Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endolaiset! Laparoskopiasta ja muista hoidoista..

05.03.2006 |

Täällä varmaan on endosta kärsiviä... Kaipaisin hieman neuvoja ja kommentteja. Eli minulla gyne totesi sisätutkimksessa ja ultralla endon. Sanoi vaan että hidastaa raskautumista, ja kehotti yrittämään syksyyn asti, siihen mennessä jos ei ole toivottua tulosta tullut käski vasta mennä uudestaan. Siis voiko odottaa näin kauan?! Onko muut odotelleet endon kanssa näin pitkään, siis tärppiä? Miten nopeasti tuo voi edetä? Mulla on nyt muutaman kuukauden aikan kivut ja oireet pahentuneet huomattavasti. Mutta näiden kanssa pystyy toistaiseksi elämään ihan ok. Tämä lapsettomuusongelma tekeekin tiukempaa... Viime vuoden toukokuussa on ehkäisy jätetty pois, ja heinäkuussa oli varhainen km.

Pitäisiköhän mennä uudestaan samalle lääkärille ja vaatia jotain " hoitoa" tähän, jos raskautuminen sitten onnistuisi?! Vai pitäisikö käydä kyselemässä jonkun muun lääkärin mielipide asiaan? Vai odottelenko vaan? Mitä olette mieltä? Miten teidän kohdalla on menetelty?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli endon takia tehtiin, siitä jo tuolla aiemmassa ketjussa kerroin. 1,5v takana yritystä. vajaan vuoden yrittämisen jälkeen kävin gynellä, joka oli varma endosta sisätutkimuksen perusteella, mutta käsksi jatkaa yrittämistä vielä 3-6kk!! Parin kuukauden kuluttua meni hermot ja mentiin väestöliittoon, jossa tehtiin lapsettomuuden alkututkimukset. Kaikki kunnossa, paitsi ssg.ssa toinen munanjohdin tukossa. Kovien kuukautiskipujen vuoksi suoistteli laparoskopiaa, johon jonotin lähes 5kk kipuineni. Laajalle levinnyt tauti, jolle ei lähdetty tekemään skopiassa mitään, vaan kuukauden päästä mennään heti ivf-hoitoon.. endoa mm. oikean kylkikaaren alapuolella, umpilisäkkeessä, ja sitten iso kasvusto kohdun ja virtsarakon tienoilla - ja kyllä ne tuntuukin jatkuvina kipuina..

Tällä kai yritän sanoa, että jos kipusi ovat kovat, suosittelisin kysymään asiasta toiseltakin lääkäriltä, koska meidänkään kohdalla ei pidetty kiirettä ja nyt yhtäkkiä sitten ollaanki menossa kaikkein raskaimpiin hoitoihin ilman mitään välivaiheita. Eikä sekään oikeastaan pahinta ole, vaan se, että nyt sitte näitä kipuja joutuu kärsimään aika pitkäänki kovina..

Parasta kai on mennä omien tuntemusten mukaan kuitenki, kukaan ei kuitenkaan pysty sanomaan esim sitä, oisko mun endo ollut lievempi jos leikkaus ois tehty esim puoli vuotta sitten..

Vierailija
2/2 |
05.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lääkäri alkoi epäillä endometrioosia, kun tiputteluvuotoa ennen menkkoja alkoi esiintyä ja kuukautiskivut äityivät koko ajan kivuliaammiksi.Myös siinä vaiheessa olimme olleet ilman ehkäisyä jo 1,5v,eikä yhtään plussaa testeihin saatu.

Minulta leikattiin ensin kohdun suulta " pilkku" , joka osoittautui endoksi.Silloin lääkäri sanoi heti, että jos sitä on pilkku siinä, on sitä varmasti myös muualla, joten heti paperit jonoon laparoskopiaa varten.Lääkäri oli sitä mieltä, että lähete täytyy laittaa hetimiten, koska jonot ovat n.6kk ja siihen asti tietysti luomuyritystä jatkettiin, mutta tuloksetta.Pääsin tammikuussa-03 laparoskopiaan(puolen vuoden jonottamisella), kivut olivat jo kovia, tosin vain 5päivää kuukaudesta.

Laparoskopiassa todettiin melko vähän pesäkkeitä ja ne saatiin poistettua. Kivut alkoivat pikkuhiljaa palailla puolen vuoden päästä toimenpiteestä ja silloin päätettiin lähteä hoitoihin.Eli minun kohdallani leikkaus ei tuonut toivottua raskautta. Hoidot aloitettiin inseminaatioilla ja heti ensimmäinen tärppäsi marraskuussa-03.Kaikki tutkimukset tietysti tehtiin ennen hoitojen alkamista, eikä mitään vikaa löytynyt.

Nyt meillä pärisee tuossa suloinen poika 1v7kk, mutta toista olemme jo yrittäneet reilun vuoden.Synnytyksen jälkeen kivut alkoivat taas pikkuhiljaa kiusata kuukautisten myötä ja olin jo jonossa laparoskopiaan uudelleen, mutta lähdimmekin IVF-hoitoihin, koska laproskopia on erittäin epämiellyttävä toimenpide ja se ei takaa raskaaksituloa, ainakaan minun tapauksessa.

Eli nyt yksi ICSI-hoito takana, siitä +, mutta km tammikuun alussa.Nyt olemme toisella ja viimeisellä kierroksella.

Minulla on erittäin asiantunteva ja fiksu naislääkäri gynekologinani ollut jo vuosia ja hänen kehotuksestaan lähdimme lapsettomuutta hoitamaan, ja hän on ehdottomasti sitä mieltä, että jos endometrioosi vaivaa ja lapsia on suunnitteilla, kannattaa mahd.nopeasti tehdä JOTAIN. Joko leikkausjonoon tai hoitoihin.Turha vitkuttelu yleensä vain pahentaa oireita ja saattaa vaikka viottaa munasarjoja yms.

Tulipa pitkä tarina:-)

No, onnea matkaan jokatapauksessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän