Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon banaanikärpäsistä?!

Vierailija
20.09.2016 |

Pöydälle oli unohtunut banaani, jonka myötä ilmaantui pikku kärpäsiä. Heitin banaanin pois ja vein roskiksen ulos mutta kärpäset jäivät. Tästä on jo kolme viikkoa. Mikä avuksi?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin pirulaisiin auta mikään. Sama vaiva ollut täälläkin jo kohta kuukauden!

Vierailija
2/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama meillä. Niistä ei meinaa millään päästä eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaviiniä lautaselle, päälle kelmu ja siihen muutama reikä. Sinne ne jäävät.

Vierailija
4/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omenaviinietikkaa ja astianpesuainetta. Ei tarvitse kelmuja tai muita, sinne jäävät kiikkiin. :)

Vierailija
5/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötti. Esim. etikka, soijakastike, alkoholi yms toimii. Mulla oli unohtunut pöydälle pieneen kuppiin soijakastiketta ja sinne oli ängenneet kaikki meidän keittiön banaanikärpäset.

Vierailija
6/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypä kokeilla punaviiniä tai sitten tuota omenaviinietikkaa. Kiitti vinkeistä :) Ap

Vierailija
7/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syötti. Esim. etikka, soijakastike, alkoholi yms toimii. Mulla oli unohtunut pöydälle pieneen kuppiin soijakastiketta ja sinne oli ängenneet kaikki meidän keittiön banaanikärpäset.

Hitsi kun kaapista ei löydy soijaa. Käykö mikä tahansa alkoholi? :D

Vierailija
8/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina välillä käy sama moka ja pirulaiset senkus porskuttaa menemään vaikka kaikki hedelmät heitetty mäkeen ja pöydät desinfioitu. Oon sellaisella sähköisellä kärpäslätkällä niitä saanut jonkun verran metsästettyä, mutta aina joku on jossain piilosilla. Oon harkinnut sellaista lihansyöjäkasvia keittiöön, toimiikohan ne?

Vierailija
9/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on syksyinen ongelma. Ei niinkään hedelmistä johtuvaa.

Vierailija
10/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omenaviinietikkaa ja astianpesuainetta. Ei tarvitse kelmuja tai muita, sinne jäävät kiikkiin. :)

näiden lisäksi reilusti sokeria ja pintajännityksen poistoon voit laittaa vielä fairyäkin. Hyvin toimii.

Vierailija
11/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijakastike vetää hyvin puoleensa, ei muuta kun purkki avattuna pöydälle niin kohta on täynnä kärpäsiä.

Vierailija
12/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin kärpästen linnoittautuneen vain keittiöön, mutta kas, tässäpä juuri olohuoneessa istuessani yksi pirulainen lensi silmieni edestä. Äh, ärsyttävää! Ap

Vierailija
13/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fairy on astianpesuaine!!!

Vierailija
14/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tehonnut pelkästään se, että olen vienyt pois kaiken banaanikärpästen ruuan. Eli kaikki hedelmät, leivät yms. jääkaappiin ja kaikki biojäte heti ulos. Näin katosivat nopeasti, ihan parissa päivässä. Tähän jos yhdistää ansan, niin ei pitäisi kauaa kestää. 

Jos on koko ajan banaanikärpäsiä, se tarkoittaa, että niille on jossain ruokaa. Paskaisissa kämpissä voi olla vaikka mehutahroja, tahmaisia hunajapurkkeja, pinttyneitä roskiksia tms. mistä ne syövät.

Vierailija
15/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa on pitää pöydät ja tasot siisteinä ja hedelmät pussissa tai jääkaapissa sekä biojäteroskiksen pussi suljettuna. Mitään myrkkyjä tai ansoja en käytä, ja aina ne häviää itsestään parissa päivässä.

Vierailija
16/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä päästy viikossa eroon kun on vaan kaikki hedelmät ja muut elintarvikkeet säilytetty tiiviissä rasioissa. Roskikset viedään päivittäin. Myöskään tiskipöydälle  ei saa jättää mitään juomalaseja (paitsi vesi) tai lautasia joissa on vähänkään ruuantähteitä.

Tyhjät tölkit ovat myös banaanikärpäsille lottovoitto.

Vierailija
17/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin pirulaisiin auta mikään. Sama vaiva ollut täälläkin jo kohta kuukauden!

Joo, noin on. Nyt on banaanikärpäskausi, mutta se loppuu pian. Olen yrittänyt "ansoja", mutta ei ne mitään auta, ainakaan meillä. Koitan pitää mahd. vähän ruoka-aineita esillä ja vien biojätepussin päivittäin, vajaanakin.   Kaikki tiskipöydällä olevat astiat huuhtelen kuumalla vedellä tarkkaan. Tämän olen huomannut auttavan: vähennän kärpästen elinmahdollisuuksia niin paljon kuin voin. 

Harmittaa vain, että banaanikärpäskauden aikana joutuu säilyttämään niitäkin vihanneksia ja hedelmiä jääkaapissa, jotka eivät sinne kuulu. 

Tajusin juuri, ettei meillä ole ollut banaaneja aikoihin ja silti on kärpäsiä. Ehkä banaanikärpänen on vain nimi, jolla ei ole mitään tekemistä nimenomaan banaanien kanssa? Riesa ne ovat, vaikka pieni. 

Vierailija
18/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina välillä käy sama moka ja pirulaiset senkus porskuttaa menemään vaikka kaikki hedelmät heitetty mäkeen ja pöydät desinfioitu. Oon sellaisella sähköisellä kärpäslätkällä niitä saanut jonkun verran metsästettyä, mutta aina joku on jossain piilosilla. Oon harkinnut sellaista lihansyöjäkasvia keittiöön, toimiikohan ne?

Luultavasti kärpäset syövät roskiksestasi. Lihansyöjäkasvin yhdellä "kukalla" kestää viikkotolkulla syödä yksi kärpänen ja kukka lopettaa kokonaan syömisen tietyn määrän syötyään. 

Vierailija
19/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitsi kun kaapista ei löydy soijaa. Käykö mikä tahansa alkoholi? :D

Mieto varmaan paremmin kuin joku vodka :D Olut, siideri, viini, liköörit varmaan parhaita?

Vierailija
20/24 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, noin on. Nyt on banaanikärpäskausi, mutta se loppuu pian. Olen yrittänyt "ansoja", mutta ei ne mitään auta, ainakaan meillä. Koitan pitää mahd. vähän ruoka-aineita esillä ja vien biojätepussin päivittäin, vajaanakin.   Kaikki tiskipöydällä olevat astiat huuhtelen kuumalla vedellä tarkkaan. Tämän olen huomannut auttavan: vähennän kärpästen elinmahdollisuuksia niin paljon kuin voin. 

Harmittaa vain, että banaanikärpäskauden aikana joutuu säilyttämään niitäkin vihanneksia ja hedelmiä jääkaapissa, jotka eivät sinne kuulu. 

Tajusin juuri, ettei meillä ole ollut banaaneja aikoihin ja silti on kärpäsiä. Ehkä banaanikärpänen on vain nimi, jolla ei ole mitään tekemistä nimenomaan banaanien kanssa? Riesa ne ovat, vaikka pieni. 

Joo, banaanikärpäset ei ole sidottuja nimenomaan banaaneihin, oisko nimi tullut siitä ettei kyseinen laji ole luonnonvarainen Suomessa van tulee talvisin usein tuontihedelmien yms. mukana? Tai sitten ehkä suora käännös ruotsista tai saksasta? Sen sijaan muita saman heimon (mahlakärpäset) jäseniä esiintyy Suomessa, kaikki ovat pieniä muutaman millin mittaisia otuksia jotka syö aika lailla samoin kuin banaanikärpäset (ylikypsiä hedelmiä yms).