Miten tehdä lastensuojeluilmoitus henkisestä väkivallasta?
Mitä sellaiseen siis kannattaisi laittaa? Lastensuojelu on jo monesti ilmoittanut, että he ovat "kädettömiä", ja että heidän on erittäin vaikea todentaa muuta kuin fyysistä väkivaltaa. Kuitenkin henkinen väkivalta on todellinen ongelma, ja aiheuttaa lapsille paljon murhetta.
Esim. Mielenterveysseura kirjoittaa hyvin henkisestä väkivallasta: goo.gl/xpH6mP
Myös THL lasten kaltoinkohtelusta: https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/tyon_tueksi/lahisuhd…
Mutta, oma lastensuojelumme ja useampi sosiaalityöntekijä siellä tosiaan sanovat, että kun vanhemmat puhuvat täysin vastakkaista, niin eivät voi tietää kuka puhuu totta (tämän vielä ymmärrän), joten henkinen pahoinpitely jää todentamatta, kun lapset eivät itse sellaisesta osaa ja USKALLA kertoa!
Olisiko kenelläkään neuvoja tai kokemuksia?
Kommentit (13)
Ja siis miten tehdä sellainen ilmoitus, että oikeasti asiaa tutkittaisiin, tai tehtäsiin asialle jotakin!? Olen jo kaksi ilmoitusta tehnyt (yhdestä lapsestani 2 vuotta sitten, ja kahdesta muusta lapsestani vuosi sitten)
Lastensuojeluko on tosiaan aivan kädetön ja saamaton kun kyse on lapsen henkisestä kaltoinkohtelusta ja pahoinpitelystä?!
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja siis miten tehdä sellainen ilmoitus, että oikeasti asiaa tutkittaisiin, tai tehtäsiin asialle jotakin!? Olen jo kaksi ilmoitusta tehnyt (yhdestä lapsestani 2 vuotta sitten, ja kahdesta muusta lapsestani vuosi sitten)
Lastensuojeluko on tosiaan aivan kädetön ja saamaton kun kyse on lapsen henkisestä kaltoinkohtelusta ja pahoinpitelystä?!
-Ap
Eli eksäkö mielestäsi harjoittaa henkistä väkivaltaa? Mitä? Miten lapset oireilevat?
Olisikin provokaatio. Vaan on ihan elävästä elämästä :( Apua yritän hakea, mutta lastensuojelu on omasta mielestään kädetön (sanovat näin itse ihan suoraan). Nyt ollaan myös perheneuvolassa asiakkaina. Siellä sentään yrittävät jotakin, eivätkä nosta vain käsiä pystyyn.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Eli eksäkö mielestäsi harjoittaa henkistä väkivaltaa? Mitä? Miten lapset oireilevat?
Kyllä. Eksä mm. yrittää tehdä itsestään lasten maailman keskipisteen, ja pelotella heitä siihen, että kehenkään muuhun ihmiseen ei voi luottaa, että kaikki ihmiset vain käyttävät sinua hyväkseen (näin hän ajattelee itse maailmasta). Tekee lapsille selväksi, että minä olisin hylännyt lapset (vaikken sitä todellakaan ole, vain erosimme), joten nyt heillä ei ole ketään muuta kuin hän, ja että heidän pitää tehdä kaikki mitä hän haluaa, koska kuka heille sitten jää, jos hänkin hylkää heidät...
Lapset oireilevat mm. sillä että heistä on tullut todella epäluuloisia niin minua kuin kaikkia muita ihmisiä kohtaan. He näkevät kaikkialla uhkia. He ovat katkaisseet yhteyden kaikkiin vanhoihin kavereihinsa, sekä sukulaisiin.
Yhtäkkiä kaikki, aivan kaikki, mitä minun kanssani ovat ennen vanhaan tehneet onkin tylsää ja tyhmää. Eivät halua tehdä _mitään_ kanssani. Mihin tahansa menemme, niin he eivät suostu tekemään tai kokeilemaan mitään. Esim. kesällä kävimme huvipuistossa, ja lapset eivät suostuneet tai halunneet käydä ainoassakaan laitteessa! Lapset, jotka ovat vielä 1,5 vuotta sitten rakastaneet kaikkea sellaista, ja ylipäätään minun kanssani puuhailemista. Lapset olivat ennen iloisia, sosiaalisia, aktiivisia. Nyt he haluaisivat vain sulkeutua sisälle ja olla tapaamatta yhtään ketään, ja menemättä mihinkään, koskaan.
-Ap
Tuskin voi lastensuojelu tehdä mitään. Ole lapsille tukena.ja tarvittaessa voit kärrätä heitä lastenpsykologille.
Vierailija kirjoitti:
Trillillii trollolloo
Voi olla, mutta tällaisia vanhempia on. Olen nähnyt hyvin läheltä. Lapset uskalla enää tehdä etävanhemman kanssa mitään, kun pelkäävät, että lähi suuttuu. Jos erehtyy sanomaan, että oli kivaa, niin ensi viikolla tapaaminen ei yllättäen onnistukaan.
Pidä jokin palaveri lasten kanssa, jossa selostat heille kaiken tuon ja yrität saada heidät ymmärtämään sen miten se mustamaalaaja vanhempi toimii. Lasten täytyy tajuta, että sinä olet se hyvis ja joudutkin varmasti tekemään sen eteen paljon työtä. Sinun täytyisi saada lapset näkemään miten heitä manipuloidaan.
Vanhempien syyttäminen oikeudessa, mikäli he ovat syylllistyneet vakaviin, lapsien henkistä terveyttä vaarantaneisin hylkäämisiin, olisi perusteltua. Enpä tiedä muita kuin lapset, joita sekopää äiti voi esimerkiksi henkisesti rääkätä ilman että joutuu siitä koskaan vastuuseen.
Kuka kysyy?