Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttävää kun lähipiiri painostaa jättämään vauvan hoitoon ..

Vierailija
23.09.2016 |

Vauva 10vk, mutta sukulaiset painostavat lähtemään ''tuulettumaan'', koska vauva ja äiti kärsii 24/7 yhdessäolosta. Täysimetys vain tekosyy mukamas, koska korvikkeet ja pumppaus keksitty. Vauva tulee kuulemma ihan riippuvaiseksi minusta jos en jätä häntä jo hoitoon. Tai siis, olisi pitänyt jättää jo pariviikkoisena.

Ketuttaa puolustella omia mielipiteitään tälläisessä asiassa. Mun mielestä 2kk vauva saakin olla riippuvainen äidistään ja mulla ei todellakaan ole mikään kiire jättää vauvaa hoitoon. Jos haluaisin vain olla ja mennä, niin olisin jättänyt lapsen hankkimatta. Argh.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ohhoh, hyvin harva äiti nyt haluaa vauvan ensikuukausina lähteä minnekään sen ihmeemmin tuulettumaan! Kuuntele vaan itseäsi ja omia tuntemuksiasi, älä anna muiden painostuksen vaikuttaa. Meillä on kolme lasta enkä olisi edes jaksanut lähteä minnekään viihteelle vauvojen ollessa noin pieniä.

Vierailija
2/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää puolestasi. Pidä vaan pääsi! Ei tuon ikäistä tarvitse jättää hoitoon muille. Vielä tulee vuosia kun lapsi ei enää niin riippuvainen äidistä ja kyllä sitä sitten ehtii "tuulettua" jos kokee tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
4/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä pääsi. Kyllä sekin aika koittaa että haluat sitä päätäsi tuulettaa. Nyt on tärkeämpää olla vauvan kanssa.

Vierailija
5/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kiitos vertaistuesta.. :) Todellakin pidän pääni. En aio lähteä minnekkään ennen kuin koen olevani siihen valmis ja kukaan muu ei voi tietää sitä puolestani. Tuskin kykenisin edes nauttimaan olostani, jos nyt lähtisin johonkin. Minulle riittää se, että mies pitää vauvaa saunareissuni ajan ja saan ihan riittämiin rentoutuduttua sillä aikaa. Vauvasta ei ole mulle mitään vaivaa, päinvastoin. 

Ap

Vierailija
6/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samat kokemukset itselläni! Älä tuollaisista puheista välitä. Muistan, kuinka ällistynyt olin kun esikoinen oli 2 vkoa vanha, kun sukulaiset kysyivät, että milloinkas otat sitä omaa aikaa. Tuntuu että nykyään ei saa rauhassa hoitaa vauvaa. Ulkopuolelta tulee todella paljon vihjailuja, kommentointia ja painostusta - ei vain tässä asiassa vaan monessa muussakin. Täytyy vain valita oma linja ja pysyä siinä. Oli ihana rauhoittua vauvan tahtiin, kyllä se muuttuu automaattisesti lapsen kasvaessa.

Vierailija
7/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on syytä huolestua, jos et pysty lähtemään esimerkiksi kampaajalle (tai johonkin muualle tunniksi tai pariksi) siten, että vauva on isänsä kanssa.

Vierailija
8/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapas kovin tutulta. Varhaiskasvatuksen ammattilaisena ja äitinä voin taata, että sukulaiset ovat täysin väärässä. Pidä pääsi, usko itseesi! 

Lapsen ja äidin yhdessäolo on molempien etu. Itsenäistyä ehtii myöhemmin, sylivauvojen itsenäistäminen on sodanaikaista kasvatusta, kun ei tiedetty paremmasta. Vielä monta kymmentä vuotta myöhemmin vauvat on jätetty yksinään huutamaan, että itsenäistyvät ja "keuhkot vahvistuvat".  Onneksi nykyään on oikeaa tietoa ja voidaan tehdä paremmin ja monilla toimivat äidinvaistotkin sen mukaan! Älä anna vanhan, väärän tiedon ja tietämättömien painostuksen hämmentää. Ympäristön paineet luovat usein lapsen kasvatukseen turhia paineita, vaikka tarvittaisiin tukea ja apua.

Vierailija
9/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh, luin, ensin, että lapsi on 10 kk. Mutta että 10 vk - voi apua!

t. 8

Vierailija
10/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano niille sukulaisille että

1 kk saa olla erossa äidistä 1 h

2 kk /2 h

3 kk /3 h

Jne

1 v. /yksi yö.

Tämä on ihan neuvolankin suositus.

Vauva (noin pieni) unohtaa aikuisen vuorokaudessa. Vauvan paikka on äidin rinnalla.

Vierailija
11/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on syytä huolestua, jos et pysty lähtemään esimerkiksi kampaajalle (tai johonkin muualle tunniksi tai pariksi) siten, että vauva on isänsä kanssa.

