Vierailija

Hienoa, että pakkoruotsi aikaistettiin RKP:n vaatimuksesta ala-asteelle, mikä vähentää muiden kielten opiskelua, koska A2-ryhmiä ei enää synny niin helposti pakkoruotsin vuoksi.

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2016/09/19/tallainen-kielita...

Sivut

Kommentit (37)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän pakkoruotsi ole mistään pois! Voihan sitä sen lisäksi opiskella vaikka mitä kieliä (yleinen perustelu)

Ja onhan pakkomatematiikkakin, sitä ei tuon jutun mukaan tarvitse olleenkaan (koska sitä ei mainittu).

(Ylläoleva on sarkasmia)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Osaan sujuvasti englantia, saksaa ja ranskaa. Lisäksi olen lukenut espanjaa ja venäjää sekä tietenkin ruotsia, mutta näitä kieliä en oikein osaa puhua. Työssäni vaaditaan ainoastaan ruotsin kielen tyydyttävää osaamista, eikä se minun kuin ei monen muunkaan kohdalla juuri toteudu. Muusta kielitaidosta ei ole ollut mitään hyötyä (paitsi englannista nyt aina on). Ihan turhaan olen opiskellut monia kieliä, vaikka muistan, kuinka jo ala-asteella jankutettiin monipuolisen kielitaidon tuovan pelkkää hyötyä tulevaisuuden työmarkkinoilla. Paskat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Huom! _voi_ olla etu.

nimim. saksaa sujuvasti puhuva työtön

Ehkä olet jo 32-vuotias. Ei sen ikäinen enää töihin kelpaa.

Vierailija

Noin niinku globaalist niin ruotsista on kyllä enemmän iloa kuin suomesta.
Ihan turhaa myös suomenruotsalaisille aloittaa suomen opiskelun jo ekalla luokalla, kielen oppii sit jos/kun tarvitsee eikä suomea pääsee Suomessa pakoon.
(Paitsi ehkä jossain saaristossa, tyyliin Houtskär, ja tietty Ahvenanmaa).

Vierailija

Noin niinku globaalist niin ruotsista on kyllä enemmän iloa kuin suomesta.
Ihan turhaa myös suomenruotsalaisille aloittaa suomen opiskelun jo ekalla luokalla, kielen oppii sit jos/kun tarvitsee eikä suomea pääsee Suomessa pakoon.
(Paitsi ehkä jossain saaristossa, tyyliin Houtskär, ja tietty Ahvenanmaa).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän pakkoruotsi ole mistään pois! Voihan sitä sen lisäksi opiskella vaikka mitä kieliä (yleinen perustelu)

Ja onhan pakkomatematiikkakin, sitä ei tuon jutun mukaan tarvitse olleenkaan (koska sitä ei mainittu).

(Ylläoleva on sarkasmia)

Mä olen 56v ja työskentelen vaativissa asiantuntijatehtävissä kansainvälisessä yrityksessä. Koskaan en ole vielä tarvinnut lukion matematiikasta vektoreita, geometriaa, funktioita, logaritmeja jne. Ihan peru plus- ja miinuslaskut sekä kerto-, jako- ja pronsettilaskut on riittäneet kaiken laskemiseen.

Ruotsia olen sensijaan tarvinnut työssäni vaikka työkieleni on 99% ollut englanti jo 25 vuotta. Saksaa jonkinverran. Oma tyttäreni osaa myös ranskaa ja muutaman lukiokurssin verran kiinaa vaikkei sillä vielä yritysmaailmassa selviäkään. Mutta muutamakin lause on jo vastapuolelle kohteliaisuus.

Vierailija

Itse olen reissuinssinä joutunut käyttämään kaikkia kieliä joita suinkin osaan, ruotsia, saksaa, englantia, ranskaa. Diffisyhtälöitä joutuu lukemaan ja ymmärtämään ja jotain funktion sovituksia tekemään, mutta muuten mennään prosenttilaskuilla.

Ruotsissa ja Tanskassa asunut

Ruotsin kielestä on hyötyä vasta jos sitä osaa todella hyvin. Siis niin hyvin, että pystyy juttelemaan ruotsalaisten kanssa kaikenlaisista asioista työssä ja työn ulkopuolella, sekä ymmärtämään norjaa ja tanskaa niin hyvin, että pystyy puhumaan niiden kanssa skandinaviskaa. Muussa tapauksessa kanssasi aletaan puhumaan englantia.

Kohtuuhyvällä kiinan tai venäjän kielen taidolla saat varmasti töitä, paitsi jos et osaa sen lisäksi mitään muuta ja olet muutenkin veltto ja aloitekyvytön.

Vierailija

Ovatko nykylapset muka tyhmempiä ja/tai laiskempia kuin 80-luvulla? Vai olisiko vika kenties nykyvanhemmissa, joille on maailman tärkeimpää pakkoruotsin vihaaminen ja sen pelkääminen?
80-luvulla ruotsia luettiin kuitenkin puolet enemmän kuin mitä nykylapset lukevat.

