Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastatkaa yksinäisyyskyselyyn

Vierailija
22.09.2016 |

Tänään 22.9 julkaistaan 10 teesiä yksinäisyydestä.

http://www.uef.fi/web/suomalaistenyksinaisyys/kymmenen-teesia-yksinaisy…

Yksinäisyyden yhteys heikentyneeseen toimintakykyyn ja erilaisiin elämänkolhuihin on huomattu sekä väestötasoa että yksittäisiä ryhmiä käsittelevissä tutkimuksissa. Tutkimustulosten valossa yksinäisyys on merkittävä suomalaisten koettua hyvinvointia ja terveyttä alentava tekijä. Kuitenkin vasta vähän tiedetään siitä mitä yksinäisyyden vähentämiseksi voidaan tehdä.

Vastatkaa yksinäisyyskyselyyn

Vaihtoehdot

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman kerran viikossa, riippuu vähän mielialasta.

Vierailija
2/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainenkohan ihminen on sellainen joka vastaisi 'ei koskaan'? Olisi kiva tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä.

Vierailija
4/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainenkohan ihminen on sellainen joka vastaisi 'ei koskaan'? Olisi kiva tietää.

Minä, eli sellainen, jolla ei ole mitään sosiaalisia kontakteja eikä sellaisia oikeastaan kaipaakaan.

Vierailija
5/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, eli sellainen, jolla ei ole mitään sosiaalisia kontakteja eikä sellaisia oikeastaan kaipaakaan.

Onko sinulla ketään läheisiä? Tarkoitan perhettä, vanhempiin yhteydet jne?

Vierailija
6/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerän yksioikoinen kysymyksenasettelu. Kuinka usein olen yksinäinen? Päivittäin. Kuinka usein kärsin yksinäisyydestä? En koskaan. Pitäisi siis tietää, tarkoitetaanko tässä yksinäisyydellä sitä, että on ilman seuraa, joko omavalintaisesti tai vastointahtoisesti - itse olen yksinäinen molemmista syistä (kun on niin paljon yksin, ei sitä seuraa sitten välttämättä lyhyellä tähtäimellä ole, vaikka sitä toisinaan kaipaisikin), vai sitä, että kokee yksinäisyyttä, jota voi kokea seurassakin.

Vierailija
7/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut yksinäisyyttä elämässäni yhden kerran. Läheiseni kuolema laukaisi tämän. Minulla oli silloin kyllä tyttöystävä ja muutenkin paljon ystäviä. Tuntui oudolta kokea yksinäisyyttä vaikka olin ihmisten ympäröimänä elämässäni.

Viihdyn yksin mutta jos haluan niin voin aina soittaa jollekin kaverille ja järjestää tapaamisen. Viimeksi olin kaverin kanssa ulkona eilen. Olemme tunteneet toisemme jo 30 vuotta ja minulla on tällaisia kavereita enemmänkin.

Laskin tuossa että olen ollut ulkona tänä vuonna 11 kaverin kanssa kahdesti tai useammin joten ei minulla ole syytä yksinäisyyttä tunteakaan.

Vierailija
8/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä yksin todella usein, mutta yksinäinen hyvin harvoin.

Valtaosa arki-illoista tulee siis vietettyä ihan omissa oloissa ja joskus kokonainen viikonloppu saattaa mennä niin, että ainoat ihmiskontaktit tulee asiakaspalvelijoilta. Yksinäiseksi en silti itseäni koe, vaan nautin yksinolosta. 

Työni on melko sosiaalista ja se syö tältä introvertiltä tehokkaasti energian olla muiden ihmisten kanssa vapaa-ajalla. Eikä kyllä haittaa.

Vierailija
9/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerän yksioikoinen kysymyksenasettelu. Kuinka usein olen yksinäinen? Päivittäin. Kuinka usein kärsin yksinäisyydestä? En koskaan. Pitäisi siis tietää, tarkoitetaanko tässä yksinäisyydellä sitä, että on ilman seuraa, joko omavalintaisesti tai vastointahtoisesti - itse olen yksinäinen molemmista syistä (kun on niin paljon yksin, ei sitä seuraa sitten välttämättä lyhyellä tähtäimellä ole, vaikka sitä toisinaan kaipaisikin), vai sitä, että kokee yksinäisyyttä, jota voi kokea seurassakin.

Yksinäinen = kärsii yksinäisyyden tunteesta joko yksin tai seurassa

Sellainen joka taas valitsee olla yksin ei kärsi tilanteesta. Sitä kutsutaan vain yksinoloksi.

