Vierailija

?? Siis toki VOI, mutta KANNATTAAKO?

Sivut

Kommentit (38)

Vierailija

Ei kannata, suoraan 60°C. Ihan vain koska sä käytät niitä pidempään kun vaatteita, ja lika ja hajut pinttyvät, kuumassa lähtee pois.

Vierailija

Itse pesen aina 60 asteessa, en oikein ymmärrä kysymystäsi. Alusvaatteet pesen myös samassa lämpötilassa. Puhtauden kannalta. Missä asteessa siis ennen olet pessyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

voi. ne voi pestä myös 20 asteessa tai 3 asteisessa jokivedessä. voi ne pyöräyttää hangessakin. mutta miksi pesisit kun voit käyttää 60 tai jopa 90 astetta?

Vierailija

No eipä kannata.

Eivät puhdistu kunnolla, pölypunkit ei kuole 40ast ja esim valkopyykki alkaa "harmaantumaan" jos sitä ei pese 60ast (tai kuumemmassa).

Vierailija

Mä pesen usein. Ihan siitä syystä, että yksinasuvalla harvoin tulee koko koneellista pelkkää lakanapyykkiä, ja pesen niitä sitten samaan aikaan vaatteiden kanssa, jotka eivät aina kestä 60 asteen pesua. Ihan puhdasta on tullut aina.

Vierailija

Haluaisin pestä 40C, kun pesutuvan pesukone on valtava ja minulta sinkulta tulee niin vähän pyykkiä. Pesukoneesta pitää maksaa niin en haluaisi pestä neljäsosakoneellista paitoja ym. ja sitten toisen neljäsosakoneellisen petivaatetta ym.

Kysynkin näin: voinko pestä myös paidat, alusvaatteet, sukat 60C, vai kutistuuko ne?

-AP

Vierailija

Naurattaa nämä nykyajan koneet. Kaikki kamppeet kannattaa aina pestä 60. Ohjelmia on miljoonia ja miksi se aina kestää 2.5 tuntia että pyykit ovat valmiita? Koneet kuluttavat tahallaan vettä ja sähköä aivan helvetisti, koska ne on ohjelmoitu tekemään niin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Haluaisin pestä 40C, kun pesutuvan pesukone on valtava ja minulta sinkulta tulee niin vähän pyykkiä. Pesukoneesta pitää maksaa niin en haluaisi pestä neljäsosakoneellista paitoja ym. ja sitten toisen neljäsosakoneellisen petivaatetta ym.

Kysynkin näin: voinko pestä myös paidat, alusvaatteet, sukat 60C, vai kutistuuko ne?

-AP

Riippuu mistä materiaalista ne on valmistettu. 100% puuvilla ei kutistu. Olen aina pessyt kaikki vaatteet, pyyhkeet, peitot ja lakanat 60% ja koskaan ei ole kutistuneet.

Vierailija

Tottakai voit, peset silloin tällöin 60 asteessa jossa pölypunkitkin kuolee.

Näin olen tehnyt vuosikymmenet ja elossa ollaan ja puhtaat vaatteet päällä.

Vierailija

Alle 60 asteen pesuisss vaatteet jää likaisiksi, ja lika kuluttaa vaatteen nopeammin rikki. Pese kaikki tekstiilit 60 asteessa pesuohjeista välittämättä äläkä edes omista sellaisia, mitkä eivät kestä sitä lämpöä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

-AP

Voit pestä, jos ovat puuvillaa. Villaa, silkkiä ja arempia tekokuituja sisältävät hienomma hepeneet kannattaa pestä käsin sillä aikaa, kun muut pyörivät koneessa.

Kutistuvat ehkä, mutta voivat ne kutistua vaikka 20 asteen pesussa. Joillekin materiaaleille kuin riittää kutistumiseen jo pelkästään kastuminen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä pesen usein. Ihan siitä syystä, että yksinasuvalla harvoin tulee koko koneellista pelkkää lakanapyykkiä, ja pesen niitä sitten samaan aikaan vaatteiden kanssa, jotka eivät aina kestä 60 asteen pesua. Ihan puhdasta on tullut aina.

Mikä vaate ei kestä kuuttakymppiä?

Vierailija

Haloo, uusavuttomat. Esim treenivaatteet voi nopeasti pesaista käsin ämpärissä, ei tarvi pesukonetta jokaiseen pikkupyykkiin. Paidat henkarille kuivumaan niin kuivuu suoriksi.
Pölypunkit kuolee 60 asteessa. Juuri lakanat ja pyyhkeet kannattaa pestä 60 tai 90: llä.
Ps.pölypunkkeja on kaikilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Naurattaa nämä nykyajan koneet. Kaikki kamppeet kannattaa aina pestä 60. Ohjelmia on miljoonia ja miksi se aina kestää 2.5 tuntia että pyykit ovat valmiita? Koneet kuluttavat tahallaan vettä ja sähköä aivan helvetisti, koska ne on ohjelmoitu tekemään niin.

Minulla on vuoden vanha pesukone jossa voin valita 60-asteisen puuvillaohjelman joka kestää tasan 60 minuuttia. Voisin toki valita pidemmänkin ohjelman samoilla asteilla, mutta en viitsi, koska lakanat ovat meillä sängyssä max viikon, tyynyliinat ja pyyhkeet vaihdan tuotakin useammin. Mielestäni tunti riittää. Silloin kun pesen 70- tai 90- asteessa, ohjelma jurnuttaa pidempään.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat