Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Navan hoidosta kysymys!

05.03.2006 |

Meillä sen kuin voittokulku jatkuu tuon nyyttipojan osalta. Jouduin tänään käyttämään vauvaa lääkärissä, kun napa oli aika ärhäkkä vieläkin Basibactista huolimatta. Nyyttipojalla on siis navassa sieni, jota on laapistettu neuvolassa kolme kertaa. Pääsimme lastenlääkärille, joka valitettavasti puhui huonohkosti suomea. Minusta tuntuu, että olen nyt hoitanut tuon nyyttipojan napaa ihan päin prinkkalaa :O Ensinnäkin lääkäri oli hieman äreissään, kun neuvolan täti oli suihkinut sitä laapista mihin sattuu ja iho oli rikki niin navan ulko- kuin sisäpuoleltakin. Toisekseen hän oli sitä mieltä, että ei voi tietää onko navassa sientä, kun ei ole otettu viljelyä ja täten laapistaa ei enää saa. Aamulla navasta kyllä irtosi iso sienen pala ja en minä keksi mitä muuta se sitten voisi olla kuin sientä ;) Minä olen ruopinut sen navan aina pohjamutia myöten puhtaaksi ja kuivannut sitten. Tuon nyyttipojan napa on hieman erikoinen ja napa tekee sellaiset reunat sen kuopan päälle ja sieltä altakin olen siis putsaillut. Lääkäri oli ihan kauhuissaan, että ei sinne saa mennä koskemaan,

koska siellä on verisuonia ja niistä voi levitä tulehdus ja nousta kuume. Mutta mitä, jos en putsaa sieltä niin eikö sittenkin voi tulehdus iskeä? Nyt sainkin ohjeeksi putsata Septidinillä vain ne laapiksen polttamat kohdat ja laittaa 2x vuorokaudessa Fucidinia. Jos nousee kuume niin pitää mennä lääkäriin. Hajusta tuo ei puhunut mitään, mutta eikös navan pitäisi alkaa haista, jos se tulehtuu... Tai näin olen ymmärtänyt, tiedä sitten onko tilanne eri, jos tulehdus lähtee jotenkin sieltä verisuonista. Onhan tässä sekin mahdollisuus, että käsitin jotain väärin, koska lääkäri ei puhunut ihan kiitettävää suomea.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta alan ihmisenä hoitaisin napaa niinkuin lääkäri määräsi. Se nimittäin vaikutti aika hyvältä näin paperilla :) Minulle terkka sanoi, että kuivaa napaa ei tarvitse/kannata mennä enää sörkkimään. Sinuna antaisin navan olla nyt rauhassa ainakin jos se on kuivan näköinen. Oletko ihan varma, että navasta lähti sienen pala? Ettei se ollut vaan kuivunutta verta tai sitten ruven pala? Ruven pitää ainakin antaa olla rauhassa jos sellainen on. Se lähtee sitten lopulta itsestään pois niinkuin haavan päältä rupi tapaa lähteä :)

Vierailija
2/2 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

navassa on ollut ihan muhkea sieni, joten en keksi mitä muuta se pala olisi voinut olla. Sellaista " kumimaista" massaa se oli, joten ruvesta ei ole kyse. Napa erittää sellaista keltaista nestettä eikä ole ihan kuiva. Navassa on myös osittain harmaa kalvo. Johtunee ilmeisesti laapistamisesta? Siellä reunojen alla on myös minusta jotain kalvoa eikä normaalia ihoa. Menee vaikeaksi ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla