kuukauden polttamatta. Sanoi että se johtuu siitä ja pelotteli että voin saada sen takia nyt karsooman. Olen aivan paskana nyt ja pelottaa ihan helvetisti. Määräsi minut kaulan ultraan.
Ultrasta ei mitään löytynyt. Kyhmyn ja sen kivun selitti sillä että mahahapot nousevat ylös jotka on tulehduttanut jonkun kohdan kurkusta. Määräsi tähän 3kk happosalpaaja lääkityksen. Lääke kuulemma vaikuttaa vasta 1,5 kk kuluttua. Soitti äsken ja sanoi että on hieno homma ettei ultrasta löytynyt mitään. Silti mietin että mistä se sykkivä kipu oikein johtuu ja onko mahdollista että minulla on joku kurkunpään tms kasvain jota ei vaan ultra nää. Että olisi jotain häikkää äänihuulissa..vaikka ei ääneni ole edes käheä.
Lääkäri kuitenkin vähän lohdutteli että syövän tms voi aikalailla sulkea pois koska ultra on kuulemma niin hyvä keino nähdä kaikki asiat. Aloin melkein itkemään kun se lääkäri alkoi puhumaan jostain karsinoomasta.
AV
Ei tule mitään. Nyt itken kotona ja pelkään että entä jos lääkäri ei tajunnut oireitani ja minulla onkin joku syöpä. Luin ruokatorven ja kurkunpäänsyövästä ja nyt kun mietin niin minulla on usein nielemisvaikeuksia ja hengenahdistusta. Varsinkin nyt tänään kun olen asiaa koko ajan miettinyt.
Pitäisikö kuitenkin varata aika vielä ruokatorven tähystykseen? Tai entä jos minulla onkin joku kasvain jossain tuolla kurkussa mitä ei ultrasta näkynyt? Olen ihan paniikissa ja pelkään että kuolen.
AP
Menet niin monta kertaa lääkärille, että saat avun, jos tunnet, että jotain ei ole kohdallaan. Kukaan muu sinusta ei pidä huolta kuin sinä itse, sen olen oppinut kantapään kautta.