Vierailija
10/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ja sisarukset asuvat toisella paikkakunnalla, ollaan äidin kanssa yhteydessä ehkä kerran kuussa (ja sekin on liikaa), muiden kanssa vielä harvemmin. Ystäviä ei ole, töissä toki käyn mutta työkaverit on työkavereita, en halua olla tekemisissä vapaa-ajalla.

Vierailija
11/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat ja sisarukset asuvat toisella paikkakunnalla, ollaan äidin kanssa yhteydessä ehkä kerran kuussa (ja sekin on liikaa), muiden kanssa vielä harvemmin. Ystäviä ei ole, töissä toki käyn mutta työkaverit on työkavereita, en halua olla tekemisissä vapaa-ajalla.

Okei. Eihän siinä mitään, ymmärrän että jotkut eivät jaksa toisten ihmisten seuraa.

Vierailija
12/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös introvertti, joka on päivittäin yksin, muttei koskaan yksinäinen.

Asun avopuolisoni kanssa ja vietämme yhteistä aikaa tunnin tai pari ennen nukkumaanmenoa. Välillä mies on parin päivän reissussa, jonka aikana on ihana keskittyä omaan hyvinvointiin ja kodin puhtaanapitoon.

Ystäviä on kourallinen, tapaan heitä ehkä kerran parissa kuukaudessa. Viestittelemme kuitenkin muutaman kerran viikossa. Tämä riittää hyvin, enkä kaipaa yhtään enempää.

Vierailija
13/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyyshän on nimenomaan negatiivinen tunne. Sellaiset eivät kärsi yksinäisyydestä jotka viihtyvät yksin ja kokevat olevansa parhaimmillaan kun saavat olla vain itsensä seurassa. Eikä siinä ole mitään pahaa, kaikkien ei tarvitse olla sosiaalisia.

Vierailija
14/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vastasin. Olen melko introvertti ihminen, jolla sosiaalinen ammatti jossa joutuu olla kokoajan tekemisissä ihmisten kanssa. Ikää 27v, nainen. Kotona mies joka ihan yhtä introvertti ja kotona nyhjätään yhdessä kaiket illat. Pk-seudulla asutaan, itse olen kotoisin keskeltä metsää.

Muutama erittäin läheinen hyvä ystävä minulla on, mutta kaikki asuvat monen sadan kilometrin päässä, somen kautta yhteyksissä päivittäin. Hyvänpäivän tuttuja ei juuri ole. Harrastuksina kuntosali, lenkkeily ja koirankasvatus.

Ollaan miehen kanssa aika tiivis paketti oltu aina, ilman toista ei paljon muuta tehdä kun ovat työt, joten en ole ehtinyt yksinäisyyttä tuntemaan kun viimeksi joskus kun oltiin vielä kaukosuhteessa, useampi vuosi sitten.

Vierailija
15/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä. Keksi-ikäinen nainen, lapset vielä kotona. Töissä, välillä liikaakin vaativia hommia jolloin pakenen hetkeksi lepuuttamaan aivojani tänne. Hyvä parisuhde miehen kanssa, puhumme ja pussamme paljon. Hyviä ystäviä, osa tosin turhan kaukana (toisella mentereella). Välillä kotona yksinkin kotona jopa öitä kun lapset ovat menoillaan ja mies työreissussa, silloinkin koira seurana, toisinaan taas itse työreissussa yksin hotellihuoneessa. En kuitenkaan koe oloani yksinäiseksi noina hetkinä jolloin olen yksin, se on ihan hyvä olotila. Luulen, että se yksinäisyys lähtee paljon korvien välissä. Kun on sovussa itsensä kanssa ja läheistensä kanssa ei koe oloaan yksinäiseksi kuin hyvin harvoin.  Varmaan viimeksi olen kokenut oloni yksinäiseksi jollain ulkomaan työreissulla jossa yksin myöhään etsinyt tietäni metrotunneleissa kohti hotellia, mutta kun tuollaisia on harvemmin kuin muutaman kerran kuukaudessa interpoloin vastaukseni luokkaan ei koskaan ;)

Vierailija
16/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 55-vuotias yrittäjä, jolla on mukava työporukka, aikuiset lähellä asuvat lapset perheineen, sisaruksiani tapaan viikottain, lisäksi on ystäviä sekä katras lemmikkieläimiä. Kun olen yksin, olen sitä omasta tahdostani. Jos en halua olla yksin, on aina joku, jonka kanssa voin viettää aikaa. 

Vierailija
17/17 |
22.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinäinen, voi mennä päiviä etten edes puhu toisten ihmisten kanssa, mutta kestän sen kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi