Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan jaksaisit imettää?

Vierailija
17.09.2016 |

Pohjana että imetin esiklistamme 15kk, vauvalla oli paha refluksi ja paljon vatsavaivoja (=valvottuja öitä), jotka toisen lapsen valossa olivat allergiaa joka ei jäänyt haaviin. Traumatisoituneena meinasimme jättää lapsiluvun yhteen, mutta teimme sitten toisenkin.

Ja nyt tähän toiseen. Ongelmia alkoi ilmetä siinä 2kk iän jälkeen. Iho-oireet paljastivat allergiaepäilyt ja rajoituksia on jo listalla muutama: ei maitoa, ei naudanlihaa, ei soijaa, ei munaa. (+kaikki perus "pieruruuat" sipulista ruisleipään)

Minua ei huvita syödä enää mitään. En jaksa koko hiton imetystä. Mussutan kauraa kaikissa eri muodoissa ja pari kertaa tosi nälkäisenä vetänyt vaan pussin karkkia kun mitään mukaan otettavaa syötävää hedelmien lisäksi ei löydy. Isä haluaa että imetän, ja moni muukin tuntuu olevan sillä kannalla että tämä on pieni hinta imetyksestä.

Mutta se on raastava tunne se kun katsot punaiseksi lehahtanutta lasta. Ensin tulee itkut ja seuraavana päivänä iho, sitten mietitään mikä vialla. Itse olen jatkuvasti nälkäinen kun tällä aikataululla en ole tarpeeksi korvaavaa sapuskaa keksinyt (urheilen paljon).

Kuinka kauan sinä jaksaisit tälläistä? Tuntuu, että riittää heti alkuunsa...:( (ja varmasti tuo eka kokemus vaikuttaa)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kuvitellakaan kauanko jaksaisin :( Rankalta kuulostaa, syö valtavasti sun omaa jaksamista. Samaan aikaan toisessa vaakakupissa se, ettei vauvalle sopivan korvikkeen löytyminen ole välttämättä taattua tai ainakaan helppoa jos on kovin allerginen, ja allergiatilanteen kannaltakin imetys olisi suotavaa.

Olisiko mahdollista saada kunnan ravitsemusterapeutilta/-suunnittelijalta apua ruokavalion koostamiseen tai löytyisikö tukiverkoista ihan konkreettista apua, joku sun vanhempi tai sisarus tai kaveri tekemään ohjeiden mukaista ruokaa iso satsi pakkaseen viikon, parin välein? Tiedän että on vaikea pyytää, mutta minä tekisin jos kaveri pyytäisi ja olisin iloinen voidessani auttaa ja imarreltu kun minuun on luotettu asiassa. Tai löytyiskö allergiasivustoilta listaa sopivista eineksistä? Tai haluatko että selvitän ja listaan, jos laitat kaikki rajoitteet? (Lapset mummolassa, luppoaikaa...)

Vierailija
2/7 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatta neuvolasta kysyä ohjeita. Äidin ruokavalio on kuitenkin tärkeä. Kyllä keksivät sinulle hyvät ruokaohjeet. Ja korvikkeissa on lehmämmaitopohja melkein kaikissa ja muut maksaa mansikoita. Eli kannatan imetystä. Kuinka vanha lapsi on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa kuvitellakaan kauanko jaksaisin :( Rankalta kuulostaa, syö valtavasti sun omaa jaksamista. Samaan aikaan toisessa vaakakupissa se, ettei vauvalle sopivan korvikkeen löytyminen ole välttämättä taattua tai ainakaan helppoa jos on kovin allerginen, ja allergiatilanteen kannaltakin imetys olisi suotavaa.

Olisiko mahdollista saada kunnan ravitsemusterapeutilta/-suunnittelijalta apua ruokavalion koostamiseen tai löytyisikö tukiverkoista ihan konkreettista apua, joku sun vanhempi tai sisarus tai kaveri tekemään ohjeiden mukaista ruokaa iso satsi pakkaseen viikon, parin välein? Tiedän että on vaikea pyytää, mutta minä tekisin jos kaveri pyytäisi ja olisin iloinen voidessani auttaa ja imarreltu kun minuun on luotettu asiassa. Tai löytyiskö allergiasivustoilta listaa sopivista eineksistä? Tai haluatko että selvitän ja listaan, jos laitat kaikki rajoitteet? (Lapset mummolassa, luppoaikaa...)

Voi miten kultainen olet! Nauti vapaa-ajasta :)

Tuo on hyvä idea että tekee ruokaa valmiiksi isoja satseja, saan siihen varmasti apua ja itsekin voin niitä vääntää. Nyt homma (oma syöminen) on kaatunut monesti siihen, että laitan ruokaa esikoiselle ja isälle mitä en voi itse syödä. Tai menen jääkaapille nälkäisenä eikä siellä ole muuta syömiskelpoista kuin margariini, kinkku, kauramaito, kaurajogurtti tai kaurakaakao... Olen itse niin kaikkiruokainen että tämä on ihan painajaismaista!! Toisaalta olen helpottunut, kun syy lisääntyneeseen levottomuuteen on selvinnyt. Ap

Vierailija
4/7 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannatta neuvolasta kysyä ohjeita. Äidin ruokavalio on kuitenkin tärkeä. Kyllä keksivät sinulle hyvät ruokaohjeet. Ja korvikkeissa on lehmämmaitopohja melkein kaikissa ja muut maksaa mansikoita. Eli kannatan imetystä. Kuinka vanha lapsi on?

4kk vasta. Matoaltistukseen ja erityiskorvikkeille sitä varmasti joutuisi... ap

Vierailija
5/7 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4kk vasta. Matoaltistukseen ja erityiskorvikkeille sitä varmasti joutuisi... ap

Kannatan imetystä. Nyt voit jo alkaa pikkuhiljaa kokeilemaan soseita joista tiedät että ei allergisoi. Korvikkeitakin pitää kokeilla kun kaikki ei käy ja on iso rahareikä. Teet vain isoja satseja ruokaa kerralla pakkaseen.

Mutta tsemppiä ja onnea tulevaisuuteen. Onneksi yleenaä vauvana saatu allergia häviää ennen kolmatta ikävuotta niin ei tarvitse koko ikää kestää :)

Vierailija
6/7 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi miten kultainen olet! Nauti vapaa-ajasta :)

Tuo on hyvä idea että tekee ruokaa valmiiksi isoja satseja, saan siihen varmasti apua ja itsekin voin niitä vääntää. Nyt homma (oma syöminen) on kaatunut monesti siihen, että laitan ruokaa esikoiselle ja isälle mitä en voi itse syödä. Tai menen jääkaapille nälkäisenä eikä siellä ole muuta syömiskelpoista kuin margariini, kinkku, kauramaito, kaurajogurtti tai kaurakaakao... Olen itse niin kaikkiruokainen että tämä on ihan painajaismaista!! Toisaalta olen helpottunut, kun syy lisääntyneeseen levottomuuteen on selvinnyt. Ap

Tässä olis puolisollekin oiva tilaisuus imetyksen tukemiselle. Jos saisitte listattua sulle maistuvia ja tällä hetkellä sopivia elintarvikkeita, joista saisi helppoja aamu-väli-iltapaloja, niin voisiko puoliso ottaa tehtäväkseen huolehtia että niitä aina on kaapissa? Ei sillä että itse olisit kyvytön, mutta itsestään on joskus vaikeampi huolehtia kuin toisesta :) Ja tosiaan, vaikka jotain laatikko- ja pataruokia tulee helposti iso satsi pakastettavaksi ja sieltä vain mikron kautta lautaselle? Tsemppiä ja toivottavasti löydätte arkea parantavia ratkaisuja!

Terv. eka vastaaja

Vierailija
7/7 |
17.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko miehesi hoitaa osan ruoanlaitosta niin että ehtisit huolehtia itsestäsi? Vähän hullunkuristahan tuo on, että kokkaat hänelle niin ettet sitten jaksa miettiäkään omia syömisiäsi. Sinulla on nyt haastava tilanne ja voisit ihan perustellusti nyt priorisoida omaa hyvinvointiasi! Mies isallistumaan tai sitten einesdieetille kunnes olet saanut oman ruokavaliosi tyydyttävämmäksi.

On myös sallittua lopettaa imetys, mutta tosiaan sopivan korvikkeen löytäminenkään ei välttämättä ole helppoa eli elämänne ei välttämättä helpotu siitä verrattuna imetyksen jatkamiseen.