Vierailija

Ruotsissa ja Tanskassa asunut kirjoitti:
Ruotsin kielestä on hyötyä vasta jos sitä osaa todella hyvin. Siis niin hyvin, että pystyy juttelemaan ruotsalaisten kanssa kaikenlaisista asioista työssä ja työn ulkopuolella, sekä ymmärtämään norjaa ja tanskaa niin hyvin, että pystyy puhumaan niiden kanssa skandinaviskaa. Muussa tapauksessa kanssasi aletaan puhumaan englantia.

Kohtuuhyvällä kiinan tai venäjän kielen taidolla saat varmasti töitä, paitsi jos et osaa sen lisäksi mitään muuta ja olet muutenkin veltto ja aloitekyvytön.

Tämä perfektionismi on Suomen tuho. Suuta ei voi avata jos ei tule täydellisesti natiivi aksentilla äännettyjä kieliopillisesti täydellisiä lauseita ja ymmärryksen taso toisen puheesta ole 100%.

Vierailija

Suomalaisten vanhempien korvien väli tarvitsi jotain hoitoa. Tyhmää omien pakkoruotsiangstien ja -pelkojen takia laittaa kapuloita OMAN LAPSENSA rattaisiin ja aivopestä lapset vihaamaan kieliä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi uskonnon voisi poistaa kouluista kokonaan.

Eikai sentään kokonaan! Eikö kaikkien maailman uskontojen tietämys voisi kuulua opetussuunnitelmaan? Ainakin suurimpien uskontojen osalta. Ja ehkä kirkkohistoria, ristiretket, uskonsuuntien jakautuminen ym. Mutta se, että totuutena opetetaan että yksi on oikea niin siitä kyllä pitäisi päästä.

Mä enää ymmärrä tuota pakkoruotsi vääntöä, eikö kaikkien kielten opiskelu ole vaan plussaa? Eikö se ole lapsen etu? En selvästikään ole tarpeeksi suomalainen, että ymmärtäisin niitä tunteita, mistä tämä kielteisyys kumpuaa. M28 ja latino

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten vanhempien korvien väli tarvitsi jotain hoitoa. Tyhmää omien pakkoruotsiangstien ja -pelkojen takia laittaa kapuloita OMAN LAPSENSA rattaisiin ja aivopestä lapset vihaamaan kieliä.

Tytär aloitti kutosella pakolliset ruotsit ja olen ohjeistanut "englanti ja saksa on tärkeitä, ruotsiin ei tarvitse panostaa koska sen tarve kuitenkin on niin olematon. Yläasteella sitten espanja tai ranska, jos jaksat".

Tämä siitä huolimatta että todistuksiin jäi kaikilta asteilta kiitettävät, mutta kun käytäntö vientiteollisuuden reissuinssinä opetti aika nopeasti kuinka paljon tuota ruotsia oikeasti tarvitaan - ei sitten yhtään. Saksaa ja ranskaa senkin edestä, onneksi kumpaakin nyt jonkin verran osaan ja ihan vapaaehtoisesti aikuisiällä opiskellut toisen noista, kun niin kielivastainen olen...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi uskonnon voisi poistaa kouluista kokonaan.

Eikai sentään kokonaan! Eikö kaikkien maailman uskontojen tietämys voisi kuulua opetussuunnitelmaan? Ainakin suurimpien uskontojen osalta. Ja ehkä kirkkohistoria, ristiretket, uskonsuuntien jakautuminen ym. Mutta se, että totuutena opetetaan että yksi on oikea niin siitä kyllä pitäisi päästä.

Mä enää ymmärrä tuota pakkoruotsi vääntöä, eikö kaikkien kielten opiskelu ole vaan plussaa? Eikö se ole lapsen etu? En selvästikään ole tarpeeksi suomalainen, että ymmärtäisin niitä tunteita, mistä tämä kielteisyys kumpuaa. M28 ja latino

Uskonnot kuuluu yleissivistykseen siinä missä historiakin. Mutta tuntimäärä voisi olla minimaalinen ja keskittyä lähinnä eri uskontojen (ja uskonnottomuuden) ja niiden vaikutuksen jokapäiväiseen elämään esittelyyn. Raamattu pintapuolisesti vain yhtenä "dokumenttina" siinä missä koraani ja muut kirjat.

t ateistiäiti jonka lapset ovat käyneet uskontotunneilla em syystä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tytär aloitti kutosella pakolliset ruotsit ja olen ohjeistanut "englanti ja saksa on tärkeitä, ruotsiin ei tarvitse panostaa koska sen tarve kuitenkin on niin olematon. Yläasteella sitten espanja tai ranska, jos jaksat".

Tämä siitä huolimatta että todistuksiin jäi kaikilta asteilta kiitettävät, mutta kun käytäntö vientiteollisuuden reissuinssinä opetti aika nopeasti kuinka paljon tuota ruotsia oikeasti tarvitaan - ei sitten yhtään. Saksaa ja ranskaa senkin edestä, onneksi kumpaakin nyt jonkin verran osaan ja ihan vapaaehtoisesti aikuisiällä opiskellut toisen noista, kun niin kielivastainen olen...

Ruotsin osaaminen helpottaa saksan oppimista! -Ohis

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat