Onko ne lukion koeviikot tällaisia?
Että on 4-5 koetta samalla viikolla ja sitten vielä jotain isohkoja/isoja muita tehtäviä palautettavana samalla viikolla? Vai onko ne "vain" ne kokeet lukion koeviikolla ilman muita(kin) isoja tehtäviä?
Mietin vain kun tuo 9lk poikani puurtaa nyt kirjatehtävää (jaotellut kys tehtävän useammalle päiväle koska siinä tosiaan on useita tehtävia ja useita kappaleita luettavaa) 7 veljeksestä jonka palautuspvä on ensiviikolla ja ensiviikolla myös 4 isoa koetta eli maantiedosta, äidinkielestä, englannista ja matematiikasta. Plus sanastopistarit saksasta ja venäjästä, puuttuu vain ruotsi tuosta sopasta.
Kommentit (16)
Koeviikolla kokeiden tekoaikaa on 3 tuntia ja palauttamattomat työt pitää tehdä sillä viikolla loppuun ja palauttaa. Meillä koeviikot kestävät 7 arkipäivää, eli lukujärjestyksessä voi max olla 7-8 ainetta ja näistä kokeet. Jos ei ole lukkari täynnä ja koepäivänä ei minkään tunnin koetta, saa vapaapäivän.
Kaikki koeviikot eivät ole samanlaisia, mutta välillä saattaa tulla paljonkin tehtäviä lyhyelle aikavälille. Siksi se läksyjen lukeminen jo jakson edetessä on tärkeää, sillä tavoite on oppia suurin osa asioista jo läksyjä tehdessä -> koeviikolle jää vain kertaaminen ja vaikeimpien juttujen läpi käynti.
Mun pojalla on koeviikolla ensin "pohjatunti" jolla kerrataan kokeeseen ja sitten sen jälkeen koe. On kyllä ollut helppoa. Ei ole muuta ollut koeviikolla.
Tuohan kuulostaa ihan lukiolta. Luin 7 veljestäkin vasta silloin.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan kuulostaa ihan lukiolta. Luin 7 veljestäkin vasta silloin.
Monessa koulussa se luetaan jo seiskalla...
Mun lapsen koulussa tekivät seiskalla samantasoisia juttuja kuin itse tein yliopistossa. Yläkoulu on muuttunut.
Mun lukiolaisen eka koeviikko menossa. Aiemmin yläkoulu ei ollut kurssimuotoinen. Nyt on 4 koetta, kaksi projektitehtävän palautusta ( toinen oli jo), musiikin soittotesti ja yksi "blogikirjoitus". Eka koe kesti kyllä 4 tuntia, ja hänellä on aina preppaustunti mahdollisuus koetta edeltävänä päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Mun lukiolaisen eka koeviikko menossa. Aiemmin yläkoulu ei ollut kurssimuotoinen. Nyt on 4 koetta, kaksi projektitehtävän palautusta ( toinen oli jo), musiikin soittotesti ja yksi "blogikirjoitus". Eka koe kesti kyllä 4 tuntia, ja hänellä on aina preppaustunti mahdollisuus koetta edeltävänä päivänä.
Onko nykyään jossain ei-kurssimuotoinen yläkoulu? Jokin yhtenäiskoulu vai mikä?
En muista, että koeviikkona olisi ollut juurikaan muita tehtäviä kuin kokeisiin luku ja niihin meneminen.... Yhdestä tai kahdesta aineesta saattoi ehkä olla joku isompi läksy mutta senkin sai palauttaa ennen tai jälkeen koeviikon.
Ylioppilas 2010
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nykyään jossain ei-kurssimuotoinen yläkoulu? Jokin yhtenäiskoulu vai mikä?
On, montakin.
Koeviikon raskaus vaihtelee tosi paljon. Pahimmillaan kokeita voi olla vaikka seitsemän, helpoimmillaan pari. Lukion kolmannella oli omilla lapsillani jo niin paljon kursseja suoritettuna, että kokeita saattoi olla vain yksi ja loppuaika oli lepäilyä.
Kurssimuotoisuus on pepun reijästä. Koeviikot ovat liian stressaavia. Kaikilla ei millään ole niin hyvä oman toiminnan ohjaus ja itsekuri, että pystyvät lukioiässä vielä opettelemaan asiat riittävän hyvin jo läksyvaiheessa.
Kaiken huippu, että kuopuksellani on kurssimuotoinen yläkoulu nyt.
Idea onkin treenata se taito jo ennen yläkoulua.
Ok, kiitos vastauksista.
Luojan lykkö pojalla koulu sujuu kiitettävästi ja mikä tärkeintä niin on tuo ns opiskelutapa hallussa, siitä itseasiassa opettaja antoi jo 3-luokalla palautetta miten on "opiskelutekniikka" hallussa. Stressin ym aiheita riittänee teinillä muutenkin ilman että pitäisi miettiä kannattaako sinne lukioon edes mennä ts jaksaako/osaako siellä hoitaa "hommansa".
ap
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitos vastauksista.
Luojan lykkö pojalla koulu sujuu kiitettävästi ja mikä tärkeintä niin on tuo ns opiskelutapa hallussa, siitä itseasiassa opettaja antoi jo 3-luokalla palautetta miten on "opiskelutekniikka" hallussa. Stressin ym aiheita riittänee teinillä muutenkin ilman että pitäisi miettiä kannattaako sinne lukioon edes mennä ts jaksaako/osaako siellä hoitaa "hommansa".
ap
Hei ja ihan kaikkein tärkeintä on kiinnittää huomiota kurssivalintoihin! Eli kun jaksossa on ae 6 ainetta niin kaikki ei ole mitään työläitä itselle. Meillä on rakennettu kaikki jaksot niin, ettei koskaan ole kuin max 2 kielen kurssia, 2 matemaattista ja 2 reaalia, ja tosi tärkeää on myös oppia, että aineet, joita ei kirjoita voi vaan suorittaa. Siis ei ole väliä saako jostain ainoasta kemian kurssista 10 vai 5 kun sen voi kuitenkin päättötodistukseen ottaa S-merkinnällä. Opettajaa niille nuorille myös että itselleen saa olla armollinen!
Kurssimuotoinen lukio on huono keksintö. Onneksi ehdin käydä tavallisen lukion, mutta lapset nyt kurssimuotoisessa.
Me oppilaat ei-kurssimuotoisessa saimme itse tehdä koejärjestyksen ja teimme sellasen, että millekään viikolle ei tullut enempää kuin 2 koetta.
On. Kaikki kannattaa siksi tehdä aina heti pois kun voi ja mahdollisimman hyvin lukea ja päntätä läksyt. Jos jättää viime tippaan kaiken niin se homma kyllä kaatuu päälle.
T. Kasiluokkalaisen äiti