Miksi viet lapsesi leipäjonoon?
Eikä sinua nolota? Haluatko että lapsesi oppivat ja seisovat myös aikanaan leipäjonosta?
Kommentit (14)
Olen yksinhuoltaja ja työtön, sekä lapsi vielä alle kouluikäinen, siksi.
Vein hänet sinne, koska en jaksa itse jonottaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruokajakelussa töitä tehneenä en ole ikinä siellä nähnyt lapsia. Annamme yleensä perheellisille enemmän. Voipi olla että jossain päin on tarvetta todistaa että perhettä on enemmän. Helpoiten se käy tuomalla se perhe näytille. Toinen syy voisi olla että ei voi/halua jättää lapsia yksin kotia.
Meillä käy seurakunnan ruokajakelussa vanhempia lapsineen. Joskus sinne tulee myös lapsia ilman vanhempia, ja nuo lapset syövät sellaisia määriä että minua oksettaa. Meillä on siis ruokatarjoilu sekä sitten ruokakassi mukaan.
Valitettavasti sinä päivänä nannyllämme oli lomaa ja hovimestarilla flunssa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokajakelussa töitä tehneenä en ole ikinä siellä nähnyt lapsia. Annamme yleensä perheellisille enemmän. Voipi olla että jossain päin on tarvetta todistaa että perhettä on enemmän. Helpoiten se käy tuomalla se perhe näytille. Toinen syy voisi olla että ei voi/halua jättää lapsia yksin kotia.
Meillä käy seurakunnan ruokajakelussa vanhempia lapsineen. Joskus sinne tulee myös lapsia ilman vanhempia, ja nuo lapset syövät sellaisia määriä että minua oksettaa. Meillä on siis ruokatarjoilu sekä sitten ruokakassi mukaan.
Mikä sua siinä oksettaa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi köyhyyttä pitäisi hävetä?
Minua ainakin hävettäisi sydänjuuriani myöten, jos joutuisin hakemaan perheelleni syötävää paikasta, jossa jaetaan jotain vanhentumassa olevaa muuten roskiin menevää ruokaa. Haluan itse valita mitä perheelleni tarjoilen, ja kaupassahan tuo onnistuu. Tuntisin pettäneeni jälkikasvuni totaalisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua siinä oksettaa?
Se ruokamäärä. Itsellänikin on nuoria todella suuriruokaisia poikia, ja silti olen voinut pahoin nähdessäni kuinka paljon nuo alle 10-vuotiaat ovat syöneet.
Vierailija kirjoitti:
Koska köyhyys on laiskuutta, tyhmyyttä ja saamattomuutta.
Jos vaikka sattuu vasemmistolehden valokuvaaja paikalle, niin saa tunteikkaampia kuvia. Onhan äiti+lapsi paljon kivampi kuva-aihe kuin turvonneet juopot.
Siis ensin pitää ymmärtää ruokajonon psykologiaa: Köyhä (suomessa suhteelisen köyhä, joita on aina määritelmästä riippuen noin 10% kansasta, absoluuttista köyhyyttä meillä ei ole) ei tarvitse pärjäämiseensä almuruokaa, jos elämänhallinnasta on mitään jäljellä. 3,5 eurolla hlö saa todistetusti ihan ruokakaupasta hankitun terveellisen päivittäisin ravinnoin (ref. syyskuun halpisruokalaiset haaste 2016), ja kun toimeentulotuen (alin sosiaalietuus) laskennallinen ruokaraha on 7 euroa/hlö, niin varmasti raha riittäisi ruokaan, joka on tarvehierarkiassa esisijainen tarve.
Miksi sitten ruokajonoja on, tai dyykkausta, tai kävijöitä työttömien ruokailussa saatat kysyä. No vastaus on tietenkin resurssiallokaatio, mikäli jotain (tässä tapauksessa ruokaa) on mahdollista saada ilmaiseksi, jää rahaa enemmän muihin kohteisiin joita pienituloisella varmasti riittää. Monilla myös tarvehierarkia on vinoutunut, esim päihteiden osto on tärkeämpää kuin ravinnon, tai oma toissijainen tarve on tärkeämppi kuin oman lapsen ensisijainen tarve, tällaisiakin ihmisiä on ihan liikaa.
Lopulta lapsi ruokajonossa tarkoittaa ettei ruuan hakija pidä ruuan jonottamista nolona, tai häntä ei kiinnosta mitä muut ajattelevat. Itse kyllä sanoisin että ruokajonottaja on joko taloudellistesti rationaalinen yksilö (nostan hattua) tai elämänhallintsa menettänyt (en nosta hattua), mutta lapsi mukana ehkä kuvasta vähän huonoa arviokykyä tai sitten tilanen on poikkeuksellisen kinkkinen.
8 muista kun kirjoitat, että mikään ei ole varmaa. Jonopn voi päätyä kuka vain. Itse en tohtisi tuntea ylemmyyttä, karma voi vielä muistutella itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin hävettäisi sydänjuuriani myöten, jos joutuisin hakemaan perheelleni syötävää paikasta, jossa jaetaan jotain vanhentumassa olevaa muuten roskiin menevää ruokaa. Haluan itse valita mitä perheelleni tarjoilen, ja kaupassahan tuo onnistuu. Tuntisin pettäneeni jälkikasvuni totaalisesti.
Jäkikasvusi on perinyt sinun älykkyytesi, joten ei pelkoa, että he mitään ymmärtäisivät.