Oletko lihonut (+ sitten laihtunut) kortisonikuurin aikana?
Olen syönyt kesästä asti reumaan kortisonia, ja sen + liikkumisen vähentymisen seurauksena nyt lihonut vuodessa melkein 10 kg, kova pala sulattaa :( Uskon että kortisonilla on tähän suurin vaikutus, mutta kipujen vuoksi on myös liikunta jäänyt tosiaan vähälle. Kolmas asia, myönnän, on ollut ruokavalion repsahdus. Kun tuntui tuossa 6 lisäkilon kohdalla (silloin kivut vähemmät, ja juoksin ja kävin jumpalla) että kaikki on ihan turhaa kun paino saakeli vain nousee! Nyt pari kuukautta olen syönyt mitä sattuu, ja puhtaasti tästä syystä on tulleet nuo pari viimeistä lisäkiloa.
Nyt havahduin - jos sitten kortisoni nostaakin painoa, ei minun kannattane sitä ainakaan avittaa huonolla ruokavaliolla! Aloitin suurella motivaatiolla 1300 kalorin dieetin, jolla painon ei pitäisi ainakaan nousta enää - kävelen kuitenkin päivittäin jonkun verran lenkkiä. Olen sopinut myös kuntosaliohjelman laatimisesta fysioterapeutin kanssa tällä viikolla, eli liikuntaa jatkan nyt vaikka sitten kipulääkkeiden voimin.
Onko kukaan laihduttanut kortisonikuurin aikana, ei kai se kauhean hankalaa voi olla, vai onko? Muutenkin olisi kiva kuulla tarinoita tuosta kammottavasta kortisonista, mitä se on teille tehnyt, ja entä kun sen sitten (toivottavasti) joskus saa lopettaa, onko paino pudonnut helposti?
Kiitos!
Kommentit (4)
Olen aijemmalta ammatiltani liikunnanohjaaja, ja tosiaan tekee tiukkaa kun kiloja on tullut 10!. Minulla on todella hyvä omalääkäri ( alansa huippu) ja aika selvästi on kyllä sanonut, et omiin mittoihin ei ole järkevää pyrkiä niin kauan kun kortisonia syö: (
Mulla alkuun oli annos niin iso, että tuli tuo kuukasvoisuus (ja silloin lisäkiloja oli 15 ), Oli aikasta järkyttävää kun oma kroppa muuttui. Nyt vaan on tarkoitus pitää paino tässä. Laihduttamaan ei saa kuulema ryhtyä. Kortisoni ei kuitenkaan onneksi ole ensisijainen lääke. itse sain juuri uuden reumalääkkeen ja parin kuukauden kuluttua olisi tarkoitus taas yritää purkaa tuo kortisoni pois. Vielä ei ole sitten tietoa putooko paino kortisonin jälkeen, vai jääkö osa esim kasvojen pyöreyttä lahjaksi.
Eipä tainut tämä vastaukseni kovin lohduttaa.
meinasin itkuun purskahtaa :( Mutta se ei tietysti ole sinun syysi, kiitos vastauksesta.
Että sitä pitää olla pinnallinen, on niin uskomattoman kova pala lihoa näin - ja etteikö tästä vielä edes pääse eroon!? Kortisoni on minulle nyt ainoa vaihtoehto, salatsopyriinille olen allerginen ja metotreksaattia en voi aloittaa raskaussuunnitelmien vuoksi. Koomista kyllä, kortisoni ainoa mikä " sopii" - mutta ei vie särkyjä pois :(
Perhana, minä kyllä kohta jätän koko kortisonin pois >:/
alkuun suuria annoksia (5-7), nyt 2 kpl päivässä. Sopiva ylläpitoteho tälle painolle...
Pikkuhiljaa se lähti kuitenkin tasoittumaan ja enää kortisoonilla ei ole samanlaista turvottavaa vaikutusta.