Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys lasten huoltajuudesta kuoleman jälkeen

Vierailija
22.09.2016 |

Pälkähtipä päähäni erikoinen kysymys. Olen eronnut lasteni isästä. Meillä on yhteishuoltajuus vuoroviikoin. Lasten isän työn vuoksi lapset ovat minulla silti aina hiukan enemmän kuin isällään.

Minulla on uusi aviomies ja lapseni rakastavat häntä. Lasteni suhde uuteen isäpuoleensa on täten läheinen. Luonnollisesti kuitenkin exmieheni vihaa aviomiestäni.

Mitä tapahtuu jos minä kuolen ennen kuin kaikki lapseni ovat täysikäisiä? Lapseni ovat nyt 13v, 8v ja 5v. Voiko heidän isänsä kieltää heitä tapaamasta miestäni? Voinko testamentata huoltajuutta miehelleni jotenkin? Entä voiko lasten isä estää lapsia tapaamasta kuolemani jälkeen sukulaisiani?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa voi kieltää lapsia tapaamasta miestä. Siis jos lasten isällä on huoltajuus kuolemasi jälkeen. Mikään pakko hänen ei ole kuskata lapsia tämän miehen luokse tai järjestää tapaamisia muuten. Ikävää, mutta lain edessä ei ole pakko.

Vierailija
2/12 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinä kuolet niin lapset muuttavat tietysti isälleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pälkähtipä päähäni erikoinen kysymys. Olen eronnut lasteni isästä. Meillä on yhteishuoltajuus vuoroviikoin. Lasten isän työn vuoksi lapset ovat minulla silti aina hiukan enemmän kuin isällään.

Minulla on uusi aviomies ja lapseni rakastavat häntä. Lasteni suhde uuteen isäpuoleensa on täten läheinen. Luonnollisesti kuitenkin exmieheni vihaa aviomiestäni.

Miten niin "luonnollisesti" ex-miehesi vihaa aviomiestäsi? Minusta tuollainen vihaaminen on päinvastoin epäluonnollista normaalien aikuisten ihmisten kesken.

Vierailija
4/12 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten isällä on tietysti oikeus määrätä omista lapsistaan jos sinä kuolet. 

Vierailija
5/12 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti en kuole. Katselin äsken viime kertaisen mökkireissun kuvia. Nuorin lapsista varsinkin on aina mieheni kimpussa. Sain viimeksi heistä upean kuvan, jossa molemmat nauravat ja höpsöttelevät vilpittömän onnellisina. Jopa murkkuikäinen pitää hänestä.

Pelkään pahoin että jos minulle tapahtuisi jotakin, ex muuttaisi lasten kanssa synnyinpaikkakunnalleen eikä antaisi lasten tavata enää minun sukuani saati sitten miestäni.

Pohdin tätä sen valitettavan asian vuoksi, että minulla on rinnassani pahanlaatuinen kasvain. Vielä on aikaista sanoa yhtään mitään tulevasta.

ap

Vierailija
6/12 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se sillä mee kun kirjoitat testamenttiin, että testamenttaan lapseni huoltajuuden henkilölle X. Huoltajuushan on kauppatavaraa kuten esim. kesämökki, nääs.

Vierailija
7/12 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Luonnollisesti ex-mieheni vihaa aviomiestäni"

???

Vierailija
8/12 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmilla tai muilla sukulaisilla ei ole mitään tapaamisoikeuksia lapsiin, ovatpa vanhemmat elossa tai eivät. Sama koskee tietysti myös edesmenneen vanhemman puolisoa, mutta ehkä hän (suostuessaan) voisi olla sijaishuoltaja, ainakin jos asuu lasten lähellä.

Jos miehesi tarvitsisi avuksi virallisen oheishuoltajan, se voisi olla tosin vaikka hänen oma toinen vanhempansa tai sisaruksensa, se olisi kai käytännöllistä jos mies muuttaisi perheineen sinne päin.

Mitä isompia lapset ovat sitä helpompi heidän on itsenäisesti pitää yhteyttä sinun puoleiseen sukuun, tekevätkö he jo nyt näin? Ehkä tilanteessasi olisi hyvä heidät siihen totuttaa.

Vierailija
9/12 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaishuoltaja? Ei kai sellainen ole kuin huostaan otetuilla lapsilla.

Vierailija
10/12 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei voi testamentata. 

Vierailija
11/12 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelet siis, että lastesi isä toimisi lastesi edun vastaisesti? Surullista, jos hän tekisi niin. Lastensa huoltajana hänellä ei olisi mitään velvollisuuksia edesauttaa lastenne ja nykyisen miehesi tapaamisia, mutta jos hän ajattelee lastenne parasta, hän toki antaisi siihen mahdollisuuden.

Lapsilla ei ole koskaan liikaa rakastavia läheisiä. Toivottavasti ajatusleikkisi on kuitenkin turha ja paranet!

Vierailija
12/12 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kasvain on huonolaatuinen ja saat kuolemantuomion, niin eiköhän kannattaisi nyt näin elossaollessa keskustella vakavasti lasten isän kanssa asiasta. Ilmaiset toiveesi, että miehesi kuuluisi lasten elämään myös kuolemasi jälkeen, että se olisi myös lasten etu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi