Pitääkö mennä lääkäriin?
Juttelin tänään päivällä yhdelle työkaverille. Tämä selitti yhtä juttua, ja kesken kaiken tuntui etten tajunnut mitään. Siis tajusin kyllä että tämä työkaveri puhui, mutta heikotti ja en tajunnut puheen sisältöä. Menin vessaan istumaan pariksi minuutiksi ja tuo meni ohi. En säikähtänyt tuosta kun ajattelin että tuo oli väsymyksestä ja nälästä johtuvaa jumitusta, mutta nyt aloin miettiä että jos tuo olikin jotain vakavampaa.. pitäisikö mennä lääkäriin vai annanko asian olla?
Kommentit (3)
Ei kannata mennä lääkärille ellei toistu. Ihmisen kehossa ja päässä tapahtuu ihmeellisiä asioita. Esimerkiksi äitini muutama vuosi sitten (silloin 55 v) kadotti yhtäkkiä tajuntansa ympäröivästä maailmasta. Ei siis menettäny tajuntaansa vaan menetti kontaktin ympäristöön ja itseensä. Ilmeni niin että yhtäkkiä töihin lähtiessä jäi tuijottamaan ovea, koska unohti mihin oli lähdössä eikä oikein ollut varma kuka on tai mitä kello on. Isäni kyyditsi hänet pikavauhtia sairaalaan huomatessaan pöllönä möllöttävän vaimonsa ja siellä kuvasivat äidin pään välittömästi. Siinä vaiheessa oli edelleen sekava eikä oikein saanut puhuttua. Olin itse paikalla koska sairaala on kolmen minuutin juoksuetäisyydellä ja isä soitti matkalla minulle että äidillä on varmaan aivoinfarkti. Sitä epäilivät sairaalassakin. Mitään ei kuitenkaan löytynyt, äidin olo normalisoitui muutamassa tunnissa ja neurologin diagnoosi seuraavana päivänä oli "ohimenevä aivoverenkierron häiriö". Kuulemma harmiton, joissain tapauksissa toistuva homma. Äiti muistaa itse niistä tunneista vain häivähdyksiä. Vaiva ei ole uusinut eikä äiti ole missään seurannassakaan.
Voi olla TIA-kohtaus eli ohimenevä aivoverenkierron häiriö. Tai sitten jotain muura. Tai sitten ei mitään. Kyllä minä varmuuden vuoksi kävisin lääkärissä.
TIA ei ole mikään harmiton juttu, koska se voi ennakoida isompaa aivoverenkierron häiriötä. Jos vastaaja 2:n äidillä oli kyse tästä, niin onpa kumma, että asia jätettiin siihen :o
Ei jos oot perusterve. Jos alkaa toistumaan niin mene sitten.