5 kk:n ikäisen nukkumisesta
Hei vaan!
Onkohan tämä normaalia vai olisiko teillä kokeneimmilla vinkkejä parempiin päiväuniin?
Tyttömme laitetaan yöunille iltavellin/-maidon jälkeen n. klo 21 - 22. Hän syö (juo maitoa) seuraavan kerran n. klo 4 - 7 välisenä aikana, jonka jälkeen nukkuu vielä aamu klo 7.30 - 8.30 asti. Hiukan ajat saattaa toisinaan heittää, mutta näin pääpiirteittäin.
Aamulla kun ollaan " virallisesti" herätty, vaihdettu päivävaatteet ja juotu aamumaito tai -velli, ollaan jonkin aikaa hereillä ja sitten yleensä otetaan sellaiset ½-tunnin unoset (harvoin tunnin). Soseita syödään tossa n. klo 10.30 - 11. Loppupäivä onkin sitten ihan arvonnassa. Yleensä noiden aamunokosten jälkeen nukutaan kahdet tai kolmet ½-tunnin unet ennen yöpuulle käymistä pitkin päivää. En saa tyttöä nukkumaan iltapäivällä pitempiä yhtäjaksoisia unia (esim. 2 - 3 tuntia). Jos menemme vaunuilemaan, tyttö nukkuu vaunuissakin yleensä ensin ½-tunnin verran, herää ja sitten ehkä nukahtaa uudelleen. Vaunuissa hän ei yleensä nuku sen jälkeen kun vauhti pysähtyy, hyvällä onnella 20 - 30 minuuttia. En ymmärrä, miksi uni katkeaa päivisin aina tuon maagisen ½-tunnin jälkeen, se on melkein kellosta katsottavissa, kuinka kauan uni kestää. Yöt menevät kuitenkin hyvin.
Olisi hirmu kiva saada tyttö nukkumaan edes yhdet pidemmät unet päivisin, niin että voisi itse tehdä jotain kotihommia tai ottaa itsekin pienet päikkärit, mutta tällä rytmillä se ei onnistu.
Ensikertalainen ottaisi kaikki hyvät vinkit kiitollisuudella vastaan!!!
Kommentit (4)
Ja mistä näitä aina tietää, onko kuuma vai kylmä vai ilmaa masussa vai kakka tulossa vai nälkä taas, vai mikä... vai vaan tylsää ja maailma ihmeitä pullollaan eikä malttaisi nukkua tai joku ääni häiritsee ja herättää. Esikoinen ainakin alkoi nukkua sitten joskus puolen vuoden iän jälkeen paremmin niitä päikkäreitä, yhä paremmin vuoden ikään asti ja sitten muutenkin huono nukkuja. Vajaa 2v lopetti kokonaan päikkärit. Samanlainen huono nukkuja tämä toinenkin meillä näyttää olevan. Tosin yöt nukkui aluksi putkeen tai yhdellä syötöllä, nyt ei enää sitäkään. :)
Parhaiten saan itse vauvani nukkumaan niin, että vaunuihi ja ulos ja kävelylenkille. Tai jos herää, niin työnnän just sen verran, että rauhoittuu ja pysäytän taas. Noin on nukkunut jopa 3h päikkäriä... ja tämä vain maalla mummolassa missä ei äänen ääntä kuulunut talvisäässä.. sitten alkoi jo mammaa huolestuttaa ja piti herättää vauva... ;)
Ollaan me äidit hassuja. Yritetään saada lapsemme nukkumaan ja sitten kun joskus nukkuvat kunnolla ja pitkään niin huolestutaan että kuinka se näin kauan nukkuu.. Minä ainakin olen tämmöinen.. :-)
Meillä nukutaan vähän samalla lailla, paitsi että unisykli on 45 min :)
Nyt on alkanut sillon tällön olemaan jopa 2 h unia ulkona.
" Toiskertalaisellakin on sormi suussa yhtä lailla
Ja mistä näitä aina tietää, onko kuuma vai kylmä vai ilmaa masussa vai kakka tulossa vai nälkä taas, vai mikä... vai vaan tylsää ja maailma ihmeitä pullollaan eikä malttaisi nukkua tai joku ääni häiritsee ja herättää"
HYVIN sanottu ;) Toinen lapsi mullakin, mutta aina ihmeissään. Ja jos nukkuu liian kauan, niin samanlainen oon kuin Tonton :D
Tonton:
Ollaan me äidit hassuja. Yritetään saada lapsemme nukkumaan ja sitten kun joskus nukkuvat kunnolla ja pitkään niin huolestutaan että kuinka se näin kauan nukkuu.. Minä ainakin olen tämmöinen.. :-)
Nyt on vaan ollut viikon verran yöt aikas levottomia! Viime yönä heräs varmaan 2h välein ja rauhoittui vaan tisuun...päivisinkin ollut aika levoton. Kantaa on saanut. Pitäskö hankkia sellainen kävelytuoli?
Mutta nyt meni jo alkup. aiheen vierestä...
Meillä vauva heräili myös aikaisemmin vaunuissa... Huomasin että olin puettanut liikaavaatteita ja poika heräsi siihen kun oli kuuma. Joskus oli myös ilmaa masussa.