ergo vai kantorinkka?
Mietin kantorepun (esim. ergo) ja kantorinkan (esim. deuter) hankinnan välillä. Käyttäisimme kantosysteemiä ainakin retkeillessä ja myös kaupunkireissuilla ja matkustettaessa. Kumpaa suosittelette? Minulla on ollut hug-a-bub kantoliina, mutta nyt haluaisin jonkin systeemin, millä voisi kantaa selässäkin. Lapsi on nyt 9 kk.
Kommentit (3)
Olisin juuri tehnyt aloituksen samasta aiheesta, mutta kiva että löytyikin jo tämä pino. Meillä on kohta vuoden ikäinen tyttö, ja kesällä olisi kovasti hinku retkeilemään.
Ergo on ollut selvästi enemmän käytössä, kun sitä voi käyttää monessa menossa ja varsinkin pienempää lasta sillä jaksaa kantaa kauan. Isomman lapsen kanssa Ergo ei ole kovin hyvä, ainakin meidän n. 3-vuotias poikamme oli sen verran painava, että hänen painonsa veti kantajan painopistettä taaksepäin -> tuntui kuin olisi kävellyt takakenossa. Isompaa jaksaa toisaalta kantaa Deuterin Kid Comfort III:ssa ja sen saa säädettyä niin, ettei painavampikaan lapsi " vedä" kantajaa takakenoon.
Mut siis. Itse tykkään tuosta Ergosta enemmän, kun se menee pieneen tilaan ja sitä voi käyttää city-käytössäkin (esim. bussimatkoilla kaupunkiin, kun ei viitsi raahata rattaita mukana) - minusta rinkka näyttää kaupunkireisuissa vähän hoopolta. Lisäksi jaksan kantaa noin 12 kiloista 2-vuotiasta siinä vielä aivan mainiosti pitkiäkin aikoja.
Tuossa meidän kantorinkassamme on vakiovarusteena irrotettava aurinkokatos ja siihen liitettävä ötökkä- ja sadesuoja. Tosin nuo suojat suojaavat vain yläkroppaa eli lapsen jalat pitäisi peittää jollakin vielä.
Jos rinkkaan päädytte, sovittakaa sitä jo kaupassa, varsinkin jos olette kovin erikokoisia. Olisin itse tyytynyt aikoinaan Deuter Kid Comfort II:seen, mutta sitä ei saatu säädettyä riittävän pieneksi. Minä olen noin 160 cm pitkä eli ihan keskiverto, mutta silti liian " pieni" tuohon malliin.
Me olemme retkeilleet ja muutenkin liikkuneet lasten kanssa tosi paljon. Rinkka on metsässä meinio ja esim. Etelä -euroopassa tai muualla maailmalla missa rattailla kulkeminen on vaikeaa. Nyt 3v. poika kulki just hiihtolomalla isän selässä pitkillä hiihtolenkeillä " rinkkahiihtoa" ja nautti kovasti. Aluksi alle vuotisena oli Savotan rinkka vielä iso mutta toisena kesänä jo sopiva. Topattiin vähän peitolla ja sitten meni hyvin alle vuotisenakin. Nyt todettiin, että ensivuodeksi pitää ostaa tai vuokrata ahkio kun poika ei enään mahdu rinkkaan 4v. Rinkkaan ostaessa kannattaa se todellakin sovittaa, että säädöt on sopivat.
Hauskoja retkijä teille!