Akateemisten rasismi ei-akateemisia kohtaan
Tällä palstalla akateemiset puhuvat ei-akateemisista samaan tyyliin kuin valkoiset puhuivat mustista E-Afrikassa apartheidin aikaan. Ei ole sivistys noussut päähän, jotain muuta kylläkin.
Kommentit (17)
Rasismi-sana viittaa rotuun. Onko akateemiset rotu? Siinäpä päivän pähkinä.
Vierailija kirjoitti:
Rasismi-sana viittaa rotuun. Onko akateemiset rotu? Siinäpä päivän pähkinä.
Rasismista on tullut synonyymi kaikelle syrjinnälle, voidaan puhua koulutusrasismista ihan kuten kielirasismistakin.
Rasismi on sitä, että halveeraa toista tämän syntyperän perusteella. Perinteisesti kyseessä on ollut rotu, mutta nykyaikana käsitettä on laajennettu koskemaan myös etnistä taustaa, sukupuolta, ym. synnynnäisiä ominaisuuksia, mille ei itse voi mitään.
Akateemisuus on taas hankittu ominaisuus. Se on periaatteessa kelle tahansa avoin.
Huomaatko eron?
Minusta taas tuntuu siltä, että asia on juuri päinvastoin. Akateemisuus tuntuu olevan joillekin kirosana, jonka leiman alle niputetaan kaikki korkeakoulutuksen hankkineet, tuntematta ihmisiä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Rasismi on sitä, että halveeraa toista tämän syntyperän perusteella. Perinteisesti kyseessä on ollut rotu, mutta nykyaikana käsitettä on laajennettu koskemaan myös etnistä taustaa, sukupuolta, ym. synnynnäisiä ominaisuuksia, mille ei itse voi mitään.
Akateemisuus on taas hankittu ominaisuus. Se on periaatteessa kelle tahansa avoin.
Huomaatko eron?
Syrjintä on syrjintää, turha yrittää puolustella.
Itse taas olen huomannut päinvastaista. Tuttavapiiriin kuluu duunareita ja akateemisia laidasta laitaan ja parempi joissakin tilanteissa pitää oma akateemisuus visusti salassa ja vastailla ympäripyöreitä jos ammatista tms kysytään. Jotkut duurarit suorastaan vihaa akateemisia. Itse ainakin arvostan suuresti taitavaa kampaajaa, remppamistä, autonkorjaajaa jne.
Lukupääkin on synnynnäinen ominaisuus siinä missä ihonväri tai sukupuoli. Toiset ovat luonnostaan ahkeria lukutoukkia ilman omaa ansiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko eron?
Eikö ei-akateeminen sitten muka voi osata sanoa "syrjintä"? -eri
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla akateemiset puhuvat ei-akateemisista samaan tyyliin kuin valkoiset puhuivat mustista E-Afrikassa apartheidin aikaan. Ei ole sivistys noussut päähän, jotain muuta kylläkin.
Sen sijaan ei-akateemiset puhuvat lämmöllä ja arvostavasti akateemisista... eiku.
No kun ei-akateemiset on tyhmiä ja meitä alempiarvoisia. Ihan looginen juttu.
PS. Kannattaa katsoa sanakirjasta mitä looginen tarkoittaa.
Itse taas olen huomannut päinvastaista. Tuttavapiiriin kuluu duunareita ja akateemisia laidasta laitaan ja parempi joissakin tilanteissa pitää oma akateemisuus visusti salassa ja vastailla ympäripyöreitä jos ammatista tms kysytään. Jotkut duurarit suorastaan vihaa akateemisia. Itse ainakin arvostan suuresti taitavaa kampaajaa, remppamistä, autonkorjaajaa jne.
Moni akateeminen on ollut koulukiusattu aikoinaan ja moni koulukiusaaja kävi amiksen. Koulukiusatuilla akateemisilla on antipatioita kiusaajiaan kohtaan, ja kaikki katkeruus purkautuu ei-akateemisten halveksumisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko eron?
Ei kukaan voi pitää kaikesta ja kaikista tasapuolisesti. Hölmöä toki on väittää esimerkiksi, että akateemiset tai tiettyä uskontoa seuraavat ovat muita parempia ihmisiä ja on aivan mahdotonta löytää ketään hyvää tai täyspäistä ei-akateemisten/uskovaisten parista. Kuitenkin väittäisin, että keskimääräisesti ihmiset löytävät porukkaa joiden kanssa on hyvä olla, sellaisten ihmisten parista, joiden maailmankuva tai asennoituminen elämään ylipäätään on samoilla aaltopituuksilla heidän kanssaan. Niinhän sitä sanotaan, että en minä sinua rakasta, vaan itseäni sinussa.
Jokaisella meistä on mieltymyksemme. Kysymys on siitä, mitkä mieltymykset ovat reiluja toista kohtaan. Onko ok ignoorata jonkun kommentit lukupiirissä sillä perusteella että hänellä on tumma iho? Onko ok ignoorata jonkun kommentit lukupiirissä sillä perusteella että hän ei ole lukenut käsiteltävää kirjaa?
Kyllä aikoinaan sinkkumarkkinoilla kannatti pitää akateeminen koulutuksensa omana tietonaan, jos meinasi löytää miesseuraa. Ennakkoluulot ja itsetunto-ongelmat ovat niin kovat.
Onneksi aikanaan löysin sitten ihanan ja hyväitsetuntoisen miehen. Ja hänellä ei ole akateemista tutkintoa. Minulle tutkinto on ihan se ja sama. Kunhan on ihmisenä ihana ja rakastettava. Elämää on rakennettu yhdessä siitä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas tuntuu siltä, että asia on juuri päinvastoin. Akateemisuus tuntuu olevan joillekin kirosana, jonka leiman alle niputetaan kaikki korkeakoulutuksen hankkineet, tuntematta ihmisiä ollenkaan.
Tämän minäkin olen huomannut. Nytkin oli kahdella ensimmäisellä sivulla kolme aloitusta, joissa mollataan akateemisia.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ole huomannut tällaista kumpaankaan suuntaan. Arvostan kaikkea hyvin tehtyä rehellistä työtä, samoin tuttavapiirini, johon kuuluu sekä duunareita että akateemisia. Itsekin olen alanvaihtajana molempia, enkä näe syytä suhtautua nurjamiselisesti kumpaakaan ryhmää kohtaan.
Olen huomannut saman. Huvittavaa. Tänään varmasti katsovat Pokka Pitää ja nauravat Hyacinthille.