Näin juuri. Jos et anna isän hoitaa, etkä luota kahta tuntia, ei kaikki ole ihan kunnossa. Mutta jos kyse on kaukaisemmista ihmisistä ja koko illasta/yöstä, ei todellakaan vielä ole kiirettä.

Vierailija
12/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen osittain, vaikka esikoinen ei vielä ole syntynytkään. Jo nyt, vauvan mummi, isomummi ja random sukulaiset painostavat tuosta hoitoon ottamisesta. Ovat varanneet päivätkin suunnilleen valmiiksi. Huoh. Tulee kauhea stressi kun aina nähdessämme jankuttaa tuosta hoitamisesta.

Vierailija
13/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää luin kans että 10kk ja mietin siitäkin että no mikä kiire, 10vkon ikäisen kanssa mää olin ainakin niin äitikuplassa että riitti omaksi ajaksi vessassa ja suihkussa käynti. Lopun ajan tuijotin vauvaa.

Imetys ei ole tekosyy, kaikki ei heru pumpulle eikä toisten painostuksesta siirrytä korvikkeisiin.

Vierailija
14/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pystykkään lähtemään, eikä mielestäni ole vielä mitään syytä huolestua. Vauvani on vielä niin pieni, että kaipaa rintaa usein ja tunti tai kaksi yhtäkkiä on liikaa huudattaa häntä vaikka kuinka olisikin isänsä kanssa. Pumppaus on ihan super rasittavaa ja korviketta en anna, kun omaa maitoa tulee kuin hanasta. Imetys loppuu aikanaan ja sitten olen jo puolet vapaampi liikkumaan ilman vauvaa. Nyt olen tässä hetkessä ja menen vauvan ehdoilla..

Ap

Vierailija
15/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna sanoisin lähipiirille, että "kiitoksia kun tarjoudutte ilmaiseksi hoitamaan vauvaani, soitan heti kun on tarvetta."

Vierailija
16/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua anoppi painosti lopettamaan imetyksen koska imetys on niin raskasta ja sitovaa enkä saa omaa aikaa. Mutta jos annettais korviketta hän vois paremmin auttaa vauvan hoidossa, hän hankki häkkisängynkin valmiiksi jo mummolaan että kyllä he pärjäisivät, mutta mulla on pakkomielle jostain imetyksestä ja yritänkö pilata hänen ja vauvan suhteen?? 

Kyllä se siitä rauhoittui. Tokan kanssa ei tarvinnu enää vääntää mistään, kai ne jo luotti että mä osaan pitää vauvat elossa. Kolmannen kanssa varmaan on vielä rennompaa jos mahdollista.

Vierailija
17/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, kiitos vertaistuesta.. :) Todellakin pidän pääni. En aio lähteä minnekkään ennen kuin koen olevani siihen valmis ja kukaan muu ei voi tietää sitä puolestani. Tuskin kykenisin edes nauttimaan olostani, jos nyt lähtisin johonkin. Minulle riittää se, että mies pitää vauvaa saunareissuni ajan ja saan ihan riittämiin rentoutuduttua sillä aikaa. Vauvasta ei ole mulle mitään vaivaa, päinvastoin. 

Ap

Ei kai vauvasta mitään vaivaa voi ollakaan, jos sellaista ei ole! Päinvastoin.

Vierailija
18/18 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissasi! Tai sitten läheiset ovat umpihöperöjä. Tai ehkä sinä esität Täydellistä Äitiä.  Pieni vauva kyllä nukkuu tunnin-pari, usein pitempäänkin eikä edes tietäisi, että sinä olet poissa. Onko isä jotenkin kelvoton, jos ei voi huolehtia vauvasta kuin hätäisen vessa- tai saunareissun ajan?

Vauvahan on joka tapauksessa sinusta riippuvainen ehkä parikymmentä vuotta, tavalla tai toisella. Onko kyse siitä, että he haluaisivat itse leikkiä kotia pienen vauvan kanssa ja ottaa hänet hoitoon?

Se on eri juttu, että SINÄ olet kyllä vähän liian riippuvainen vauvasta, jos et luota häntä kenenkään muun hoitoon, 10 kk:n ikäinen on vielä täysimetyksellä eikä koskaan ole ollut vielä kenenkään muun hoidossa.

Ei kun vauvahan onkin vasta 10 VIIKKOA, eli reilun pari kuukautta. On aika erikoista porukkaa, jos jo nyt sinua yritetään vetää "tuulettumaan". Ei vissiin ole lapsia niillä kavereilla, ja olet tainnut ennen lapsen syntymää olla biletysporukan kantava voima ja nyt sinua kaivataan takaisin.

12 ja muutkin voivat kyllä sanoa aivan suoraan, että hoitoapua PYYDETÄÄN kyllä sitten, kun se on ajankohtaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi